Alpine begint langzamerhand voordelen van een klantenteam te missen Formule 1
Formule 1

Alpine begint langzamerhand voordelen van een klantenteam te missen

Alpine begint langzamerhand voordelen van een klantenteam te missen

Davide Brivio wil het idee van een klantenteam voor Alpine niet laten schieten. Momenteel is de Franse renstal het enige fabrieksteam dat geen partner binnen de sport heeft. Hoewel dit ze een grote mate van flexibiliteit oplevert, benadrukt de racing director van Alpine dat men langzaamaan de voordelen van een dergelijke samenwerking begint te missen. Zijn er opties voor het team voor een mogelijke partner binnen de Formule 1?

'Het is een veelbesproken onderwerp en het hangt van het perspectief waaruit wij ontwikkelen af. Wat de ontwikkeling van de auto betreft kunnen we ons nu volledig richten op de integratie van onze motor in onze bolide en deze afstellen op onze behoeften', zo opent Brivio ten overstaan van Autosprint over de voordelen voor het team die een individuele houding binnen de sport met zich meebrengt. Daar is de F1-nieuwkomer tot op heden dus best over te spreken.

Toch begrijpt Brivio dat het ook voordelen met zich meebrengt om een partner te hebben binnen de F1: 'Tegelijkertijd zeggen de ingenieurs dat een tweede team kan helpen bij de ontwikkeling', vervolgt de Italiaan. Waarom dit het geval is, is simpel: meer teams kunnen gedurende wintertests, sessies en Grands Prix meer data verzamelen omtrent bijvoorbeeld het gebruik van de krachtbron. Deze data kan gebruikt worden om het geleverde materiaal te optimaliseren.

Renault-jongelingen kunnen nergens heen

De ontwikkeling van de eigen onderdelen is niet het enige punt waarop Renault iets mist ten opzichte van Mercedes, Red Bull Racing en Ferrari. Het team uit Enstone kent namelijk een fors juniorenprogramma met heren zoals Guanyu Zhou en Christian Lundgaard die steeds rijper worden voor een debuut in de koningsklasse, maar geen team hebben waarvoor ze dit kunnen doen. Al helemaal niet nu Alpine Fernando Alonso aangetrokken heeft en Esteban Ocon prima in vorm lijkt.

Brivio geeft aan dat hij daarom zeker wat in een klantenteam zou zien: 'Sportief gezien hebben we een academie vol jonge en veelbelovende coureurs. Het zou een uitstekende optie zijn om een ander team te hebben waarmee wij in zee kunnen gaan om die jongens te helpen hun debuut te maken.' Het ontwikkelen en brengen van talent naar de F1 is dus iets wat bij Alpine wel degelijk op de agenda staat maar waarvoor er op termijn nog geen plan is.

'De situatie is duidelijk: er zijn teams die al overeenkomsten hebben met klantenteams. Het is noodzakelijk om te wachten op het juiste moment en dan naar aanleiding van de mogelijkheden te evalueren wat de opties zijn', concludeert de voormalig MotoGP-manager. Mocht de mogelijkheid zich voordoen dan zou de Formule 1-deelnemer wel degelijk open staan voor een samenwerking met een van de andere partijen.

Heeft Alpine opties?

Brivio heeft het over evaluaties maken van mogelijkheden, maar zijn deze er überhaupt? In de huidige Formule 1-grid lijken alle teams namelijk al samenwerkingen aangegaan te zijn die vrij lastig op te breken zijn. Zo is AlphaTauri onlosmakelijk verbonden met Red Bull Racing, terwijl Mercedes in de vorm van Aston Martin, Williams en McLaren drie teams heeft waarvan ze data kunnen verzamelen. Mercedes-junioren zijn in het verleden bij Williams en Racing Point (nu Aston Martin, red.) gestald.

Ferrari deelt kennis en coureurs met twee teams, Haas en Alfa Romeo. Van de laatstgenoemde partner is meest recent wel berichtgeving gekomen omtrent mogelijke gesprekken met Renault en de Zwitserse renstal lijkt dan ook de meest logische optie. Ferrari kan bij Haas haar jonge talent immers al kwijt, hoewel Antonio Giovinazzi uiteraard afkomstig is van het juniorenprogramma van de Italianen. Maar ook Alfa Romeo, de primaire kandidaat, lijkt een onwaarschijnlijke optie. De Renault-motor is namelijk niet significant beter dan de Ferrari-motor en naar verluidt verloopt de samenwerking met Ferrari naar wens. Geen reden dus om die relatie om te gooien.

Een alternatief is een eventuele intrede van een nieuw team in de Formule 1. Enkele weken geleden kwam Autosprint al met een verhaal over een mogelijk nieuw F1-team, terwijl Panthera Team Asia een potentiële Aziatische partij is die al jaren mikt op een mogelijke intrede. Mochten deze nieuwkomers op zoek zijn naar een voordelige motordeal, met als gevolg een Renault-junior in een van de cockpits, dan zijn ze bij Alpine vermoedelijk aan het goede adres vanaf 2022. Dan moet die intrede er echter eerste wel nog komen.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws