franco-colapinto-alpine-2025 Formule 1
Formule 1

Alpine kan niets verklappen over stand van zaken Mercedes-motor: 'Weten het pas als de klok loopt'

franco-colapinto-alpine-2025

Alpine zal het nieuwe tijdperk in de Formule 1 ingaan met Mercedes. Na 2025 stopt het team met het bouwen van een eigen aandrijflijn en wordt het een klantenteam van het merk uit Stuttgart. CEO Steve Nielsen weet dat het hebben van een Mercedes-motor niet automatisch een garantie op succes betekent en tempert de verwachtingen. Wel denkt hij dat het team op de goede weg is.

Een tijd geleden maakte Renault bekend dat de Franse fabrikant de stekker uit het motorenproject zou trekken. Voor Alpine betekende het dat het team op zoek moest gaan naar een nieuwe krachtbronleverancier. Al snel werd een overeenstemming met Mercedes bereikt. De Franse renstal zal het derde klantenteam worden, naast McLaren en Williams. Aston Martin rijdt dit jaar nog met Mercedes-motoren, maar gaat vanaf 2026 in zee met Honda.

Achter de schermen wordt er veel gespeculeerd over de nieuwe motoren en of de fabrikanten die ook ervaring met straatauto's hebben hierin een voordeel hebben. Nielsen denkt niet dat dat automatisch zo is. 'Mercedes heeft een lange geschiedenis in de Formule 1. Bij de laatste grote reglementswijziging waren ze erg succesvol', zegt hij in gesprek met de Duitse tak van Motorsport.com. 'Dat betekent echter niet dat het deze keer hetzelfde zal lopen.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

mercedes f1 logo
Alpine zal volgend jaar een klantenteam van Mercedes zijn.

Toen de Formule 1 in 2014 overstapte naar het hybride tijdperk leek Mercedes onverslaanbaar. 'Deze keer is de verandering echter niet zo groot, omdat we al turbohybrides hebben', zegt de CEO van Alpine. In 2026 zal de MGU-H verdwijnen. Het elektrische aandeel in het vermogen van de aandrijflijn wordt aanzienlijk verhoogd. Vooral op dat gebied vermoedt men dat Mercedes veel ervaring zal hebben en die ervaring goed kan inzetten.

Vertrouwen in het project

Nielsen wil daar niet op ingaan: 'We zijn ervan overtuigd dat we de juiste partner hebben gekozen. Of ze beter werk hebben geleverd dan de anderen weet ik niet', haalt hij zijn schouders op. 'In de Formule 1 ontbreekt het nooit aan geruchten over wie op welk gebied de beste is. De realiteit is dat op dit moment niemand iets zeker weet.' Voorheen droeg Christian Horner regelmatig bij aan dit soort gesprekken door een plaagstoot uit te delen aan Mercedes.

Red Bull Racing zal samenwerken met Ford en Horner benadrukte vaak dat 'alles op schema lag' of dat het er 'beter uitzag dan verwacht'. Nielsen wil alleen zeggen dat hij vertrouwen heeft in het project. 'We draaien een zeer intensief windtunnelprogramma voor de auto van 2026. We geloven dat we goed vooruitkomen, maar uiteindelijk wordt je altijd aan de concurrentie gemeten. We weten pas of alles klopt als de klok loopt.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

alpine-logo-f1-2025
Nielsen wil niet bijdragen aan geruchten over de Mercedes-motor.

Minder complex

De Alpine-CEO verwacht dat de integratie van de Mercedes-krachtbron in het 2026-chassis minder complex is dan in eerdere tijdperken in de Formule 1. 'In het verleden was een Ferrari-motor bijvoorbeeld heel anders dan een Renault-motor, en was die weer heel anders dan een Honda-motor', duidt hij. 'In de afgelopen jaren zijn de motoren door de reglementaire voorschriften fysiek niet meer zo verschillend, noch qua grootte, noch qua volume.'

Vanwege een technische overeenkomst die Mercedes en Alpine in 2024 met elkaar sloten, werken de twee teams al een langere tijd nauwer samen. 'Als je zo'n overeenkomst sluit met een technische partner, krijgen de ingenieurs de basisinformatie erg vroeg. Het is niet alsof we alles pas vorige week hebben ontvangen', lacht Nielsen. 'We werken al maanden met hen samen. Daarom zouden er geen problemen moeten zijn om de motor fysiek in de auto te krijgen.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws