Volgens AMuS was Mercedes verrassend snel in de Grand Prix van Emilia Romagna. Het medium vraagt zich af of het Duitse team toch wel de snelste auto heeft. Een reden daarvoor is de bijzondere opmars van Lewis Hamilton aan het einde van de race. Dat deed de Britse coureur overigens ook eerder in de eerste stint ook met schade, vlak voor de undercut kwam Hamilton snel dichterbij.
'We kunnen het niet kwantificeren, maar schade aan de 'endplate' op de voorvleugel kost doorgaans een aantal tienden per rondje', zo klonk het volgens AMuS uit de Mercedes garage. Kort voor de pitstops haalde Hamilton de Nederlander nog bijna in, maar een stevige fout in de pitstraat zorgde er na de eerste stint voor dat Verstappen probleemloos de leiding kon overnemen.
Een ander aandachtspunt tijdens de race was de enorme opmars van Hamilton aan het einde. Waar de Britse coureur voorafgaand aan de rode vlag nog moest betalen voor het risico dat hij nam, door George Russell in te halen aan de binnenkant van Tosa, was hij na de rode vlag de gevierde man. Ronde na ronde kwam hij dichterbij in het verkeer en verschalkte hij Lance Stroll, Carlos Sainz, Charles Leclerc en Lando Norris verdienstelijk op pure pace.
Mercedes blijkt sterk aan het einde van de stints
Volgens de analisten bij AMuS zijn er dan ook kopzorgen bij Red Bull Racing. Zo liet teambaas Christian Horner bijvoorbeeld optekenen dat zij Mercedes nadrukkelijk in de gaten houden. 'We zagen in Bahrein al dat Mercedes er aan het einde van de stints een beetje sterker uitzag', vertelt Horner aan het medium.
'Over het algemeen komen onze auto's echter heel dichtbij elkaar. Beide bolides hebben sterke en zwakke punten. Zij zijn op bepaalde punten sterker dan ons, terwijl wij soms weer sterker zijn dan Mercedes. Het zal belangrijk zijn om er altijd het maximale uit te halen en kleine voordelen uit te werken', gaat Horner verder. Maar over een echt duidelijke voorsprong of achterstand wil Horner het nog niet hebben: 'Dat zien we pas als we twee races verder zijn.'
Straf voor Hamilton onnodig, mocht achteruit rijden
Het was overigens nog wel even de vraag of Hamilton niet een straf verdiende. Voorafgaand aan de rode vlag kwam de coureur in de grindbak terecht en reed hij achteruit het circuit op. Het was even de vraag of Hamilton hier een illegale beweging maakte, maar de stewards hebben hier niets mee gedaan. Volgens racedirecteur Michael Masi was het ook niet nodig om Hamilton daarvoor te bestraffen.
'Lewis reed achteruit uit het grind naar de rand van de baan. We luisterden naar de radio. Hij werd altijd geïnformeerd door de pits waar hij was. Je moet in dergelijke gevallen altijd rekening houden met de omstandigheden. In dit geval zag ik geen reden om het voorval door te geven aan de stewards', legt Masi uit.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties