AMuS: 'Meest recente Honda-update levert Red Bull 14 pk extra op' Formule 1
Formule 1

AMuS: 'Meest recente Honda-update levert Red Bull 14 pk extra op'

AMuS: 'Meest recente Honda-update levert Red Bull 14 pk extra op'

Volgens Auto, Motor und Sport heeft de meest recente verbetering van Honda Red Bull Racing zo'n veertien pk opgeleverd. Bij het Duitse autosportmedium wordt de huidige stand van zaken bij de motorleveranciers in de Formule 1 geanalyseerd. Mercedes kende van oudsher een flink voordeel dat inmiddels door de partner van Red Bull weggewerkt lijkt te zijn. Dit is bovendien op een legale manier gedaan, de FIA houdt toezicht op alle wijzigingen die de fabrikanten doorvoeren.

'Vroeger was het het terrein van Mercedes, sinds het begin van het hybride-tijdperk legt de regerend wereldkampioen de lat hoog', zo opent redacteur Michael Schmidt over de dominantie op motorvermogen van het team uit Brixworth. In 2018 en 2019 werd deze dominantie kort doorbroken door Ferrari, maar na gewijzigde technische reglementen van de FIA bleek dit vermogen net zo snel verdwenen als dat ze het hadden verkregen.

Mercedes kende daarna weer de overhand, waarna de FIA wederom ingreep. Heel de wedstrijd mocht er nog maar één motormodus gebruikt worden vanaf halverwege 2020. De concurrentie had hierom gevraagd in een poging het voordeel van de Duitsers in te dammen, maar zonder succes. De voorsprong van Mercedes leek alleen maar groter te worden. Met kop en schouders stak Mercedes de afgelopen jaren boven de rest van het veld uit, tot nu.

Honda haalt Mercedes bij

In 2021 lijkt Mercedes een waardige tegenstander gevonden te hebben in Honda. Op bijna elk gebied loopt de Honda-motor nu gelijk aan die van Mercedes. De Japanners zouden zelfs op elektrisch gebied meer vermogen opwekken dan de Duitsers. Het onderdeel dat hier de grootste rol in speelt, is de turbocompressor, die ontwikkeld is door Japanse ingenieurs van de straalmotorenafdeling.

Vanaf de Grand Prix van Frankrijk is Red Bull Racing te snel voor haar directe concurrent op het rechte stuk, maar hoe komt dat? Schimdt: 'Volgens metingen van Mercedes heeft de Honda-motor sindsdien tien kilowatt (13,6 pk, red.) gewonnen aan vermogen. Dit hebben ze gemeten middels data van Pierre Gasly en Yuki Tsunoda vóór en na introductie van de nieuwe motor.'

'De prestatieverhoging kan twee redenen hebben. Of de Honda-motor verliest in haar levensloop (circa zeven races, red.) vermogen, of er kan nu met meer vermogen gereden worden dankzij een toename in betrouwbaarheid. Waarschijnlijk zijn beide punten het geval', vervolgt de Duitse journalist. De Honda-krachtbron die in Baku nog gebruikt werd, kende dus niet de gebruikelijke topsnelheid, terwijl er bij het in Frankrijk geïntroduceerde model verbeteringen aangebracht zijn.

FIA houdt streng toezicht

Hoe zeker is het dat de verbeteringen van Honda niet op vermogensgebied zijn maar op betrouwbaarheidsgebied? Zeer zeker. De fabrikanten mogen blijven sleutelen aan de betrouwbaarheid van de motoren, maar moeten de FIA gedetailleerd informeren over wat ze precies aan het doen zijn. Deze wijzigingen legt de FIA daarnaast ook bij de andere motorfabrikanten neer.

Lijkt een verbetering ook maar enigszins toegepast te worden op een illegale manier dan wijst de FIA het verzoek van de respectievelijke motorleverancier simpelweg af. Daarom is het ook bijzonder dat Mercedes twijfelt aan hoe Red Bull aan haar vermogenstoename gekomen is, feitelijk gezien zouden ze toegang moeten hebben tot deze informatie.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws