AMuS: 'Om ook maar een kans te maken nam Mercedes een enorm risico' Formule 1
Formule 1

AMuS: 'Om ook maar een kans te maken nam Mercedes een enorm risico'

AMuS: 'Om ook maar een kans te maken nam Mercedes een enorm risico'

Mercedes wist al van tevoren dat ze een kleine kans maakten op de overwinning in Spielberg, zo weet Auto, Motor und Sport. Het Duitse sportmedium zag de voorheen zo dominante renstal veel risico nemen om competitie te leveren tegen Red Bull Racing, maar dit was tevergeefs.

Al in Frankrijk zagen de mannen van Mercedes de bui hangen, zo weet AMuS. 'Mercedes reisde met al met een slecht gevoel naar Oostenrijk, de machtswisseling was een week eerder al aangegeven. In Le Castellet zaten Red Bull en Mercedes nog enigszins op gelijke hoogte, maar op de Red Bull Ring kon Max Verstappen maar liefst twee tienden per ronde uitlopen. En dat in zowel de kwalificatie als in de race.'

Bij de Duitse renstal was het duidelijk dat ze op normale wijze geen kans maakten in de Grand Prix van Spielberg. 'Om ook maar een kans te maken in de race namen ze een enorm risico in de afstelling van de auto. Ter voorbereiding op de race deed Hamilton zelfs een paar extra rondes in de simulator, dan weet je dat de behoefte daaraan groot is. Zoals bekend is de wereldkampioen normaal gesproken terughoudend hierin.'

Red Bull ook beter met de banden

Naast een groot voordeel op de lange rechte stukken, volgen AMuS zo'n 0.25 seconde, kon de Oostenrijkse renstal ook op het gebied van bandenslijtage domineren. 'Vergeleken met Verstappen verloor Hamilton aan het einde van elke stint veel terrein. Dat kwam een beetje als een verrassing, meestal is een afstelling met meer downforce (waar Mercedes mee reed, red.) gunstig voor het bandenbeheer.'

De kansen voor Red Bull en Mercedes bij de volgende race, eveneens op de Red Bull Ring, zijn volgens het Duitse sportmedium vergelijkbaar met de Grand Prix van Stiermarken. 'De kans op verrassingen is niet zo heel groot, maar Pirelli neemt wel nieuwe banden mee, wat voor kleine verschuivingen kan zorgen.' Pirelli neemt een compound zachtere banden mee, Mercedes wil de focus leggen op een auto-afstelling die gunstiger is voor de bandenslijtage.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws