AMuS: 'Renault kreeg tips van ex-werknemers Racing Point over RP20' Formule 1
Formule 1

AMuS: 'Renault kreeg tips van ex-werknemers Racing Point over RP20'

AMuS: 'Renault kreeg tips van ex-werknemers Racing Point over RP20'

De brake ducts van Racing Point komen inderdaad van de Mercedes W10 uit 2019. Volgens Auto, Motor und Sport vormt dat specifieke onderdeel de spil in het protest van Renault tegen de vermeende illegaliteit van de RP20.

Vanaf 1 januari 2020 moeten alle Formule 1-teams hun eigen brake duct-concepten ontwerpen, daar waar dat in 2019 nog gedeeld mocht worden tussen de teams onderling.

Racing Point zou de brake ducts van Mercedes niet alleen op basis van foto's hebben gekopieerd en toegepast op de RP20, iets wat wel mag, maar ook fysiek op tafel hebben gehad in de fabriek. Racing Point gebruikte die kennis voor de raceauto van 2020, terwijl de informatie legaal verkrijgbaar was tot en met 31 december 2019. Aangezien Racing Point een onderdeel uit 2019 gebruikte, golden ook de 2019-regels voor dat specifieke onderdeel.

'Onderdeel van 2019-Mercedes is illegaal'

Daar zit het verschil. Een onderdeel van de 2020-bolide van Racing Point is enkel geldig volgens een regel uit 2019, maar die specifieke regel is per 1 januari 2020 veranderd. Zo onthulde Günther Steiner, teambaas van Haas F1, dat de FIA hem er op wees dat onder geen beding informatie van Ferrari over de bolide aangevraagd mocht worden.

Het verschil is echter dat Haas gebruikmaakt van kennis van de 2020-bolide van Ferrari en Racing Point van de Mercedes uit 2019. Een onderdeel van die bolide, de brake ducts, zijn inmiddels illegaal, terwijl de SF1000 van Ferrari legaal bevonden is.

Daar zit de crux volgens AMuS aangaande het protest van Renault tegen Racing Point. Renault zou hierover getipt zijn door ex-werknemers van Racing Point die nu actief zijn bij de Franse renstal. De FIA buigt zich woensdag over de zaak.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws