Analyse kwalificatie | Verstappen en Hamilton rijden andere lijnen door sterke RB16B Formule 1
Formule 1

Analyse kwalificatie | Verstappen en Hamilton rijden andere lijnen door sterke RB16B

Analyse kwalificatie | Verstappen en Hamilton rijden andere lijnen door sterke RB16B

In de kwalificatie voorafgaand aan de Grand Prix van Frankrijk kon Max Verstappen poleposition veroveren met een voorsprong van 0.258 seconde op titelrivaal Lewis Hamilton. De RB16B van Red Bull Racing was op verschillende punten sterker, waardoor er betere lijnen konden worden gereden. F1Maximaal analyseert waar Verstappen het verschil maakte op Circuit Paul Ricard.

De laatste run van Q3 tijdens de kwalificatie was goed voor een 1:29.990 voor Verstappen, de enige coureur die onder de één minuut dertig dook tijdens de slotfase op zaterdag. Hamilton miste bijna drie tienden van een seconde, voornamelijk door het ontbreken van snelheid op het lange rechte stuk én door de grip in het lastige bochtenwerk van Paul Ricard. In de sectortijden is terug te zien dat de twee rivalen aan elkaar gewaagd waren in de eerste sector, maar in de laatste twee sectoren was de RB16B superieur.

Sectortijden Verstappen, Hamilton en Bottas

Sector Verstappen Hamilton Bottas
1 22.405 22.374 (-0.031) 22.407 (+0.002)
2 27.388 27.516 (+0.128) 27.527 (+0.139)
3 40.197 40.358 (+0.161) 40.442 (+0.245)
Rondetijd 1:29.990  1:30.248 (+0.258) 1:30.445 (+0.386)

Ingezoomd op de sectortijden zien we in de eerste sector nog niet zo heel veel verschil. Het verschil in de tijden tussen Verstappen, Hamilton en Valtteri Bottas is nog nihil, maar in de tweede sector wordt het eerste gat geslagen. De Red Bull-bolide wint een ruime tiende van een seconde op het lange rechte stuk: de afstelling lijkt op straight line speed te zijn afgesteld. Verrassend genoeg is de afstelling van de RB16B ook erg gunstig voor de bochtige, technische derde sector van het Franse circuit.

De laatste sector wint Verstappen wederom terrein ten opzichte van Hamilton en zijn W12-bolide. Bocht nummer 11 is een lange doordraaier, waar de Nederlander een wijdere lijn kan nemen en meer snelheid vasthoudt. Hamilton is genoodzaakt wat harder in te sturen, wat hem rondetijd kost.

De Track Map van Circuit Paul Ricard. Max Verstappen won terrein in de tweede (blauwe) sector en derde (gele) sector.
De Track Map van Circuit Paul Ricard. Max Verstappen won terrein in de tweede (blauwe) sector en derde (gele) sector.

Laatste bochten wederom gunstig voor Verstappen

In de laatste bochten, voordat we het rechte stuk bij start-finish bereiken, zien we wederom andere lijnen bij Verstappen en Hamilton. De W12 glijdt hier wat meer naar buiten, terwijl de RB16B en Verstappen juist meer grip hebben en de kerbstones volop benutten om de bolide te positioneren voor de laatste bocht van het circuit.

Deze kleine verschillen geven de Limburger wederom een voordeel van een paar tienden, waardoor hij op een afstand van 0.258 seconde voorsprong komt van Hamilton. Bottas kan met 0.386 seconde achterstand op pole derde worden, waardoor de Mercedessen in de sandwich van Red Bull-rijders Verstappen en Sergio Perez staan. De Mexicaan werd vierde op 0.455 seconde afstand van zijn teamgenoot.

Dominante afstelling RB16B

Verstappen heeft in de trainingen overduidelijk een dominante afstelling gevonden bij zijn RB16B. Op het lange rechte stuk is de Red Bull-bolide sneller, waardoor het voor Mercedes lastig wordt om in te halen op zondagmiddag tijdens de race. Daarnaast kan de wagen van de Nederlander in het bochtenwerk een gat slaan, omdat ook de grip erg goed lijkt te zijn. De Oostenrijkse renstal lijkt hierdoor alles in huis te hebben om op zondag competitief te zijn tegen de mannen van Mercedes.

Place comments

666

0 Comments

More comments

You are currently seeing only the comments you are notified about, if you want to see all comments from this post, click the button below.

Show all comments

more news