Analyse: Williams laat verrassende interpretatie van nieuwe reglementen zien met FW44 Formule 1
Formule 1

Analyse: Williams laat verrassende interpretatie van nieuwe reglementen zien met FW44

Analyse: Williams laat verrassende interpretatie van nieuwe reglementen zien met FW44

Williams heeft dinsdag de wereld van de Formule 1 kortstondig voor de gek gehouden. Het Britse team onthulde tijdens de officiële lancering namelijk niet de echte FW44, maar gebruikte net als Red Bull Racing een conceptwagen van de FIA. Een paar uur later gingen de nieuwe bolides het circuit van Silverstone op en werd de daadwerkelijke FW44 aan het werk gezet. Deze nieuwe auto kent enkele interessante ontwerpen en F1Maximaal.nl neemt deze onder de loep.

Williams is het zesde team dat haar uitdager voor het komende seizoen heeft onthuld. In eerste instantie onthulde het team slechts de nieuwe livery op de conceptwagen van de FIA en leek daarmee dezelfde weg in te slaan als Red Bull. Desalniettemin gaf Williams een glimp van de nieuwe auto toen deze te vinden was op het kletsnatte circuit van Silverstone. Het team deelde slechts twee foto's, maar daaruit werd wel duidelijk dat Williams voor een distinctief design heeft gekozen.

Sidepods FW44 springen in het oog

Als er wordt gekeken naar de conceptwagens van de FIA dan werd het duidelijk dat de bolides van de nieuwe generatie brede sidepods zouden kennen. Dit concept is terug te vinden op de auto van Aston Martin, de AMR22. Haas heeft met haar render laten zien dat de sidepods echter niet zo breed hoeven te zijn, al is het nog niet zeker of de nieuwe bolide van het Amerikaanse team er ook zo uit komen te zien. Williams kiest met haar sidepods de kant van Haas.

Toch gaat het team uit Grove een stapje verder dan de Amerikaanse renstal. Williams heeft ervoor gekozen om qua koeling zich vooral op de voorzijde van de sidepods te focussen. Vergeleken met de nieuwe bolides van McLaren, AlphaTauri en Haas heeft de FW44 een ongebruikelijk grote inlaat. Zoals te zien is op de onderstaande foto is de opening van de inlaat een stuk breder dan de meeste bolides tot nu toe hebben laten zien. Dit suggereert dat de intercooler van de auto hier doorheen zal gaan.

De ongebruikelijk grote inlaat van Williams. 
De ongebruikelijk grote inlaat van Williams. 

Maar achter deze bizar grote inlaat krimpen de sidepods van de FW44 heel snel in. Waarbij de AMR22 hele brede sidepods heeft, laat het zijaanzicht van de onderstaande foto zien dat de sidepods snel invallen. Vooral bij de motorkap is de nieuwe bolide heel erg smal. Hierdoor zijn de sidepods een stuk kleiner en helt het een stuk verder naar beneden dan ieder ander design die de Formule 1 tot nu toe gezien heeft. Hierdoor is de luchtstroom tussen de achterbanden en de achterzijde van de sidepods een stuk groter.

Analyse: Williams laat verrassende interpretatie van nieuwe reglementen zien met FW44
Analyse: Williams laat verrassende interpretatie van nieuwe reglementen zien met FW44

Williams kiest voor strategie Aston Martin

Waarbij de sidepods van de FW44 nog distinctief zijn, heeft Williams ook wel degelijk dezelfde ideeën gehad als andere teams. De nieuwe bolide van de Britse renstal komt op sommige delen overeen met de auto van Aston Martin. Zo kent de ophanging van de voorkant FW44 een push rod-systeem, terwijl de achterkant juist een pull rod-systeem gebruikt. Deze ophangingen werden al eerder onthuld door Aston Martin en AlphaTauri, waarbij McLaren een ander pad koos.

Een ander design waarmee Williams dezelfde strategie kiest als Aston Martin is de hoge voorvleugel. Hiermee lijkt de meervoudig contructeurskampioen downforce te generen door middel van grondeffect. McLaren heeft ervoor gekozen om zowel grondeffect als aerodynamica, maar Williams geeft dus de voorkeur aan de tunnels aan de onderzijde van de bolide.

Williams kiest voor bolle neus

Ondanks de overeenkomsten met de Aston Martin-auto, is er ook een duidelijk verschil merkbaar. De neus van de AMR22 is zeer plat, terwijl de neus van de FW44 juist een stuk boller is. Dit hebben de andere bolides ook nog niet gepresenteerd. Dit bolle design wordt verder vervolgd over de top van het chassis.

Het design van de voorvleugel van de Williams is dan wel weer zeer eenvoudig en redelijk vlak. Als het Formule 1-circus op circuits aankomt waar downforce van essentieel belang is dan zullen er meer rondingen komen in het design. Daarnaast staat het onderste element van de voorvleugel aan het topje van de neus vast. Dit is een design dat al eerder naar buiten is gekomen. Hiermee kan de lucht makkelijker onder de voorvleugel door de tunnels in om op deze manier het grondeffect krachtiger te maken.

Analyse: Williams laat verrassende interpretatie van nieuwe reglementen zien met FW44

Mercedes-schakelbak mogelijk antwoord op afwijkende koeling-strategie

Dit seizoen gaat Williams niet meer haar eigen schakelbak en hydraulica produceren, maar krijgt het team deze elementen van Mercedes. De ophanging maakt de Britse renstal nog wel zelf en deze elementen zijn door de slanke sidepods duidelijk zichtbaar op de bolide. Bovendien is alles aan de achterzijde van de bolide goed te zien, in tegenstelling tot de AT03 van AlphaTauri, door het teruggetrokken bodywork. Hierdoor laat Williams dus een hele andere strategie zien qua koeling.

Wat zegt dit over de W13 van Mercedes?

Het is nog lastig om te zeggen of de nieuwe schakelbak de oorzaak is van de keuze van Williams. Als dat wel het geval is dan zal dat duidelijk worden bij de lancering van de W13 van aankomende vrijdag. Toch blijft het afwachten of Mercedes voor de aanpak van Red Bull of Aston Martin kiest. Het zou niet raar zijn als ook de Duitse renstal niet alles bloot zal leggen op vrijdag.

Wat wel duidelijk is geworden, is dat ook Williams op een andere manier heeft gekeken naar de nieuwe reglementen. Ondanks dat het design enkele gelijkenissen kent met andere bolides, kent de nieuwe FW44 weer verschillende interpretaties van de regels. De verschillen in het bodywork zijn kenmerkend, vooral bij de sidepods. Hiermee een op zichzelf staande bolide gecreëerd, die veel verschillen kent met de nieuwe wagens van Aston Martin, McLaren en AlphaTauri.

Williams lanceert FW44

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws