Anderson positief over RB16B: 'Hoge rake zorgt voor meeste downforce' Formule 1
Formule 1

Anderson positief over RB16B: 'Hoge rake zorgt voor meeste downforce'

Anderson positief over RB16B: 'Hoge rake zorgt voor meeste downforce'

Het lijkt erop dat auto's met een hoge 'rake' minder downforce hebben verloren dan auto's met een lagere rake. Het is nog niet compleet bevestigd, maar de signalen zijn er al wel volgens Gary Anderson. Als een hogere rake voor meer downforce zou zorgen, is de verwachting dat Mercedes het concept gaat overnemen op zijn W12. Dit is alleen makkelijker gezegd dan gedaan, legt hij uit bij The Race.

Puur kijkend naar rondetijden, hebben auto's met een hoge rake de beste prestaties geleverd. Red Bull en AlphaTauri sloten de wintertest af met de snelste tijden van het weekend, terwijl Mercedes en Aston Martin veel moeite leken te hebben. Dat is niet gek volgens Anderson: 'Mercedes rijdt met veel lagere rake en dat is misschien wel een nadeel. In de paddock denkt men dat auto's met een hoge rake, zoals de RB16B, minder downforce hebben verloren door de nieuwe reglementen dan auto's met een lage rake.'

Red Bull en AlphaTauri rijden al jaren met een dergelijke afstelling, Mercedes doet juist al jaren het omgekeerde. In een video van Formula 1 legt Sam Collins uit dat de Duitse renstal daar nu wellicht verandering in gaat brengen. 'Er gaan geruchten rond dat ze de rake van de W12 alsnog gaan verhogen. Ik heb dit alleen nog niet volledig kunnen bevestigen.'

Rake verhogen is een grote opgave

Volgens Anderson is het alleen niet makkelijk om zomaar de rake van een auto te verhogen. 'Je hele aerodynamische pakket moet dan aangepast worden, anders werkt het niet meer naar behoren.' Het is daarom nog afwachten of Mercedes er wat mee gaat doen. Met gloednieuwe reglementen in 2022 lijkt het vooralsnog geen rendabele optie te zijn.

De 'rake' van een auto slaat op het verschil in rijhoogte aan de voor- en achterkant van de auto. Een hoge rake wil zeggen dat de achterkant van de auto een stuk hoger staat dan de voorzijde. Bij een lage rake lijkt de auto juist vlak te rijden.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws