Aston Martin zoekt nog steeds naar downforce: 'Wij én Mercedes verloren dertig seconden' Formule 1
Formule 1

Aston Martin zoekt nog steeds naar downforce: 'Wij én Mercedes verloren dertig seconden'

Aston Martin zoekt nog steeds naar downforce: 'Wij én Mercedes verloren dertig seconden'

Het spannende gevecht tussen Mercedes en Red Bull Racing bevestigt wat Otmar Szafnauer betreft dat bolides met een hogere 'rake' minder te lijden hebben onder de veranderde regelgeving voor dit seizoen. Om de hoeveelheid downforce te verlagen heeft de FIA eerder besloten om een deel van de vloer te verwijderen, wat bij Aston Martin tot veel aerodynamische zorgen leidt.

'Als je kijkt naar de vorige Grand Prix in Portugal, zie je precies waar het probleem zit. Mercedes wist vorig seizoen nog op zo'n 34 seconden voorsprong te finishen van Verstappen. Nu was het verschil zo'n vier seconden als ze niet aan het einde waren gestopt', vertelt een ietwat gefrustreerde Szafnauer aan Motorsport.com. De nieuwe regels zijn een doorn in het oog voor het team, dat na een sterk 2020 voort wilde borduren op de sterke prestaties van dat seizoen.

'Effectief gezien verloor Mercedes dus zo'n dertig seconden ten opzichte van Red Bull Racing. Wij hebben ook zo'n dertig seconden verloren ten opzichte van vorig jaar. Dat zien we ook terug in onze prestaties tijdens de kwalificaties en de afgelopen races', gaat Szafnauer verder. Aston Martin wilde graag in gesprek met de FIA vanwege de nieuwe regels, juist om een beter beeld te krijgen van de beweegredenen om de regels aan te passen.

Aston Martin had gesprekken met FIA

De gesprekken waren volgens Szafnauer positief. 'We hebben goede gesprekken gehad met de FIA over het proces en we willen weten hoe we zijn gekomen waar we zijn. Die gesprekken zijn bijna afgelopen en ik denk dat we nu een beter idee hebben van wat er is gebeurd. Dat beginnen we nu beter te begrijpen', legt de Aston Martin-teambaas verder uit.

Volgens Szafnauer kreeg het team tijdens de afgelopen zomer al signalen dat een lagere 'rake' tot problemen zou kunnen gaan leiden voor het seizoen dat zou volgen. Zijn team gaf aan dat de simulaties aangaven dat het team drastisch aan downforce zou verliezen. 'Dat hebben we vorig jaar ook aangekaart in het overleg omtrent de nieuwe regels, ik denk ook dat we nu zien dat wij gelijk hebben gekregen.'

Szafnauer wilde een een kleinere achtervleugel

Om de problemen te voorkomen gaf Szafnauer een alternatieve optie om de downforce te verminderen, deze werd echter genegeerd door de teams. Het gaf de teambaas van Aston Martin een ongemakkelijk gevoel. 'We mochten eerst de vloer niet meer gebruiken om aerodynamisch te winnen, daarna hebben we gevraagd of het daarbij zou blijven en hebben we een andere optie aangeboden. Daar is echter niet naar gekeken', vertelt Szafnauer.

'Ik zal je een voorbeeld geven: Wij wilden bijvoorbeeld de achtervleugel verkleinen. Dat zou voor iedereen evenveel gevolgen hebben gehad. Maar het was niet het gekozen idee, niemand was het daarmee eens', gaat de teambaas verder. Aston Martin kon vervolgens niets anders meer doen. 'We wezen er destijds op, en toen de nieuwe voorschriften eenmaal waren geschreven en goedgekeurd, konden we alleen maar hard werken om het downforceverlies te compenseren.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws