max verstappen red bull racing oliver bearman haas 2025 emilia romagna vrijdag Formule 1
Formule 1

Bearman verdedigt het standpunt van Verstappen: 'Ik ben het met hem eens'

max verstappen red bull racing oliver bearman haas 2025 emilia romagna vrijdag

Max Verstappen moet nog een weekend op zijn tellen passen wat betreft de strafpunten op zijn licentie. Als hij het raceweekend in Oostenrijk zonder extra strafpunten doorkomt, ontsnapt hij aan een schorsing en kan hij weer wat vrijer ademhalen. Het systeem van strafpunten leidt al geruime tijd tot discussie binnen de autosportwereld, en ook rookie Oliver Bearman heeft daar een uitgesproken mening over.

Het standpunt van Verstappen is bekend, al spreekt hij er zelden uitvoerig over. Integendeel: hij laat zich vaak niet uit over incidenten tijdens een race, om te voorkomen dat hij zichzelf verder in de problemen brengt. Tegelijkertijd heeft hij wel duidelijk gemaakt dat hij de straffen te streng vindt en dat de sport steeds complexer wordt. De man met elf strafpunten op zijn licentie is geen voorstander van het huidige systeem.

Bearman akkoord met Verstappen

De vraag is in hoeverre zijn mening breed gedragen wordt, maar hij krijgt in elk geval bijval van de 20-jarige Bearman. 'Ik ben het met hem eens', zegt de Brit tegen de internationale media. 'Ik vind het nogal streng dat coureurs een schorsing riskeren omdat ze een actie willen uitvoeren.' Bearman verwijst naar een incident uit 2024. 'We zagen dat Kevin Magnussen vorig jaar een race geschorst werd.'

Omdat Magnussen na een botsing met Pierre Gasly in Italië gestraft werd, moest hij de Grand Prix van Azerbeidzjan missen. Bearman mocht hem destijds vervangen bij Haas. 'Dat heeft mij natuurlijk geholpen', erkent hij. Hoewel hij er zelf van profiteerde, vond hij de beslissing niet rechtvaardig. 'Ik had het gevoel dat het erg hard was voor Kevin', zegt hij meelevend over zijn voormalige teamgenoot.

Geen schade maar wel strafpunten

Coureurs moeten zich er volgens Bearman nu voortdurend van bewust zijn dat zelfs kleine incidenten grote gevolgen kunnen hebben. 'Om een race geschorst te worden voor al die kleine overtredingen is hard', vindt hij. Hij herinnert zich nog goed wat er toen gebeurde tussen Magnussen en Gasly. 'Kevin probeerde in te halen, maar het lukte niet. Ze sneden allebei de bocht af, maar er was geen schade, iedereen kon gewoon doorrijden. Er waren geen gevaarlijke manoeuvres en toch werden er twee strafpunten uitgedeeld.'

In 2025 toont de situatie van Verstappen aan dat strafpunten wel degelijk de deelname aan een Grand Prix in gevaar kunnen brengen, en dus ook invloed kunnen hebben op het kampioenschap. 'De strafpunten kunnen snel oplopen, dat is zonde', aldus Bearman. Tegelijkertijd erkent hij dat gevaarlijk gedrag op de baan niet ongestraft mag blijven. 'Natuurlijk moeten coureurs gestraft worden om hen te ontmoedigen bepaalde dingen te doen. Ik vind wel dat er een zekere balans moet zijn.'

De balans ontbreekt

Volgens Bearman ontbreekt die balans momenteel. Ondanks de kritiek blijft het systeem voorlopig uiteraard van kracht, en dus blijft het voor alle coureurs opletten geblazen. Verstappen zal opgelucht zijn als na dit weekend zijn eerste strafpunten vervallen, zodat hij zich even wat minder zorgen hoeft te maken over de impact van zijn rijstijl. Ook Williams-coureur Alexander Albon uitte tijdens de mediadag kritiek op de FIA. Tegelijkertijd vindt hij dat het aan de coureurs is om binnen de regels het maximale uit hun prestaties te halen.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws