Mattia Binotto denkt dat de Formule 1 nog wat stappen kan maken in haar reglementen. Volgens de teambaas van Ferrari moeten er wat aanpassingen gemaakt worden aan het financiële reglement en moet de sport ook goed kijken naar de processen. De Italiaan is van mening dat de Formule 1 de processen uit het raam heeft gegooid toen het wilde beslissen over de regels omtrent porpoising.
Voor het tweede jaar op rij hebben de renstallen te maken met een budgetplafond. Ondanks dat de kosten gedrukt worden, lijkt het team van Ferrari geen zwarte cijfers te noteren. 'Ik denk niet dat de drie motorleveranciers winst maken', zegt Binotto bij Auto, Motor und Sport. 'Dat kan wel als een klantenteam, want zij betalen niet zo veel voor het chassis en de krachtbron kost ongeveer vijftien miljoen euro. Voor ons kost het wel wat meer. In de toekomst zal de budgetlimiet voor de motoren zeker helpen.'
Het budgetplafond moest ervoor zorgen dat het gat tussen de grote en de kleine teams niet nog groter werd. Binotto is tevreden dat er een budgetlimiet is, maar hij weet dat er nog wat aanpassingen gemaakt moeten worden. 'Als we geen regelgeving hadden gehad omtrent de kosten, dan zouden deze exponentieel zijn gegroeid. Dan zou het alleen maar gegaan zijn om wie het meeste geld uitgeeft. De financiële reglementen zijn nog jong, dus er zijn nog wat aanpassingen nodig.'
Binotto bespreekt wijzigingen in het reglement
Door de hoge inflatie stegen ook enkele kosten binnen de Formule 1. Onder andere Christian Horner was bang dat teams niet onder de limiet konden blijven. Ferrari zit momenteel nog niet tegen de limiet aan. 'Daarvoor is het nog veel te vroeg. Dit is een proces dat tijd vergt. We moeten gewoon het meeste halen uit het geld dat we mogen gebruiken. Soms zorgt dit ervoor dat je de processen en de hele werkcultuur moet transformeren. We doen nu wat nodig is om binnen de limieten te blijven.'
De inflatiecorrectie in de Formule 1 was één van de wijzigingen dit seizoen. 'Toen het aankwam op het gewicht van de auto's en de inflatiecorrectie gingen we gewoon door de normale processen heen. De regels werden aangenomen met een meerderheid.' Ook de regelgeving omtrent porpoising is aangepast, maar dat ging volgens Binotto niet zoals het hoort. 'Ze wilden het proces ondermijnen met smoesjes over veiligheid. Dat is gewoon niet correct. Er zijn geen veiligheidsproblemen met de vloer.'
Ferrari niet bang voor Porsche en Audi
Afgelopen week zijn ook de motorreglementen voor 2026 aangenomen. Dit betekent dat Porsche en Audi nu officieel hun intrede kunnen maken. Ferrari heet de nieuwkomers welkom. 'We zijn totaal niet bang voor ze, maar Ferrari is hier al wel sinds het begin. We weten wat goed is voor de toekomst van de Formule 1. De nieuwkomers zijn welkom, maar ze mogen niet opeens belangrijker worden dan Ferrari', concludeert Binotto.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties