Binotto onthult positie Ferrari in discussie over 2025-motoren Formule 1
Formule 1

Binotto onthult positie Ferrari in discussie over 2025-motoren

Binotto onthult positie Ferrari in discussie over 2025-motoren

Mattia Binotto heeft indirect aangegeven dat Ferrari voorstander is van een hybride-systeem in de F1-motoren die vanaf 2025 gebruikt gaan worden. Op de Red Bull Ring werd de toekomstige motorenformule in de koningsklasse voor het eerst besproken door alle partijen die momenteel deelnemen, evenals Audi en Porsche. Al zou de F1 een grote stap naar elektrisch rijden zetten, voor Ferrari moet een hybride-systeem er altijd blijven.

'Ferrari's positie in deze discussie hebben we duidelijk kenbaar gemaakt', laat Mattia Binotto weten in gesprek met Corriere dello Sport. 'Kijkend naar de toekomst van motoren moeten we optreden als voorlopers. Als de nadruk wereldwijd op elektrisch rijden komt te liggen, blijft een hybridemotor voor Ferrari de norm', voegt hij daaraan toe. Vermoedelijk wil de Italiaan dit omdat Ferrari ook in haar straatauto's deze technologie wijder toe kan passen.

Zoals Toto Wolff eerder al aangaf, een toenemend belang van het elektrische systeem in de motorformule heeft voor veel van de deelnemers de voorkeur. Binotto waarschuwt echter dat men niet door moet schieten in het zoeken van een goedkope optie, maar moet kijken naar wat goed is voor de sport en de fabrikanten in de sport: 'Men wil het elektrische onderdeel graag prominenter maken en dat moeten wij evalueren zonder na te denken over de kosten die daaraan verbonden zijn.'

Audi en Porsche doen een voorstel

Audi en Porsche zijn tijdens de besprekingen met een voorstel gekomen waarin de F1-auto's een vierwielaandrijving krijgen waarvan de vooras aangedreven wordt door elektrische energie. 'Dat is een oplossing die we kunnen bekijken, maar we moeten niet vergeten dat de duurzaamheid en het milieu op één staan. Dat moeten we niet uit het oog verliezen.' Audi en Porsche zijn naar verluidt niet geïnteresseerd wanneer bij de ontwikkeling van de nieuwe motoren gebouwd wordt op het huidige model. Daarmee zou Mercedes namelijk een voordeel kunnen houden.

'De compromis die gesloten gaat worden moet ethische aspecten, innovatie en kosten uitbalanceren', concludeert Binotto, die toegeeft dat de partijen er na de eerste besprekingen in Oostenrijk nog niet uit zijn. Volgens de meest recente verhalen wordt de discussie in Silverstone voortgezet. Van de andere partijen is nog niet helemaal duidelijk hoe zij de toekomst van de motoren in de F1 voor zich zien.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws