Hoe Sainz harten aan het veroveren is bij Ferrari Formule 1
Formule 1

Hoe Sainz harten aan het veroveren is bij Ferrari

Hoe Sainz harten aan het veroveren is bij Ferrari

Carlos Sainz kende al geen hele slechte seizoenstart, maar de afgelopen weken is hij zich aan het ontpoppen tot ware Ferrari-coureur. Wie dacht dat de Spanjaard het niet in zich had om zich bij de absolute wereldklasse van de F1 te mengen, heeft het mis. Hoewel zijn beginfase bij zijn nieuwe werkgever nog wat wisselvallig was, is gebleken dat hij, wanneer het materiaal meewerkt, zeer solide kan presteren. Zo solide zelfs dat hij Charles Leclerc met regelmaat achter zich laat.

Nee, dat het Sainz zo makkelijk afgaat bij Ferrari is misschien niet wat verwacht werd aan het begin van het jaar. Na een tweejarige termijn bij McLaren, waarin hij zich liet gelden als sterke strijder op het middenveld, maakte hij de overstap naar zijn huidige Italiaanse team dat bezig is aan een opmars. Na 2019 liep het niet bij het team, maar zoals Sainz zelf aangaf: 'Als Ferrari aanklopt, zeg je geen nee.' De droom van elke Formule 1-coureur werd werkelijkheid voor de inmiddels 26-jarige. Sinds zijn overstap lijkt hij zijn positie in het team alleen nog maar te verstevigen.

Tijdens de wintertests schemerden de eerste tekenen van het seizoen van Sainz al door. Testdag één: P5! Een vliegende start, die hij een dag later opvolgde met een magere P13. Op dag drie maakte hij het nog bonter, met P3 waren alleen Yuki Tsunoda en Max Verstappen sneller. Interessant genoeg zijn die resultaten van Sainz achteraf best een accurate voorspelling van de hit or miss-seizoenstart die hij daarna kende. Puntje bij paaltje was een achtste startplek namelijk echt het maximale wat hij uit de soms wat logge SF21 kon halen. Zijn jongere teamgenoot had het materiaal beter onder de knie.

De race daarop, in Italië, zagen we duidelijk de twee gezichten van Sainz. Hij wil graag, heel erg graag. Dat leidde tot een uitschieter op het spekgladde asfalt. Een vlek op wat uiteindelijk een meer dan verdienstelijke middag zou worden voor de Ferrari-man. Na als elfde te kwalificeren, eindigde hij als vijfde. Van de inmiddels bekende opstartproblemen waar Sergio Perez, Daniel Ricciardo en Sebastian Vettel ook mee kampten, leek hij in die tweede race al weinig last te hebben. Daarmee is hij de uitschieter in dit rijtje toch best behoorlijke racers: van de andere drie klikte het bij twee in Baku, terwijl Ricciardo nog steeds op adem aan het komen is.

Het seizoen van Sainz tot dusver

Race Kwalificatiepositie Eindklassering Verschil
Bahrein 8 8 -
Emilia Romagna 11 5 +6
Portugal 5 11 -6
Spanje 6 7 -1
Monaco 4 2 +2
Azerbeidzjan 5 8 -3
Frankrijk 5 11 -6
Stiermarken 12 6 +6
Oostenrijk 11 5 +6

Sainz neemt het op tegen Leclerc en dat is zeker niet de eerste de beste. Als kroonprins onthaald bij Ferrari in 2019 is het de Monegask die daar sindsdien de toon zet. Hij maakte in zijn debuutseizoen al korte metten met Sebastian Vettel en rekende in 2020 al helemaal met hem af. De viervoudig wereldkampioen was niet opgewassen tegen het jeugdig geweld, dat er soms op het circuit gefrustreerd uitkwam. De Grand Prix van Brazilië 2019 staat bij menig Ferrari-fan nog in het geheugen gegrift. Dat Leclerc met het huidige materiaal in Monaco én Baku, weliswaar met wat geluk, twee polepositions binnen heeft weten te slepen onderstreept alleen maar wat een talent hij bezit.

Toch is het langzaamaan gerechtvaardigd om je af te vragen hoeveel beter Leclerc nou écht is. Men is dol op hem, maar heeft nu een tegenpool voor hem gevonden die min of meer hetzelfde lijkt te kunnen met een inferieure auto. De vetgedrukte resultaten in het schema hierboven weergeven welke wedstrijden Sainz een hogere eindklassering behaalde dan zijn. De afgelopen triple-header wist Leclerc het niet één keer van zijn teamgenoot te winnen. Hoe vreemd het ook klinkt, voor Ferrari is dat heel fijn. Het is immers altijd een risico om een nieuwe coureur aan te trekken. De keuze voor Sainz is een uitstekende geweest.

Mattia Binotto en Carlos Sainz in de paddock in Oostenrijk. (Foto: Ferrari F1 Media)
Mattia Binotto en Carlos Sainz in de paddock in Oostenrijk. (Foto: Ferrari F1 Media)

Ferrari zoekt bouwstenen

Na het lastige 2020-seizoen was het namelijk zaak dat Ferrari ging heropbouwen, en snel. De Scuderia zocht consistentie en vond deze consistentie bij Sainz. De Madrileen scoort, en scoort vaak. Zeven van de negen races reed hij punten en in een periode van wennen levert dat hem tot op heden een zevende plek in het kampioenschap op. Met 60 WK-punten staat hij daarnaast slechts twee(!) punten achter op teamgenoot Leclerc. Geen wonder dat teambaas Mattia Binotto enkel goede woorden voor hem overheeft. Na de kwalificatie voor de Grand Prix van Portugal, die resulteerde in een P5 voor Sainz, sprak hij zich uit.

'Ik ben heel erg blij met hoe Sainz zich ontwikkelt', meldde hij voor de camera's van Sky Italia. 'Hij is zijn waarde aan het bewijzen. Sainz is in staat om de sessie heel goed te managen. Een tweede coureur die in staat is om zich voor zijn teamgenoot te plaatsen in dit soort situaties (Leclerc kende een voor zijn doen matige sessie en belandde op P8, red.) is zeer waardevol.' Ja, Binotto duidde Sainz aan als tweede coureur, maar kunnen we hem echt een tweede coureur noemen? Eindigt hij in Groot-Brittannië boven zijn teamgenoot dan passeert hij hem in het WK-klassement.

Op eigen kracht

Wat de opleving van Sainz bij Ferrari misschien nog wel mooier maakt, is het feit dat hij het volledig aan zichzelf te danken heeft. Voorafgaand aan het seizoen werd al gesproken van een intensieve betrokkenheid van de nieuweling bij het team. Simulatorwerk werd gedaan om te zorgen dat de wenperiode minimaal was en maanden voordat de auto's het asfalt überhaupt raakten, was Sainz te vinden in Maranello. Een aanpak die eigenlijk elk team wel volgde, maar die bij Sainz verreweg het beste uitgepakt heeft. Waar dat dan precies aan ligt, weet niemand. Ricciardo, Vettel en Perez kunnen ook een aardig staaltje racen, dus talent zal het niet zijn. Misschien leeftijd? Dat Sainz technisch gezien nog niet zo vastgeroest is als zijn ervarenere lotgenoten?

Niet alleen voorafgaand aan het seizoen toonde Sainz zijn assertieve werkethiek. Een mooi voorbeeld van hoe hij in elkaar steekt, was te zien na de Grand Prix van Frankrijk. De meeste rijders vlogen door naar Oostenrijk voor nummer twee van de triple-header, maar Sainz niet. Sainz besloot de fabriek in te gaan en drie dagen met het team te werken aan hoe de extreme bandenslijtage die ze ervoeren op Paul Ricard voorkomen kon worden. Sainz werd in Frankrijk elfde, Leclerc zestiende. In no time waren ze door het Pirelli-rubber heen en er moest en zou een oplossing komen voor Sainz. Het is een mentaliteit die heel veel respect afdwingt bij de rest van Ferrari.

Zo is Ferrari in een situatie terechtgekomen waarin ze ineens twee sterkhouders in het team hebben. Leclerc, met een enorme rauwe pace maar ook nog een ruw randje, kan wonderschone dingen vertonen. Vergeet hij dit te doen, in een jeugdige opvlieging, dan is Sainz daar om als een Ferrarirode draad zijn team op stabiele wijze door het seizoen te loodsen. Voorafgaand aan het 2021-seizoen was het Sainz die volledig in zijn nopjes was, maar nu is ook Ferrari dat. En Leclerc, die meer ondersteuning krijgt dan in zijn tijd met Vettel, misschien ook wel. Sainz is in rap tempo harten aan het veroveren binnen de illustere renstal, evenals bij de fanatieke aanhang. De coureurs en het team vormen een driehoek die werkt, nu moeten ze het het hele seizoen nog vol zien te houden.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws