Bleekemolen: 'Verstappen heeft die overcapaciteit, maar ook hij heeft soms hulp nodig' Formule 1
Formule 1

Bleekemolen: 'Verstappen heeft die overcapaciteit, maar ook hij heeft soms hulp nodig'

Bleekemolen: 'Verstappen heeft die overcapaciteit, maar ook hij heeft soms hulp nodig'

Jeroen Bleekemolen denkt dat Max Verstappen een enorme mate van overcapaciteit heeft als hij in de cockpit zit. Terugblikkend op de Grand Prix van Turkije kijkt hij in de F1 aan Tafel-podcast naar het beslissingsmakingproces in de Grand Prix bij Mercedes. Daar ging de pitstop-call bij Lewis Hamilton mis omdat de Brit zich bemoeide met het moment waarop hij naar binnen ging. Verstappen kan dit echter ook overkomen, gezien hij in de auto tevens in staat is dit soort keuzes te maken.

Bleekemolen gaat bij de Nederlandse F1-podcast eerst in op de situatie bij de Duitse renstal. 'Het ligt er een beetje aan hoe je ervoor staat. Je voelt als rijder wel aan wat er gebeurt met je auto en of dat mogelijk is', is de coureur van mening. Wel begrijpt hij had het hoogst ongebruikelijk is om een Grand Prix uit te rijden zonder een pitstop te maken: 'Ik geloof dat Mika Salo de laatste was, in '97? Het is wel iets dat uniek is.'

Dat Mercedes uiteindelijk wel naar binnen gedoken is voor een vers setje van de intermediates is volgens de voormalig Formule 3-coureur beslist niet vreemd. Het was een risicoafweging die gemaakt moest worden binnen het team: 'Als je ergens rond de tiende plek rijdt, mag je wel wat meer risico nemen. Pakt het goed uit, dan heb je wat meer punten. Pakt het verkeerd uit, dan heb je het in ieder geval geprobeerd.'

Het voorbeeld waar hij op inhaakt, is dat van Esteban Ocon. Die reed de race wél uit zonder pitstop te maken, terwijl Hamilton in de slotfase veel te laat een pitstop maakte. Mercedes stond simpelweg niet in de positie om er op te gokken dat het groen omrande rubber het tot aan het einde van de race zou redden: 'Ben je Mercedes, dan moet je dat niet proberen. Verlies je dan die 45 seconden (die Ocon in totaal verloor, red.), dan verlies je heel veel punten, en het gaat natuurlijk om het WK.'

Verstappen en Hamilton in de cockpit

Waarom Mercedes vertrouwen had in Hamilton in Turkije is omdat hij al eerder de juiste keuzes wist te maken op het circuit. Er valt zelfs te beargumenteren dat het niet maken van een pitstop, wat Hamilton dus wilde, voor hem de betere keuze was geweest. Lang niet iedereen is in staat zo'n strategische call te maken vanuit de auto, denkt Bleekemolen: 'Ze zijn te druk met rijden. Je hebt maar weinig rijders die ook na kunnen denken tijdens het rijden. Je rijdt op de limiet, bent in gevecht en moet natuurlijk alles goed blijven doen.'

'Dan nog eens nadenken over al die beslissingen, dan denken de meeste rijders: nou, doen jullie dat lekker, dan maak ik daar de fout in ieder geval niet. Dat is pure overcapaciteit tijdens het rijden als je dat dus wel kan', vervolgt hij. Hamilton heeft die overcapaciteit, heeft hij in het recente verleden al eens getoond, maar bij titelconcurrent Verstappen is dit ook zeker het geval.

'Verstappen is ongelooflijk. Die weet zelfs wat voor shirt iemand aanhad op de tribune. Maar ook hij zal op bepaalde momenten hulp moeten krijgen. Ook hij zal in Sochi waarschijnlijk ook moeten weten of er meer regen komt of dat de omstandigheden hetzelfde blijven', concludeert hij. De coureurs kunnen niet alles zelf doen, maar als het aankomt op vertrouwen op het gevoel in het materiaal, dan heb je aan Verstappen en Hamilton twee ijzersterke rijders.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws