Boordradio's GP Canada | Verstappens ingenieur geniet van karma: 'Dat is revanche voor Miami' Formule 1
Formule 1

Boordradio's GP Canada | Verstappens ingenieur geniet van karma: 'Dat is revanche voor Miami'

Boordradio's GP Canada | Verstappens ingenieur geniet van karma: 'Dat is revanche voor Miami'

De Grand Prix in Canada stond vooral in het teken van het onvoorspelbare weer, en veel boordradio's gingen dan ook over de verwachte regenbuien en de daarop inspelende bandenstrategie. Max Verstappens race-ingenieur genoot ook nog even van het moment dat zijn coureur revanche kreeg voor Miami, terwijl Charles Leclerc maar niet uit zijn lijden werd verlost. F1Maximaal.nl zet de leukste boordradio's van de Grand Prix van Canada op een rijtje.

De hoofdrace in Canada begon gelijk chaotisch, toen het aan het begin nog regende. Bij Ferrari begon de race ook meteen dramatisch, toen bleek dat er een motorprobleem was bij de SF-24 van Charles Leclerc. 'We zien iets vreemds aan de motor', meldde de race-ingenieur van de Monegask. 'We kijken ernaar. Blijf ondertussen pushen.' Een ronde later vroeg Leclerc of alles wel goed ging met zijn motor. 'Nee', stelde zijn ingenieur hem niet gerust, 'maar blijf pushen. We hebben motorproblemen, maar blijf pushen.'

Drie rondes later was Leclerc de cryptische boodschappen van zijn team zat, en eiste hij een helder antwoord. 'Hoeveel verlies ik nu op de rechte stukken?' vroeg een gefrustreerde Leclerc. 'Behoorlijk wat, maar blijf pushen', klonk het vage antwoord. 'Ik wil dit antwoord niet, wanneer ik hiernaar vraag. Vertel het me, alsjeblieft', zei Leclerc. 'Een halve seconde', antwoordde zijn ingenieur dan toch uiteindelijk. Terwijl het gekibbel bij Ferrari bleef doorgaan, ging het bij de andere teams over de boordradio's vooral over of er nu wel of geen regen aan zat te komen, en of een bandenwissel naar de slicks al mogelijk was.

Halverwege de race ontstond er nog meer chaos, toen Logan Sargeant een safety car veroorzaakte. Verstappen, George Russell en Oscar Piastri doken gelijk de pitstraat in, maar Lando Norris had minder geluk en verloor kostbare tijd doordat hij achter de safety car kwam vast te zitten. Toen de Brit een ronde later ook een bandenwissel had gedaan, kwam hij achter Verstappen en Russell weer de baan op. 'Volgorde: jijzelf, George, Lando, en Oscar', vertelde Gianpiero Lambiase tegen Verstappen. 'Boontje komt om zijn loontje, dat is revanche voor Miami', verwees Verstappens race-ingenieur naar Norris zijn gelukje met de safety car tijdens de GP Miami.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Boordradio's GP Canada | Verstappens ingenieur geniet van karma: 'Dat is revanche voor Miami'
Verstappens ingenieur Lambiase genoot van karma voor Norris tijdens de safety car (Foto: Pirelli)

Ferrari's strategische blunder

Bij Leclerc kwam er ondertussen geen einde aan zijn lijden, en de Ferrari besloot om, veel te vroeg, de Monegask al naar de slicks te laten wisselen. 'Er komt regen aan', protesteerde Leclerc nog. 'Houd (de auto, red.) gewoon op de baan', antwoordde zijn ingenieur. 'Twee rondes met regen en daarna droogt het op. Houd het op de baan, en daarna gaan we snel.' Uiteindelijk verloor Leclerc zoveel tijd, dat hij de race ook niet meer afmaakte.

Hoewel niet zo groot als de problemen bij Ferrari, worstelde ook Verstappen in ronde 49 en 50 met wat problemen aan zijn RB20. 'Het rijden gaat erg slecht,' klaagde de Nederlander. 'Ik kan ook geen kerbstones raken, dan raak ik bijna bewusteloos.' Verstappen wist echter gewoon tot het einde van de race door te rijden, wat Carlos Sainz hem niet na kon doen. 'Ja, sorry, ik verloor de controle, ik kon niks doen', zei de Spanjaard, nadat hij in ronde 53 was gespind, en Alexander Albon had geraakt.

Uiteindelijk ging het in de laatste rondes vooral tussen de twee McLarens en de twee Mercedessen om de laatste twee podiumplekken, terwijl Verstappen langzaam bij het groepje wegreed. Piastri reed op P3 rond, terwijl een naderende Russell al zijn aandacht opeiste. 'Oscar, we verzoeken je om de positie vast te houden', kwam het vanuit zijn team. 'Denk je dat je Verstappen kan uitdagen? Hij reed een 17,4 tijdens de laatste ronde.' De Australiër wees zijn team erop dat hij dringendere zaken aan zijn hoofd had. 'Ik moet me nu focussen om Russell achter me te houden. Laat het maar aan mij over', aldus Piastri.

Mercedes-coureurs mogen vechten

Niet alleen Piastri en Russell waren in een gevecht verwikkeld, ook teamgenoten Russell en Hamilton, en Daniel Ricciardo en Yuki Tsunoda mochten met elkaar vechten. 'Je mag met Yuki vechten', vertelde de race-ingenieur van Ricciardo aan de Australiër. Ook Russell kreeg eenzelfde soort bericht van zijn ingenieur: 'We zijn aan het vechten, maar houd het natuurlijk wel netjes.' De uitkomsten van de gevechten tussen de teamgenoten maakte voor de overwinning uiteindelijk niet meer uit, want die ging naar Verstappen. 'Wat een race, jongens', zei Verstappen nadat hij over de finishlijn was gereden. 'Niet makkelijk, maar we hebben het gedaan. Geweldig gedaan, iedereen. We hebben de juiste beslissingen genomen. Deze vond ik erg leuk.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws