Boordradio’s Grand Prix Abu Dhabi | Pérez niet blij met Verstappen: 'Max houdt me op' Formule 1
Formule 1

Boordradio’s Grand Prix Abu Dhabi | Pérez niet blij met Verstappen: 'Max houdt me op'

Boordradio’s Grand Prix Abu Dhabi | Pérez niet blij met Verstappen: 'Max houdt me op'

Max Verstappen wist door uitstekend bandenmanagement de Grand Prix van Abu Dhabi te winnen. Het was voor het team van Red Bull Racing echter belangrijker om ervoor te zorgen dat Sergio Pérez als tweede eindigde in het kampioenschap. De strategische strijd tussen Red Bull en Ferrari werd duidelijk over de boordradio's. F1Maximaal zet de boordradio's van de race op het Yas Marina Circuit op een rijtje.

De race begon allesbehalve positief voor Lewis Hamilton. De coureur werd naar eigen zeggen van de baan gedrukt van Carlos Sainz en moest daardoor het hazenpad nemen. 'Hij moet mij deze positie teruggeven. Hij deed vorig jaar precies hetzelfde bij Verstappen', zei Sainz over de boordradio. Hamilton dacht na het incident, waarbij hij over de sausage kerb heen moest dat er voldoende mis was met zijn auto. 'Er is echt iets mis met de auto. Volgens mij is mijn vloer kapot.'

Strategieën Red Bull en Ferrari ontvouwen zich

Het grootse gevecht op de baan ontstond uiteindelijk tussen Pérez en Charles Leclerc. De Mexicaan hoopte deze race dat Verstappen hem zou helpen, maar hij kreeg redelijk vroeg nul op zijn rekest. 'Max houdt me op', gaf Pérez aan bij het team. Desondanks hoefde de regerend wereldkampioen niet aan de kant te gaan. Bij Ferrari begon met na te denken over de strategie. 'Gaat Red Bull voor een éénstopper? Ik begin momenteel wel wat moeite te krijgen op deze banden', gaf Sainz aan bij het team.

In ronde 33 werd duidelijk wat het idee was bij zowel Red Bull als Ferrari. Leclerc kreeg van het team te horen dat hij buiten moest blijven als Pérez naar binnen kwam en dat gebeurde uiteindelijk ook. Voor Verstappen werd het duidelijk dat hij niet meer naar binnen zou komen. 'Je moet meer gaan letten op je bandenmanagement.' Verstappen was het daar niet heel erg mee eens. 'Wat wil je dat ik doe? Ze komen steeds dichterbij.' Gianpiero Lambiase stelde zijn coureur gerust. 'Je bent vier tienden sneller dan Leclerc in sector 2.'

Waar het al redelijk snel duidelijk werd dat Verstappen maar één keer zou stoppen, werd het bij Leclerc ook duidelijk dat hij niet meer naar binnen zou komen. 'Als we op plan C zitten, kun je deze pace vasthouden?', vroeg de ingenieur Xavier Marcos zich af. 'Ja, dat denk ik wel', gaf de coureur aan. Pérez kreeg ook redelijk snel te horen dat zijn concurrent de pits niet meer in zou duiken. 'Je kan verwachten dat Leclerc naar het einde gaat op deze banden.'

Pérez hard op jacht naar Leclerc

Voor Verstappen bleef bandenmanagement natuurlijk cruciaal. 'Voor nu gaat alles goed, maar de laatste tien ronden zullen cruciaal zijn', zei de coureur tegen het team. Pérez was met hele andere dingen bezig. 'Gaan we Leclerc pakken als ik op deze snelheid blijf rijden?' De ingenieur van de meervoudig racewinnaar reageerde positief op de vraag van de coureur. 'Ja, we komen dichterbij, we komen dichterbij. Deze pace is goed.'

Ondanks dat Verstappen bezig was met zijn eigen race, dacht hij ook aan zijn teamgenoot. 'De banden voelen goed aan. Je kan aan Checo vertellen dat hij alles moet geven. De banden zullen het redden.' Bij Pérez kwam de boodschap op een gegeven moment ook aan. 'Er zijn nog zeven ronden te gaan, geef alles.' De Mexicaan had in die tijd wel gehoopt op de hulp van zijn teamgenoot. 'We kunnen niet aan hem vragen om Leclerc DRS te geven, dan kan hij veel makkelijker verdedigen.'

Verstappen de sterkste, Pérez komt tekort 

De tijd was al snel niet meer de vriend van Pérez. 'Je zal hem pakken in de laatste ronde.' Dat lukte de Red Bull-coureur uiteindelijk niet. Vooraan wist Verstappen de race te winnen. 'Geweldige race. Goed gedaan door iedereen.' De coureur vroeg uiteindelijk ook of Pérez het had gered, maar Lambiase moest de tweevoudig wereldkampioen melden dat Leclerc als tweede was geëindigd in het kampioenschap.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws