Yas Marina Circuit

Op zondag 1 december wordt in Abu Dhabi de laatste race van het 2019-seizoen verreden. De opening van het circuit betekent de eerst nachtrace in de Formule 1. Sindsdien is de race op Yas Marina negen keer de hekkensluiter van de F1-kalender geweest. Met het behalen van de derde plek vorig jaar, en gezien de huidige ontwikkelingen van Red Bull Racing, lijkt Verstappen dit seizoen mee te doen om de winst.

De race in Abu Dhabi wordt voor het eerst op de kalender gezet in het Formule 1 seizoen van 2009, en is de enige Formule 1 race die overdag begint en in het donker eindigt. Na de race op het circuit van Bahrein, is de wedstrijd op het Yas Marina Circuit de tweede Grand Prix die wordt gehouden in het Midden-Oosten. Om de de race naar Abu dhabi te krijgen worden kosten nog moeite gespaard. In mei 2007 wordt de bouw begonnen, meer dan twee jaar en 1,2 miljard euro later, wordt de baan opgeleverd; sindsdien het duurste racecircuit ter wereld. Het parcours is ontworpen door de Duitser Hermann Tilke, designer van onder meer de circuits in Austin, Singapore en Bahrein.

Yas Marina wordt gekenmerkt door de combinatie van uitdagende bochten, die voornamelijk in het begin van het rondje zijn verwerkt. Dit is dan ook een kritiekpunt van een aantal rijders. Na de eerste wedstrijd in 2009 zegt Kimi Räikkönen: ‘De eerste paar bochten zijn best goed, maar de rest van het circuit is schijt.’ Andere coureurs zijn positiever, zo zegt Fernando Alonso van de baan te kunnen genieten omdat er altijd wat te doen is. Wel is er het gedeelde commentaar dat het inhalen te lastig is. In totaal telt Yas Marina 21 bochten, is het 5554 meter lang en kent de baan twee lange rechte stukken, waar de DRS ingezet kan worden. Uniek voor dit circuit is dat de uitrit van de pits, onder de baan door gaat. 

 

Layout circuit Yas Marina

Layout circuit Yas Marina

Meer nieuws