Boordradio's Kwalificatie |  Ongeduldige Verstappen wil vooruit met de geit: 'Die banden staan al klaar, toch?' Formule 1
Formule 1

Boordradio's Kwalificatie | Ongeduldige Verstappen wil vooruit met de geit: 'Die banden staan al klaar, toch?'

Boordradio's Kwalificatie |  Ongeduldige Verstappen wil vooruit met de geit: 'Die banden staan al klaar, toch?'

De regen hield al lelijk huis in het Noord-Hollandse Zandvoort dit weekend en zorgde zowel tijdens de vrije trainingen als tijdens de kwalificatie voor chaos en spektakel. Max Verstappen verzekerde zich in lastige, halfdroge omstandigheden van de poleposition voor zijn thuisrace, terwijl twee rode vlaggen in Q3 de sessie even on hold zette. F1Maximaal zet de leukste boordradio's op een rijtje.

Een nieuw raceweekend, same old Verstappen. De Nederlander was tijdens de kwalificatie weer zijn dominante zelve, maar tijdens Q1 ging niet alles meteen naar wens. 'Vriend, wat is er mis met de auto? Ik heb geen grip. Ik spin alle kanten uit.' Nee, de regerend wereldkampioen was er niet gerust op en ook in Q3 liep hij op de zaken vooruit. 'We hebben de banden al klaar toch?' vroeg hij zich af toen hij nog op intermediates zat en de baan droog genoeg bleek te zijn voor droogweerbanden. 'Max, focus op jouw taak', was het gevatte antwoord dat hij kreeg. Aan het einde van de sessie was Verstappen gerustgesteld: de poleposition was binnen. 'Whahha wat een rondje. Uitstekend gedaan jongens', riep hij euforisch.

Frustraties over traffic

Zandvoort is een korte, niet al te brede baan en dus is track positie uiterst belangrijk tijdens de kwalificatie. Zelfs in de vrije trainingen kregen de coureurs al een eerste keer te maken met 'impeding'. Zhou Guanyu was de eerste coureur die tijdens VT1 plots een snel rondje moest staken nadat Esteban Ocon hem blokkeerde. 'Wie was dat, man? Hij blokkeerde mij heel de laatste sector', riep de Chinees gefrustreerd over de boordradio. Even later had ook Verstappen last van een Alpine die in zijn weg reed. 'Wat, wauw. Mijn god.'

Tijdens de kwalificatie werd het pas echt een probleem, vooral voor Lewis Hamilton. 'Ik werd geblokkeerd door Stroll', vertelde hij een eerste keer over de radio. Daarna was het diens teamgenoot die de coureur van Mercedes van een snel rondje hield. 'Alonso zat in mijn weg. Ik word overal tegengehouden, vriend.' En alsof dat nog niet genoeg was, ging ook Yuki Tsunoda nog even in de weg rijden van de Brit, waardoor de Japanner een gridstraf van drie plaatsen aan zijn broek kreeg. Niet veel later werden de rollen wel omgedraaid en dus mocht de AlphaTauri-coureur zijn beklag doen. 'Hamilton is traffic, man. Hij gaat niet uit de weg.'

Aan incidenten, en dus ook boordradio's, geen gebrek

Tijdens de tweede vrije training kon Daniel Ricciardo wel vloeken en dat deed hij ook. Seconden eerder spinde Oscar Piastri op een nat circuit en zette zijn McLaren stevig in de muur. De Australiër van AlphaTauri moest vervolgens zijn landgenoot ontwijken en bezeerde zich flink. 'Sorry, ik zag de McLaren niet', zei Ricciardo eerst, maar toen hij stilstond werd de pijn duidelijk voelbaar. '****, mijn hand', klonk het over de boordradio. Wat bleek nu: Ricciardo had een bot in zijn hand gebroken en moest voor de rest van het weekend vervangen worden door Liam Lawson.

Eerder vandaag, tijdens de kwalificatie, geraakte diezelfde Piastri weer bijna betrokken bij een stevig incident, al was dat niet zijn fout. De Australiër begon aan een snel rondje, maar dat was buiten Carlos Sainz gerekend. De Spanjaard kwam de pitstraat uitgereden en zag de McLaren niet. 'Ik zag helemaal niets', vertelde hij aan zijn ingenieur. Piastri moest rekenen op zijn rijvaardigheid om de Ferrari te ontwijken. 'We zouden gecrasht zijn als ik hem niet ontweken had.'

Rode vlaggen en excuses gaan hand in hand

De eerste rode vlag werd veroorzaakt door Logan Sargeant, die met zijn Williams verrassend in Q3 zat. De Amerikaanse rookie week in Scheivlak lichtjes van de droge lijn af en vouwde zijn bolide op in de muur. Gelukkig was alles oké met Sargeant, maar de jongens in de garage staat alvast een lange nacht te wachten om de wagen klaar te krijgen voor morgen. 'Ik ben oké. Mijn excuses', klonk het. Ook bij Charles Leclerc dezelfde boodschap. De Monegask had het heel de kwalificatie lang moeilijk om zijn wagen te besturen en moest er ook vervroegd de brui aan geven. Eerder tijdens de sessie viel wel een grappig moment op. Typisch Ferrari, moeten de fans gedacht hebben. Leclerc ging namelijk zijn team en ingenieur even een lesje geven. 'Kom op, traffic is belangrijk', zei de coureur ontevreden, nadat hij ei zo na in Q1 al werd uitgeschakeld.

Verstappen is de torenhoge favoriet voor de zege in Zandvoort! Pak 50x of 100x je inzet als Verstappen wint! Als je verantwoord speelt, houd je het leuk. Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws