Boordradio's GP Italië | 'Ik weet niet of je het kan zien, maar ik heb een auto in mijn achterste!' Formule 1
Formule 1

Boordradio's GP Italië | 'Ik weet niet of je het kan zien, maar ik heb een auto in mijn achterste!'

Boordradio's GP Italië | 'Ik weet niet of je het kan zien, maar ik heb een auto in mijn achterste!'

Op het circuit van Monza schreef Max Verstappen geschiedenis door zijn tiende zege op rij binnen te halen. Maar dat was niet het enige noemenswaardige wat er zich op the Temple of Speed afspeelde. Vrijwel overal op het circuit vond constant een gevecht plaats, en dat zorgde regelmatig voor een aantal bijzondere boordradio's. F1Maximaal zet de leukste boordradio's op een rijtje.

Nog voordat de race van start kon gaan was het al over voor Yuki Tsunoda. De Japanner kreeg te maken met een ontplofte motor tijdens de opwarmronde en moest zijn auto al aan de kant parkeren nog voor hij zijn startpositie weer op kon zoeken. De melding was duidelijk: ‘Motorproblemen! Motorproblemen!’, klonk het over de boordradio. Die ene uitroep werd uiteindelijk het begin van een kwartier vol chaos.

De auto van Tsunoda moest namelijk weggehaald worden, want deze stond nog net niet midden op de baan. Om die reden kwam er een extra opwarmronde, maar de communicatie tussen de teams en de coureurs verliep niet overal vlekkeloos. Uiteindelijk kwam dan toch het verlossende woord. ‘Max (Verstappen, red.), we denken dat de start uitgesteld zal worden, dus zet de motor van de auto maar uit. We verwachten vijf minuten uitstel’, klonk het over de boordradio van Max Verstappen. Uiteindelijk duurde het geintje iets langer dan vijf minuten, maar de race kon gelukkig veilig van start.

Verstappen jaagt op Sainz, ook spannende gevechten in het middenveld 

Zoals voorafgaand verwacht begon meteen na de start de jacht van Verstappen. De Nederlander slaagde er niet in poleposition in handen te krijgen op zaterdag, maar met een record binnen handbereik zag een overwinning er wel heel aantrekkelijk uit. Door de druk van achteren kreeg Carlos Sainz, die op dat moment de leiding in handen had, het al snel lastig, merkte ook Verstappen. ‘Hij is al aan het glijden, dus het zit wel goed zo.’ Toch werd hem vooralsnog een halt toegeroepen door zijn ingenieur, Gianpiero Lambiase. ‘Oké Max, maar doe het voor nu nog even rustig aan.’

Niet alleen het gevecht om de leiding was in volle gang. Enkele plekken verder naar achteren probeerde George Russell met hand en tand zijn vierde plek te verdedigen ten opzichte van Sergio Pérez. Door alle druk kwam er wel een heel grappig antwoord van de kant van Russell toen zijn ingenieur heb de nodige strategische tips probeerde te geven. ‘Hé, ik weet niet of je het kan zien, maar ik heb een auto in mijn achterste!’

Niet veel later slaagde Verstappen er dan toch in de leiding over te nemen, waarmee hij plaats maakte voor een onderonsje tussen de Ferrari-coureurs. Ook Charles Leclerc merkte op dat Sainz het moeilijk had met zijn banden: ‘Carlos (Sainz, red.) heeft het moeilijk met zijn achterbanden.’ Niet veel later benoemde Sainz ook zelf dat het verdedigen ten opzichte van Verstappen de nodige tol had geëist . ‘Mijn banden zijn bijna helemaal klaar.’

Kleine verschillen leiden tot spanning en sensatie, maar ook frustratie bij de coureurs

Lewis Hamilton was op zijn niet altijd even zeker van de strategische keuzes die het team voor hem maakte. Na zijn start op de harde band besloot het team hem te wisselen naar een set medium-banden, maar ook Hamilton voelde al snel dat deze stop waarschijnlijk te vroeg kwam. ‘Ik moet echt nog heel lang door op deze godvergeten banden, man.’ Later werd de frustratie nog een tikkeltje groter, toen Hamilton de gevolgen van oudere banden begon te voelen. ‘We zijn echt de pineut, man. Ik weet niet hoe deze banden het vol gaan houden.’ Als steuntje in de rug probeerde zijn ingenieur hem moed in te praten. ‘Anderen hebben het ook zo lang vol weten te houden op de medium-banden.’ Ook Sainz het het moeilijk met het onderhouden van zijn banden, meldde zijn ingenieur met nog ongeveer twintig ronden te rijden. ‘Het gaat lastig worden om de finish te halen.’

En met inhaalacties gaan ook de nodige overtredingen van de regels gepaard. Niet iedere inhaalactie is vlekkeloos, en het kan best voordelig zijn een fout van de tegenstander aan te kaarten. Zo vond Sergio Pérez dat hij te weinig ruimte kreeg in gevecht met Sainz. ‘Hij gaf me daar echt geen ruimte!’ Zijn ingenieur zag echter dat hij een stuk sneller was. ‘Je bent sneller, je kan hem makkelijk pakken.’ En voilà, niet veel later schoof Pérez een plekje op. Ook Lando Norris was het niet volledig eens met de acties van Alexander Albon. ‘Hij duwde me er gewoon vanaf! Ik zat echt volledig naast hem, hij zag me gewoon!’

Tot slot viel het ook een enkele keer op dat sommige coureurs wel extreem veel bewogen tijdens het remmen. Zo was Oscar Piastri getuige van Hamilton die steeds verder zijn kant op kwam tijdens een inhaalactie. ‘Hij keerde zich echt in me tijdens het remmen.’ Uiteindelijk had Piastri nog gelijk ook, want deze inhaalactie resulteerde uiteindelijk in contact tussen beide. Ook Pérez zag dat Sainz een soortgelijk trucje uit de trukendoos haalde. ‘Hij beweegt echt heel laat nog tijdens het remmen.’ Uiteindelijk was het eind goed al goed voor de Mexicaan, want niet veel later haalde hij Sainz alsnog in om de tweede plek over te nemen.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws