De race van Räikkönen | Woede op Leclerc na touché: 'Waarom bleef hij niet op zijn lijn?' Formule 1
Formule 1

De race van Räikkönen | Woede op Leclerc na touché: 'Waarom bleef hij niet op zijn lijn?'

De race van Räikkönen | Woede op Leclerc na touché: 'Waarom bleef hij niet op zijn lijn?'

In 'De race van' houdt F1Maximaal iedere Grand Prix de bezigheden van een Formule 1-coureur in de gaten. Hiermee brengen we de uitzonderlijke, middelmatige en teleurstellende prestaties van rijders in beeld die je tijdens de wedstrijd misschien wel volledig hebt gemist. Deze week volgen we Kimi Räikkönen, die maar nipt de punten misliep tijdens de Grand Prix van Stiermarken op de Red Bull Ring.

We slaan de eerste vrije training over, gezien Räikkönen voor deze sessie werd vervangen door Robert Kubica. Antonio Giovinazzi begon wel meteen op een goede manier door P9 te eindigen met een 1:06,614. Daarmee was de Italiaan zeven tienden langzamer dan de snelste man, Max Verstappen. In VT2 werd Giovinazzi tiende en Räikkönen, nu wel achter het stuur, veertiende. Met een 1:06,297 was hij 0,152 langzamer dan zijn teamgenoot.

Het middenveld was wederom klaar voor een intens gevecht met minimale verschillen. Op de zaterdag werd afgetrapt met VT3. Giovinazzi en Raikkonen zakten vergeleken met de middagsessie van vrijdag allebei één positie en het tijdsverschil tussen de twee groeide. De Fin was nu, met een 1:05,942, een kleine vier tienden langzamer dan Giovinazzi. Tijdens de kwalificatie kon de wereldkampioen van 2007 het tij niet keren: hij kwam niet verder dan P18 en werd uitgeschakeld in Q1. Giovinazzi stootte door naar Q2, was een volle halve tiende sneller dan zijn collega, maar kwalificeerde slechts P15. Na een goed begin van het weekend voor Alfa Romeo, moet dit wel een kleine teleurstelling geweest zijn.

Räikkönen wint plekken na chaotische start

Bij de start van de race won Räikkönen maar liefst vijf plekken. Niet op eigen kracht, gezien hij voorbij ging aan een incident veroorzaakt door Pierre Gasly en Charles Leclerc. Zo werd onder andere Giovinazzi in de rondte gespind door de Fransman, die na contact met Leclerc een lekke band kreeg en uitviel. De voormalig Ferrari-man lag ineens op P13 en zo heel ver weg leken de punten vanaf hier niet. 'Goede start, Kimi', krijgt de Fin te horen over de boordradio van ingenieur Julien Simon-Chautemps.

Een interessant detail was trouwens dat Räikkönen de enige coureur was die op de harde banden begon aan de race. Daarmee leek het erop dat Alfa Romeo graag lang door wilde blijven rijden gedurende de race om plekken te winnen middels het verkrijgen van baanpositie. Dat krijg je wanneer de andere eerder een pitstop maken. Aan de rondetijden van de 41-jarige in het begin zal het ook niet hebben gelegen, gezien zijn ingenieur hem in ronde 4 complimenteerde voor zijn goede tijden.

In ronde 8 wist Räikkönen voorbij te gaan aan Daniel Ricciardo uitkomend van bocht 8. De McLaren-coureur had problemen met zijn krachtbron en zakte terug naar een dertiende plaats. Voor hem lag nu de Alfa Romeo C41 van Räikkönen op P12. Weer een plekje winst voor de man uit Espoo. Het was tevens het punt dat er wat stabiliteit zou komen in zijn race. Gedurende de ronden die zouden volgen, bleef de oud wereldkampioen binnen een seconde van Sebastian Vettel voor hem, maar tot een aanval kwam het nooit.

Problemen bij Vettel, maar geen aanval mogelijk

Acht ronden later in ronde 16 maakte Vettel een fout in bocht 4. De Duitser verremde zich, ging wijd en had daardoor een mindere exit. Tevens had de oud Ferrari-man nu een blaar op zijn linker voorband, waardoor de Aston Martin kwetsbaar zou zijn. Simon-Chautemps pikte dat ook op en gaf de volgende mededeling aan zijn coureur in ronde 17: 'Vettel heeft mogelijk koelingsproblemen. Het is hem verteld dat hij rechts moet rijden op de rechte stukken, blijf daar rekening mee houden.'

De viervoudig wereldkampioen moest inderdaad rechts aanhouden. De hete lucht van de auto's voor hem moest hij namelijk zien te ontwijken om grotere problemen met de koeling te voorkomen. Zo werden de problemen voor Vettel alleen maar groter en de kansen voor Räikkönen ook. In de tussentijd groeide het gat naar Carlos Sainz, de man voor Vettel, uit tot meer dan een seconde. Echt veel meer werd het ook weer niet, maar de Heppenheimer was niet in staat om iets te doen tegen de Ferrari.

Daardoor werd ook Räikkönen gehinderd. Desondanks zag zijn ingenieur het nog positief in: 'Rondetijden zien er nog steeds goed uit', zo luidde het oordeel van Simon-Chautemps in ronde 19. Rond de tweeëntwintigste ronde leek het beste wel eraf te zijn bij de banden van de Fin. Hoewel Vettel problemen leek te hebben, was het juist Räikkönen die moest lossen. Het gat tussen de twee oud teamgenoten groeide uit tot 1,3 seconde.

Kimi Räikkönen bleef gedurende de hele eerste stint in een treintje rijden (Foto: Alfa Romeo Racing).
Kimi Räikkönen bleef gedurende de hele eerste stint in een treintje rijden (Foto: Alfa Romeo Racing).

Cruciale pitstopfase breekt aan voor Räikkönen

De ingenieur van de enkelvoudig wereldkampioen stelde zijn coureur in ronde 24 op de hoogte van het feit dat Giovinazzi, rondrijdend op P17, naar binnen was gegaan voor een bandenwissel. Gezien de Italiaan op de mediums begon, zei Simon-Chautemps dat Vettel ook wel snel naar binnen zou gaan: hij reed immers op dezelfde banden. Tevens werd Räikkönen op de hoogte gehouden over George Russell, die lange tijd op P8 rondreed. Alfa Romeo leek dan ook nog wel kansen op punten te zien.

Geen hele gekke gedachte. Russell had namelijk een langzame pitstop, waarna hij niet meer terug zou komen voor de Fin op de baan. Uiteindelijk viel hij na een tweede stop uit door betrouwbaarheidsproblemen met zijn Mercedes-motor achterin de Williams. In ronde 27 was het zo ver dat Vettel zijn enige pitstop van de race maakte. De 33-jarige wisselde van de mediums naar de harde banden en ging door tot het einde van de race. Door de bandenwissels lag Räikkönen in ronde 29 op P7, maar moest hij zelf wel nog naar binnen.

In ronde 36 was het tijd voor The Iceman zelf om een pitstop te maken. Hij wisselde van de harde banden naar de mediumbanden en ging daarmee tot het einde van de wedstrijd door. Hij zakte terug naar P14, wat een ronde later P13 zou worden door de tweede stop van Leclerc. De Monegask zat echter wel direct achter de Alfa Romeo-routinier en bleef maar zoeken naar een gaatje om de bolide voor hem in te kunnen halen.

Touché met Leclerc

Zonder slag of stoot zou het duel niet aflopen en een letterlijke stoot zou dan ook worden uitgedeeld. Leclerc haalde Räikkönen in aan de buitenkant van bocht 4 in ronde 41 en tikte heel lichtjes de linkerzijde van de voorvleugel van de C41 aan. Woest was de reactie van een oplettende Räikkönen: 'F*ck me, volgens mij heeft hij mijn voorvleugel geraakt. Hij stuurde gewoon op me in, waarom bleef hij niet op zijn lijn?'

Zijn ingenieur probeerde hem gerust te stellen: 'Alles ziet er goed uit, blijf doorgaan!' Het werkte alleen niet: 'Er moet wel iets aan de hand zijn, het voelt niet helemaal lekker.' Simon-Chautemps keek nogmaals naar de voorvleugel in de verschillende data die hij tot zijn beschikking had en kwam tot de volgende conclusie: 'Wij kunnen niets merkwaardigs zien, blijf doorrijden.'

Mediums doen hun werk voor Räikkönen

Daniel Ricciardo, die in ronde 41 zijn enige pitstop maakte van de race, jaagde ondertussen op zowel Räikkönen als Esteban Ocon, die veertiende lag. Ocon reed al enkele ronden achter de Alfa Romeo, nadat hij een ronde later dan de Fin zijn bandenwissel deed. Ricciardo wilde vooral terugkeren naar de posities voor de Alpine en Alfa Romeo, gezien hij daar ook aan de race begon.

Räikkönen was zelf trouwens ook aan het jagen, op teamgenoot Giovinazzi om precies te zijn. De ingenieur van de 41-jarige stelde hem op de hoogte dat het gat in ronde 51 nog maar twee seconden was. Räikkönen zou het ook iets makkelijker krijgen, gezien Ricciardo in ronde 53 voorbijging aan Ocon in bocht 4. De twee verloren ongeveer zeven tienden door het korte duel, waardoor geen van beide meer de DRS kon activeren op elkaar.

In ronde 57 was het gat met Giovinazzi gekrompen tot ongeveer een halve seconde. De Italiaan had niet veel meer over in zijn harde banden, waar hij al sinds ronde 23 mee reed. Een ronde later in bocht 4 ging de Fin voorbij aan zijn jongere teamgenoot en lag hij daardoor op P12. Nu was het de taak aan Giovinazzi om Ricciardo te hinderen zodat de Australiër niet voorbij kon gaan aan de man uit Espoo.

Jagen op Vettel

Ricciardo wist hij niet effectief te hinderen. Nog geen ronde later ging de oud Red Bull Racing-coureur voorbij aan Giovinazzi. Ondertussen was Räikkönen aan het jagen op Vettel met harde banden die ruim dertig ronden oud waren. Räikkönen, op mediums die ruim twintig ronden waren gebruikt, was veel sneller dan de Aston Martin-rijder. Ongeveer drie à vier tienden moest Vettel inleveren op de aanstormende oud teamgenoot, die ook nog eens zelf werd opgejaagd door een McLaren.

Simon-Chautemps hield Räikkönen op de hoogte over de verschillen tussen zijn coureur en Vettel. Zo vertelde hij bijvoorbeeld waar de Duitser wel en niet beter was: 'Wij zijn in bocht 3 veel beter dan Vettel, maar hij is weer beter in bocht 10.' Dat de Heppenheimer moeite had met bocht 3 bleek wel in ronde 62. Hij verremde zich compleet en ruïneerde zijn banden opnieuw. Het gat verkleinde zich tot een seconde. DRS was nu een mogelijkheid.

Uiteindelijk slaagde Räikkönen erin om zowel Ricciardo achter zich te houden, als Vettel in te halen. Dat deed hij in ronde 67 aan de buitenkant van bocht 4. Binnen één sector wist hij meteen een gat te slaan van een seconde. Het gat dichtrijden naar Yuki Tsunoda op P10, laat staan het inhalen, zat er niet meer in en zo kwam er een einde aan de race van Räikkönen. Van P18 reed de Fin naar P11, wat een verdienstelijk resultaat mag worden genoemd. 'Oké Kimi, goed gedaan, P11, puik werk geleverd', zegt Simon-Chautemps na afloop van de Grand Prix van Stiermarken tegen zijn coureur. Räikkönen zelf bleef stil en zei niks terug. Achteraf liet de 41-jarige alsnog weten dat hij vandaag alles eruit heeft weten te halen wat er te halen viel.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws