230044 japanese gp 2023 friday gallery 198cd3d0 8f96 460d 8681 716a88881f77 Formule 1
Formule 1

Boordradio's VT1 & VT2 | Sainz vindt groen niet bij rood passen: 'Ik kreeg al dat groene spul van McLaren'

230044 japanese gp 2023 friday gallery 198cd3d0 8f96 460d 8681 716a88881f77

Kort na de Grand Prix van Singapore is het alweer tijd voor het Grand Prix-weekend in Japan. Aangezien Max Verstappen de orde weer op zaken stelde en de vrijdag dominant afsloot, had hij niet veel te melden over de boordradio. Een aantal andere coureurs echter wel, want niet voor iedereen ging het van een leien dakje. F1Maximaal zet de leukste boordradio's van de vrijdag in Suzuka op een rijtje.

Na een succesvolle race in Singapore besloot McLaren nu de update die ze had meegenomen aan beide auto's te introduceren. Lando Norris reed op het stratencircuit in Singapore al met de update, maar in Japan mag ook Oscar Piastri ervan genieten. De updates moesten nog wel even goed onder de loep, dus daardoor reed de Britse renstal met de groen-gele verf, de flow-viz, op haar bolide. Daar was niet iedereen gecharmeerd van. 'Ik kreeg al dat groene spul van McLaren', zegt Carlos Sainz over de boordradio als hij achter één van de oranje auto's de pitstraat uitrijdt. 'Hoe je noem je het?', vroeg de Spanjaard. 'Flow-viz', antwoordde Riccardo Addami, de ingenieur van Sainz.

'Ja, dat. Fuck', zei de 29-jarige, die niet erg blij was dat hij de groene verf op zich kreeg. Hoe dan ook was het geen wereldramp en kon Sainz de training gewoon hervat, ook als zijn rode bolide een paar spatjes groen kreeg. Red Bull Racing deed hetzelfde, de coureurs reden met flow-viz omdat er zowel met de oude als de nieuwe vloer werd gereden. Bij Verstappen was er echter geen probleem met de groene verf, maar reed een Mercedes hem in de weg. 'Die Mercedes reed echt heel gevaarlijk in de weg', mopperde de Nederlander richting zijn engineer. Vorig weekend was impeding ook al een dingetje, en Verstappen zat ongetwijfeld niet te wachten op een herhaling.

Tsunoda is nog niet helemaal in harmonie met zijn bolide: 'Ik heb zoveel onderstuur'

Één kant van de garage van AlphaTauri zou een herhaling van de racedag in Singapore in ieder geval niet erg vinden, al zou de andere kant van de garage het wel prettig vinden om eens meer dan één ronde te rijden op zondag. Yuki Tsunoda heeft sinds Zandvoort geen enkele raceronde voltooid op zondag. De start van zijn weekend in Suzuka, zijn thuiscircuit, ging dan ook niet vlekkeloos. 'Ik heb zoveel onderstuur', liet de Japanner weten, duidelijk ontevreden over zijn bolide. Later kreeg hij het ook nog aan de stok met een andere coureur. 'Dat was echt zo onnodig, that guy', ergerde Tsunoda, die in de weg was gezeten door een Williams.

Bij teamgenoot Liam Lawson leek het wel redelijk vlekkeloos te gaan, al vermoedde de Nieuw-Zeelander dat het niet droog zou blijven in de slotfase van de eerste vrije training. 'Ik heb een heel klein beetje regen op mijn vizier', zei Lawson. Ondanks de kleine problemen bij AlphaTauri finishten de coureurs vijfde en negende, wat al met al toch een prima begin is van het weekend. In de tweede vrije training ging het iets minder voor de wind, op de vrijdagmiddag eindigden de coureurs vijftiende en achttiende, al stond VT2 vanzelfsprekend in het teken van longruns en kwalificatiesimulaties.

Gasly oefent zijn Japans, Mercedes worstelt met W14

Tijdens de tweede vrije training werd ook duidelijk dat Pierre Gasly wat heeft opgestoken van de jaren naast Tsunoda. 'Snelle radio-check, alsjeblieft?', vroeg de engineer van Gasly. 'Konnichiwa!', reageerde de Fransman. De eerste vrije training ging wel goed voor de Alpine-coureur, maar later op vrijdag ging het mis. Hij reed het grind in en crashte, daarmee veroorzaakte hij een rode vlag. 'Ik blokkeerde, sorry daarvoor', verontschuldigde hij zich. Gasly was niet de enige die een momentje kende in de tweede vrije training, ook Mercedes-coureurs Lewis Hamilton en George Russell hadden het hier en daar wat lastig.

'Is mijn vloer nog oké?', vroeg Hamilton na het uitkomen van bocht negen. 'We gaan ernaar kijken', antwoordde Peter Bonnington, de ingenieur van de zevenvoudig wereldkampioen. Aan de andere kant van de garage ging het voornamelijk over de banden. 'Deze band gaat maar één kant op', liet Russell weten. 'Ja, begrepen. We zien dat anderen ook veel last hebben van degradatie op de softs', reageerde de pitmuur. Met name de bandendegradatie gaat een grote rol spelen dit weekend op Suzuka. Of de coureurs daar op de kwalificatie- en racedag ook wat over hebben te melden, is nog even afwachten.

Verstappen kan dit weekend zijn dominantie hervatten! Ook wedden op F1? Registreer nu bij JACKS en ontvang 60 euro aan free bets! Als je verantwoord speelt, houd je het leuk. Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws