Boordradio's VT3 | Verstappen: 'Nu heb ik best wat onderstuur..' Formule 1
Formule 1

Boordradio's VT3 | Verstappen: 'Nu heb ik best wat onderstuur..'

Boordradio's VT3 | Verstappen: 'Nu heb ik best wat onderstuur..'

Voor veel Formule 1-coureurs verliep de laatste trainingssessie voor de kwalificatie verre van vlekkeloos. Zo zagen we tweemaal een Aston Martin in de muur belanden, terwijl Max Verstappen eigenlijk het volledige uur ontevreden leek met hoe de Red Bull Racing-bolide zich gedroeg. F1Maximaal.nl neemt je mee door de sessie aan de hand van de boordradio's.

Het was opvallend druk op het circuit na een minuut of twintig, maar tot die tijd hielden de Formule 1-coureurs zich rustig. Toen Sebastian Vettel als eerste van de twee Aston Martin-coureurs zijn bolide in de muur parkeerde, vormde dat meteen het startschot voor het radioverkeer gedurende de rest van de sessie. 'Sorry, ik verloor de auto', gaf de viervoudig wereldkampioen aan aan zijn team. 'Alles oké?', kreeg hij terug. 'Ja, het gaat.'

De tweede rijder die zich via de boordradio meldde was Verstappen. De Nederlander begon de sessie degelijk op de mediumband, maar ervoer een gebrek aan grip in de laatste sector. Het leidde tot een spin en een stukje grasmaaien, maar hij kon zijn weg vervolgen. 'Ik begrijp gewoon niet waarom ik spin', meldde hij ingenieur Gianpiero Lambiase. 'Het is heel lastig om momenteel de balans te voelen.'

Niet veel later was ook George Russell niet te spreken over de balans van zijn bolide. De W13 lijkt het in Australië niet eens heel erg slecht te doen, maar toch zagen we met regelmaat een Mercedes-coureur van het circuit schieten, met name in de derde sector. 'Ik ga alle kanten op', suggereerde de Brit na een kort uitstapje door de grindbak.

Sainz komt Latifi tegen, Verstappen blijft problemen houden

Carlos Sainz liet tegen het einde van de sessie van zich horen toen hij Nicholas Latifi tegenkwam op het asfalt. In de tweede sector bleef de Canadees aan de binnenkant rijden om de Ferrari-rijder erlangs te laten. 'Man, ik crashte bijna vanwege Latifi', meldde hij over de man van Williams. 'Hij kan mij er niet langs laten op zo'n gevaarlijk punt.'

Red Bull was continu bezig met de afstelling van Verstappen in een poging de balansproblemen weg te werken die de coureur eigenlijk continu ervoer. De wijzigingen die ze doorvoerden, werkten wel, maar veroorzaakten ook weer nieuwe fouten. 'Nu heb ik best wat onderstuur..', zo leverde de regerend wereldkampioen wederom feedback aan zijn team.

Lando Norris, die de derde vrije training als snelste afsloot, vroeg zich in de laatste meters van de sessie vast af wat er precies aan de hand was. 'Lando, breek je ronde af, alsjeblieft. Blue B1, Blue B1', meldde zijn ingenieur. Later bleek het om een gebrek aan brandstof te gaan. Was Norris niet van zijn gas gegaan dan had hij de ronde waarschijnlijk niet uit kunnen rijden.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws