De muren van het stratencircuit in Monaco, ze worden gevreesd door elke coureur. Waar je op andere circuits een foutje kunt permitteren, zorgt dit er in Monte Carlo voor dat je met een beschadigde bolide teruggaat de pitstraat in. Afgelopen weekend vlogen de onderdelen met enige regelmaat in het rond, en dat is dan ook terug te zien in de peperdure schaderekening voor de teams. De redactie van F1Maximaal.nl maakt de balans voor je op in 'Brokkenpiloten'.
Charles Leclerc kreeg in de eerste vrije training direct te maken met de wetten van Monaco, want de smalle baan zorgt ervoor dat je je geen enkel foutje kunt permitteren. De Monegask kwam al vroeg in de vrije training in de versnellingsbak van Aston Martin-coureur Lance Stroll terecht. Leclerc probeerde Stroll te passeren, maar de Canadees stuurde terug naar de racelijn. Hierdoor viel contact tussen beide coureurs niet meer te vermijden.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Ferrari en Aston Martin zullen allebei direct met de handen in het haar gezeten hebben op dat moment, want nog geen kwartier na de start van het raceweekend liep de schadeteller al op naar €320.000 voor de scharlakenrode bolide en €186.000 voor het team van Stroll. Dit bleek slechts nog maar een voorbode voor de rest van het weekend, want ook een hoop andere coureurs gingen de mist in op het stratencircuit in de stadstaat.
In de tweede training was het namelijk Isack Hadjar die al vrij snel een fout beging met zijn Racing Bull. De Fransman had het hele weekend al uitstekende snelheid, maar bij het ingaan van de Saint Devote-bocht nam hij te veel snelheid mee, waardoor de achterkant uitbrak. Linksachter kwam hij hierdoor keihard in aanraking met de muur, en dat leverde hem een flink beschadigde achterwielophanging op, waarbij ook het wiel zelf moest worden vervangen. Uiteindelijk was zijn team een kleine ton kwijt door de fout van Hadjar.
De tekst gaat verder onder de tabel.

De grote klappers dit weekend moesten echter nog komen, en eentje hiervan was voor Lewis Hamilton. De Ferrari-coureur staat erom bekend dat hij weinig fouten maakt, wat je ook van hem verwacht met al zijn ervaring. Toch ging hij helemaal aan het einde van de derde vrije training in de fout. Hij lijkt te schrikken van het verkeer voor zich in de Masenet-bocht, waardoor hij de muur in glijdt. De rechterkant van zijn Ferrari raakt flink beschadigd, waardoor de totaalprijs voor het Italiaanse team oploopt naar €622.400. Uiteindelijk viel het gelukkig mee voor Hamilton, want hij kon wel gewoon deelnemen aan de kwalificatie.
Elke coureur weet dat de kwalificatiesessie de belangrijkste is van het gehele weekend. Vandaar dat de druk er al vol op staat in Q1, en deze druk werd Antonelli iets te veel. De piepjonge Italiaan ging bij het insturen van de chicane de mist in, en reed voorwaarts de muur in. Toto Wolff zal wel met de handen in het haar gezeten hebben, want de rekening liep na deze onnodige klapper op tot €762.600. Niet alleen was het dus een duur grapje, maar ook de kansen in de race voor Antonelli waren op zaterdag dus eigenlijk al verkeken.
De tekst gaat verder onder de tabel.

Voordat het überhaupt tijd was om echt te racen, was de geldteller dus al aardig aan het lopen. Normaal is de race in Monaco wat minder spectaculair, en dat was ook voor de 2025-editie het geval. Enkele coureurs kregen de opdracht om het tempo er flink uit te halen, en door het gebrek aan inhaalmogelijkheden zorgde dit voor een makkelijke en saaie race voor sommige coureurs.
Toch ging het nog één keer mis: Pierre Gasly zijn remmen begaven het bij het uitkomen van de tunnel, waardoor hij met zijn linkervoorwiel tegen de achterkant van de RB21 van Yuki Tsunoda aanreed. Wonder boven wonder raakte de Red Bull niet beschadigd, maar de Alpine was wel aardig toegetakeld. De schade liep op tot €388.700.
Dat de straten in Monaco meedogenloos zijn, werd dus weer pijnlijk duidelijk. Na de crash van Gasly is het dan ook weer Alpine die de leiding terugpakt in het schadekampioenschap voor teams, maar het is nog steeds Yuki Tsunoda die bovenaan bivakkeert bij de coureurs in het brokkenpiloten-kampioenschap. Volgend weekend is het tijd voor de Grand Prix van Spanje, dus het is een kwestie van tijd voordat we hoogstwaarschijnlijk weer nieuwe brokstukken zien vliegen.
Coureursstand Brokkenpiloten

Constructeursstand Brokkenpiloten

Door Bastiaan Jongman en Wim G. Vandebilt
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties