Afgelopen weekend was het tijd voor de Grand Prix van Groot-Brittannië, en zoals velen weten kunnen de weersomstandigheden een flinke rol spelen op het circuit van Silverstone. Dat was voor de 2025-editie van de Grand Prix dus wederom het geval. Meerdere wisselingen van nat naar droog zorgden voor chaos, vandaar dat de schaderekeningen ook weer flink opliepen in het raceweekend. De redactie van F1Maximaal zet al deze schades voor je op een rijtje in de vaste rubriek 'Brokkenpiloten'.
Het was niet het gehele weekend nat op het circuit van Silverstone, maar toch ging het ook op een droge baan al mis. In de eerste vrije training waren er direct enkele coureurs die de mist ingingen. Carlos Sainz beschadigde bijvoorbeeld zijn vloer in de eerste sessie van het raceweekend, waarna Ferrari dus gelijk aan de slag kon om deze te vervangen. Het team van Frederic Vasseur kon hiervoor direct twee ton aftikken.
Rookies zorgen voor flinke schades
Niet alleen Sainz maakte een foutje, maar ook Oliver Bearman veroorzaakte schade aan zijn bolide in de eerste vrije training. Hij beschadigde namelijk zijn voorvleugel, toch bleek dit slechts het begin. In de derde vrije training maakte de jonge Brit namelijk een veel opzienbarendere fout. Bij het inrijden van de pitstraat verloor hij de controle over zijn Haas, waardoor hij wederom zijn voorvleugel aan gort reed. Max Verstappen keek met enige verbazing naar het incident van het groentje. Hij kwam namelijk op de radio om te vertellen over de crash van Bearman.
In die derde vrije training ging ook nog een andere rookie de mist in. Gabriel Bortoleto schoot namelijk rechtdoor in de lastige bochtencombinatie van Maggots en Becketts. Hierdoor vloog hij over het gras heen, en al dit gestuiter zorgde ervoor dat zijn voorwielophanging afbrak. Hiermee zag de Braziliaan een vroegtijdig einde komen aan zijn laatste training op Silverstone. Daarmee werd al pijnlijk duidelijk dat de Formule 2-kampioen van vorig jaar een ronduit lastig weekend had in Groot-Brittannië.
De tekst gaat verder onder de tabel.

Bearman en Bortoleto gingen dus al de fout in tijdens de trainingen, maar ook tijdens de race kwamen ze niet ongeschonden uit de strijd. Bortoleto koos ervoor om vroeg op de slicks te gaan, maar hij maakte al snel een fout in de eerste bochtencombinatie. Hij verloor de controle over zijn Sauber, waarna hij achterwaarts de muur in ging. Er was dan ook duidelijk schade aan de achterkant van zijn auto, waardoor hij zijn race niet meer kon vervolgen. Uiteindelijk liep de schaderekening voor het team van Jonathan Wheatley op naar €629.000.
Het team van Haas zal ook met de handen voor de ogen gezeten hebben toen Bearman in gevecht ging met zijn teamgenoot Esteban Ocon. De Brit zat aan de binnenkant van Ocon, maar uiteindelijk kwamen ze toch met elkaar in aanraking. Er vloog een onderdeel van de vloer van Bearman door de lucht, en daarmee was het dus een weekend om snel te vergeten voor de piepjonge coureur. Uiteindelijk reed hij over het gehele weekend gezien net wat minder schade dan Bortoleto, want het team van Haas moet een bedrag van €610.000 aftikken.
De tekst gaat verder onder de tabel.

Het was een chaotische race, en dat zagen we ook direct al bij de start. Ook hier kwam Ocon al flink in de problemen, maar wonder boven wonder liep hij geen schade op. Hij toucheerde namelijk het linkerachterwiel van Liam Lawson. De Nieuw-Zeelander beschadigde hierdoor zijn ophanging, en kon dus zijn race niet vervolgen. Na een uitstekend weekend in Oostenrijk was de zondag op Silverstone dus ronduit pijnlijk voor de Racing Bulls-coureur.
Het ging van kwaad tot erger bij Racing Bulls, want later in de race ging Isack Hadjar ook nog de fout in. De Fransman verremde zich, waardoor hij achterop de bolide van Kimi Antonelli reed. Hierdoor liep hij ook flink wat schade op. Uiteindelijk moest het team van Lawson en Hadjar flink wat geld betalen om de auto's te repareren. Het zusterteam van Red Bull Racing betaalde naar schatting namelijk zo'n €413.000 voor de gereden schades op het circuit van Silverstone.
Verstappen reed ook nog bijna schade in de race, want Oscar Piastri trapte bij de herstart voor de safetycar flink op de rem. De Nederlander kon de McLaren nog maar net ontwijken, en ook achterin het veld ging het nog maar net goed voor sommige coureurs. Piastri kreeg een straf voor de actie, maar gelukkig ontstond er geen monstercrash zoals dat gebeurde in 2020 op het circuit van Mugello.
Coureursstand Brokkenpiloten

Constructeursstand Brokkenpiloten

Door Bastiaan Jongman en Wim G. Vandebilt
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties