Zak Brown steekt het niet onder stoelen of banken dat hij trots is op zijn coureurs. Echter, hij weet ook dat het ooit een keer fout zal gaan tussen Oscar Piastri en Lando Norris, maar lijkt zich daar niet druk om te maken. Met transparantie, communicatie en eerlijkheid wil hij de problemen zo veel mogelijk proberen te voorkomen.
McLaren heeft het goed voor elkaar dit seizoen. Het team heeft een geweldige auto gebouwd en lijkt daarmee sneller dan de rest. Oscar Piastri heeft dit seizoen al vier Grands Prix gewonnen en ook Lando Norris ging er een keer met de winst vandoor. Met de voorsprong van McLaren lijkt de strijd om de wereldtitel een interne strijd te worden. Toch maakt Zak Brown zich daar niet al te druk om.
Transparantie, communicatie en eerlijkheid
'Voor ons gaat het om transparantie, communicatie en eerlijkheid', antwoordt de CEO als hem gevraagd wordt hoe hij de situatie met zijn twee coureurs aanpakt. 'We zullen het fout hebben, maar laten we elkaar vertrouwen. Als we het fout hebben is het niet omdat we het fout probeerden te doen.' Fouten kunnen gemaakt worden, zeker in het racen, maar Brown probeert het in goede banen te leiden.
Ieder weekend praat hij dan ook met Norris en Piastri. 'Als we aan een raceweekend beginnen, gaan we op donderdag met beide coureurs aan tafel zitten', legt hij uit bij The Deal. Daar bespreken ze het strijdplan en hebben ze het over eventuele upgrades. 'Soms kom je in een situatie terecht waarin je zo snel upgrades op de baan probeert te krijgen, dat je niet beide auto's dezelfde spullen kunt geven.' Het is dan belangrijk om dat duidelijk te melden aan de coureurs.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Wat je dus niet wilt doen, is het niet aan de andere rijder vertellen', vertelt Brown. Transparantie is belangrijk. 'Je vertelt het en zegt waarom: Jij kreeg ze de vorige keer. je houdt de score bij.' Zo blijft het eerlijk tussen de coureurs. De ene keer krijgt de ene coureur de upgrades, de volgende keer krijgt de ander ze.
Na de kwalificatie bespreekt McLaren de strategie. 'Zodra we weten hoe de grid eruit ziet, praten we over strategie. Hij staat misschien op de hardere band of de zachtere band. Dat zou kunnen betekenen dat dit in de race zou kunnen gebeuren', aldus Brown. 'En je bent gewoon open, transparent en eerlijk. Ik geef iedereen het voordeel van de twijfel.' Daarmee bedoelt Brown dat als het wel mis zou gaan tussen de coureurs, dat hij ervan uitgaat dat dit een oprechte fout is.
Helm op
Als het fout gaat tussen zijn coureurs, wil Brown dat ook liever niet meteen bespreken. 'Ik ben ook een groot voorstander van als er iets misgaat dat we er maandag over praten, tenzij je het meteen kunt oplossen', legt de CEO uit. 'In deze sport zit adrenaline en passie. Je kunt dingen zeggen die je niet meent, maar je hebt het gezegd. En ook al kun je maandagochtend sorry zeggen, je hebt het gezegd.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Daarnaast hoopt Brown dat wanneer zijn coureurs elkaar een keer van de baan rijden, dat ze de media er niet bij betrekken. 'Laat de helmen op en de media erbuiten, want de media houdt van een goed gevecht. Iedereen wacht erop dat het gaat gebeuren. En wat wij zeggen is ja, het gaat gebeuren', zegt Brown. 'Maar weet je wat? Coureurs maken fouten. Je hebt twee jongens die hard racen, 24 races. Iemand gaat de fout in. Het zal niet opzettelijk zijn. Fouten gebeuren, dus houd je helm op.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties