124596_80258b26f4a7c09a04ee7f5c00218410 Formule 1
Formule 1

Davidson: 'Zien bij Mercedes in Baku hetzelfde effect bij de achtervleugel als bij Red Bull'

124596_80258b26f4a7c09a04ee7f5c00218410

Anthony Davidson, de technische Formule 1-analist van Sky Sports F1, heeft gekeken naar de achtervleugels van Red Bull Racing en Mercedes in Azerbeidzjan. Op Baku City Circuit heeft de FIA stickers op de achtervleugels geplakt om te zien in hoeverre het onderdeel doorbuigt. Het valt Davidson op dat, in tegenstelling tot Barcelona, in Baku de Mercedes-achtervleugel eigenlijk hetzelfde doet als het Red Bull-onderdeel.

'Het is heel lastig om het verschil te zien, dus wat de FIA nu doet is naar de camerabeelden van de achterkant te kijken, waar ze een aantal stickers op het onderdeel geplakt hebben', aldus Davidson, die uitlegt hoe het motorsportorgaan probeert te bepalen in hoeverre enkele vleugels daadwerkelijk meer inzakken dan andere vleugels.

Met beelden van de Red Bull-achtervleugel kijkt Davidson naar of het effect in Azerbeidzjan nog steeds te zien is. Dit is in zekere mate het geval: 'De vleugel beweegt langzaam van de statische bovenste lijn af, maar doet dit hier (in Baku, red.) een stuk minder dan in Barcelona.' Wellicht dat Red Bull de flexibiliteit al aanzienlijk verminderd heeft ten opzichte van de Grand Prix van Spanje om een formeel protest van Mercedes te voorkomen.

Maar ook pakt de Brit er beelden bij van de Mercedes-achtervleugel die in Baku gebruikt wordt. Het valt hem op dat de Duitse renstal zelf ook schuldig is aan het onderwerp dat de teams al weken bezighoudt: 'Het interessante is dat we bij Mercedes eigenlijk hetzelfde effect zien op dit circuit. Je ziet dat de achtervleugel daalt en weer omhoog komt bij het aansnijden van de eerste bocht.'

Wat wil de FIA bereiken?

Volgens de reglementen is het niet toegestaan dat aerodynamische componenten van de Formule 1-bolides zo flexibel zijn als men bij de Red Bull-achtervleugel heeft gezien. Daarom heeft de FIA verscherpte tests geïntroduceerd, die de achtervleugels vanaf de Grand Prix van Frankrijk statischer moeten maken. Volgens Davidson zal dit het flex-effect terugdringen tot zo ongeveer twintig procent van het huidige effect.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws