De Franse hitte trotseren: updates voor Mercedes en Ferrari Formule 1
Formule 1

De Franse hitte trotseren: updates voor Mercedes en Ferrari

De Franse hitte trotseren: updates voor Mercedes en Ferrari

De teams van Ferrari en Mercedes hebben aangegeven updates mee te nemen om hun auto's dit weekend beter bestendig tegen de hitte te krijgen. De temperaturen in Le Castellet lopen zaterdag en zondag op tot 33 graden. De Italiaanse en de Duitse renstal hebben nieuwe manieren om de auto extra te koelen, waarmee ze de Franse hitte gaan trotseren.

Beide teams hebben hun eigen problemen. Dat Ferrari worstelt met de betrouwbaarheid van hun rode bolide is geen nieuws. Dat kreeg de Italiaanse renstal afgelopen raceweekend in Oostenrijk om de oren toen de motor van Carlos Sainz het begaf en de achterkant van de auto in vlammen op ging, en dat vlak voordat hij Max Verstappen wilde inhalen. Eerder dit jaar leed het team aan een dubbele uitvalbeurt in Baku.

Daarnaast is Mercedes nog steeds niet op het niveau waar ze graag willen zijn. Terwijl we het einde van de eerste seizoenshelft naderen heeft Mercedes nog geen race gewonnen. Ze hadden het vooral aan het begin van het seizoen lastig, en waren hun problemen met porpoising de boosdoener voor de tegenvallende resultaten. De Duitse renstal kruipt langzamerhand naar voren. Ze zeggen als doel te hebben binnenkort een race te winnen.

Carrosseriekoeling voor Ferrari

Ferrari heeft hard gewerkt aan een verbetering van de carrosseriekoeling. De carrosserrie is het koetswerk van de auto. Hoofd van de aerodynamica-afdeling van Ferrari, Diego Tondi, legt uit hoe dat gaat helpen in de warme omstandigheden van Paul Ricard. 'Door openingen in het bovenste gedeelte van de carrosserie te plaatsen gebruiken we een middel-tot-hoog niveau van koeling. Ook de remkanalen maximaliseren de velgkoeling. Dat voert de warmte van de banden af.' De koeling moet ervoor zorgen dat de motor en de banden optimaal presteren.

Voorvleugel update voor Mercedes

Het Duitse team heeft het anders aangepakt. De voorvleugel is aangepast zodat de gaten vooraan groter zijn. Deze gaten leiden verschillende luchtstromen naar de auto. De auto zal zo aan de voorkant meer gekoeld worden. Een van die stromen van lucht leidt naar de cockpit. Op die manier wordt dus de auto en de coureur gekoeld. De Vries, Hamilton en Russell zullen meer frisse lucht krijgen tijdens het rijden. Daarnaast is de voorvleugel versmald. Mercedes hoopt hiermee op een verbetering van de rechte lijn snelheid.

Mercedes-teambaas Toto Wolff bevestigt nogmaals het doel om terug te keren op het podium en binnenkort een race te winnen. De Duitser kijkt uit naar het racegeweld op Paul Ricard. 'Het doel is om verder in te lopen naar voren en om terug te komen op het podium. Daarnaast vervangt Nyck de Vries Lewis voor de eerste vrije trainingssessie. We kijken ernaar uit om te zien wat hij kan.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws