Max Verstappen wist tijdens de kwalificatie voor de Grand Prix van Groot-Brittannië de eerste plek niet te verzilveren. De Red Bull Racing-coureur zag in de laatste seconden van de sessie Carlos Sainz onder de snelste tijd duiken, wat betekent dat hij wel vanaf de eerste startrij begint, maar een Ferrari voor zich heeft. Charles Leclerc begint vanaf de derde plek, wat inhoudt dat Verstappen in een ware Ferrari-sandwich zit. Hoe zien de diverse strategische mogelijkheden van Red Bull eruit? F1Maximaal.nl neemt je mee.
Laten we beginnen met een cliché: een zege valt of staat met een goede start van de wedstrijd. Het eerste scenario dat we schetsen is dan ook op de aanname gebaseerd dat Verstappen Sainz pakt in de eerste bochten. We belichten vervolgens hoe de wedstrijd zich strategisch kan ontplooien wanneer Verstappen zijn tweede positie behoudt, en tenslotte bekijken we hoe de wedstrijd eruit ziet wanneer Verstappen in die eerste ronde Leclerc niet de baas is.
Voordat we ons richten op de diverse strategieën is het nuttig om te bepalen hoeveel pitstops er gemaakt gaan worden. Pirelli verwacht dat een geel-wit-geel-combinatie optimaal is, en de coureurs met twee stops sneller bij de eindstreep zijn dan met één stop. Silverstone kent veel snelle bochten die nou eenmaal veel bandenleven vragen. Zodoende zal de mate van degradatie hoog liggen en blijven de zachte compounds vermoedelijk veelal ongebruikt.
Verstappen met een superstart
Komt Verstappen goed van zijn plek en geeft Sainz hem voldoende ruimte? Dan werkt hij zich meteen uit de sandwich waar hij zich bij de start in bevindt. In dat geval heeft Red Bull de beste kaarten in handen voor de zege. De longrunanalyse van vrijdag en de daaropvolgende analyse van Formula 1 suggereerden allebei wat anders, maar over hele stints is het duidelijk dat Red Bull sowieso niet trager is dan Ferrari. Het laatstgenoemde medium schat het paceverschil tussen de teams op twee tienden in het voordeel van Red Bull.
Daarnaast heeft Red Bull een hogere topsnelheid dan het team uit Maranello. Weten Sainz en Leclerc dus aan te sluiten bij de RB18 dan moeten ze flink wat overspeed hebben om werkelijk een inhaalactie te plaatsen. Op strategisch gebied is het na zo'n goede start voor Verstappen - en dus een slechte start voor Ferrari - zaak voor Sainz en Leclerc om binnen bereik van de undercut te blijven. Lukt Ferrari dit dan is een overwinning op pitstop-strategie mogelijk, maar Red Bull lijkt heel het jaar betreffende bandenmanagement al een licht voordeel te hebben.
De Ferrari-sandwich
Bij optie twee, misschien wel de meest waarschijnlijke van alle opties, houdt Verstappen zijn tweede positie vast en blijft hij dus tussen Sainz en Leclerc zitten. Als we er even vanuit gaan dat Sergio Pérez de pace van Leclerc niet haalt, en de Monegask niet passeert bij de start, dan ligt het voordeel bij Ferrari. Sainz ligt aan kop, kan in de bochtige sectoren wegrijden bij Verstappen en zo wellicht een inhaalpoging op de rechte stukken voorkomen.
Tegen het pitstop-window kan Ferrari Leclerc dan binnenhalen en een undercut pogen bij de Nederlander, maar dit verhaal heeft wat haken en ogen. Ten eerste lijkt Mercedes goed mee te komen dit weekend. Gaat een van de topcoureurs voor een vroege stint, en rijdt Mercedes langer door, dan kunnen de rijders George Russell en Lewis Hamilton dus tegenkomen, en de twee Britten zijn ongetwijfeld niet van plan om zich makkelijk gewonnen te geven in hun thuisrace.
Daarnaast heeft Red Bull Pérez ook nog op de vierde plek liggen. De Oostenrijkse renstal kan besluiten om iets vóór het gebruikelijke pitstop-window de Mexicaan binnen te halen en Leclerc zo in een stop te dwingen, zodat hij op Circuit Silverstone vervolgens Pérez niet weer langs hoeft wanneer de undercut van Red Bull succesvol zou zijn. Het is de vraag of Ferrari dan reageert, en mogelijk tijd laat liggen ten opzichte van Verstappen. Weet Red Bull Leclerc mee de pitstraat in te trekken middels Pérez dan knippen ze de strijd dit weekend op in tweeën: Sainz-Verstappen en Leclerc-Pérez. Voor Red Bull na de kwalificatie van gisteren een prima uitgangspositie, mocht Verstappen zijn Madrileense concurrent bij de start niet voorbijkomen.
Verstappen valt terug
De laatste optie is ook meteen de optie waarbij een overwinning voor Verstappen lastig kan worden. Is Leclerc goed weg - wat zeker kan, hij start immers van de schonere kant van de grid - dan moet Verstappen plots twee Ferrari's voorbij. De Italiaanse renstal heeft in dit geval de touwtjes in handen. Leclerc kan Verstappen afhouden terwijl Sainz een gat trekt naar zijn teamgenoot, of Ferrari kan het duo vragen om van positie te wisselen, waarna ze Sainz die opdracht geven.
Is het gat rondom de pitstop-fase groot genoeg dan kan de nummer één voor een veilige pitstop gaan. Dit stelt Red Bull bovendien in een lastige positie want het moet in dit geval kiezen of het voor een undercut op de nummer twee gaat, maar daarmee de nummer één wellicht een voordeel geeft tegen het einde van de race, door iets te vroeg een pitstop te maken. Het voordeel voor Red Bull is hier dat er een tweestopper verwacht wordt. Het kan in theorie dus twee keer undercutten en zo Verstappen tweemaal langs een Ferrari werken, als de mogelijkheid zich twee keer aandient.
Om een solide draaiboek te maken, is voor de teams dit weekend vrij lastig. Het is in Groot-Brittannië al dagen regenachtig, en ook na een uur racen zou een bui het circuit kunnen raken. Gebeurt dit dan wordt het een gevalletje survival of the fittest en gaan alle strategieën het raam uit. Als de regen hard genoeg is, móét dan namelijk een pitstop gemaakt worden naar de natweerbanden, en op het natte asfalt is vervolgens alles weer mogelijk. Weten doe je het dus nooit, maar mocht Verstappen Sainz in ronde 1 niet passeren, of zijn plek zelfs kwijtraken aan Leclerc, dan liggen er nog voldoende strategische opties voor Red Bull om de wedstrijd alsnog in het voordeel van de Limburger te beslechten. We weten in ieder geval wel dat het team er de knappe koppen voor heeft aan de pitmuur.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties