De vijf fouten waarmee Perez zijn race in Imola verpestte Formule 1
Formule 1

De vijf fouten waarmee Perez zijn race in Imola verpestte

De vijf fouten waarmee Perez zijn race in Imola verpestte

Anthony Davidson zag het Grand Prix-weekend van Sergio Perez in Imola totaal in het water vallen. De Mexicaan wist in de RB16B geen indruk te maken en maakte op het natte wegdek een reeks fouten die uiteindelijk tot een puntloze middag leidden. De Sky Sports F1-analist neemt middels on-boardbeelden van de Red Bull Racing-coureur een kijkje naar de wedstrijd die Perez het liefst zo snel mogelijk zou willen vergeten.

Maar liefst vijf keer kende de teamgenoot van Max Verstappen een moment dat bepalend was voor zijn wedstrijd. 'Alles wat voor Perez fout kon gaan, ging ook fout. Bovendien ging het van kwaad tot erger', zo opent Davidson zijn analyse, waarna hij meteen zijn blik werpt op de eerste meters van de middag. 'Wat allereerst opvalt is dat Perez in de eerste versnelling start, terwijl zijn teamgenoot een bliksemstart kende in de tweede versnelling. Teamgenoot Verstappen schoot langs Lewis Hamilton in de eerste bocht, maar hij bleef koel, al verloor hij die tweede positie.'

'Totdat hij bij de Variante Alta (bocht 11 en 12, red.) chicane aankomt. Daar verliest hij de achterkant een beetje, komt hij vrij klungelig de tweede bocht door, verliest hij tractie en dat staat toe dat Charles Leclerc hem passeert', vervolgt Davidson. Het is duidelijk te zien dat Perez het vertrouwen in de auto niet had dat Verstappen in Italië wel toonde - op de intermediates glibberde de voormalig Racing Point-rijder over het circuit in de openingsfase terwijl Verstappen vijf seconden wegreed bij Hamilton.

Perez met een stop-go-penalty

Nadat Leclerc hem passeerde was hij dus teruggevallen naar een vierde plek, nog steeds geen man overboord, zou je denken. Maar de volgende actie van Perez deed zijn kans op punten misschien wel het meeste pijn: 'Dit moment, tijdens de safety car, was een bizarre. Niet dat hij hier de controle verliest en langs het circuit beland was bizar, dat gebeurde enkele van zijn collega's ook. Maar het feit dat twee auto's hem nu inhalen en dat hij die positie terug besluit te nemen, dat kan gewoon niet.'

'Tijdens een opwarmronde is dit prima, maar in een raceronde kan je dit gewoon niet doen', vervolgt de Britse analist. Perez schoot van het circuit en werd ingehaald door een McLaren en een AlphaTauri, die meteen vaart minderden. Perez meende dat hij zonder gevolgen zijn positie terug kon pakken, maar daar was de wedstrijdleiding niet van gediend. Het kwam hem op een stop-go-penalty van tien seconden te staan, wederom een deuk in de podiumkansen van Perez tijdens de Grand Prix van Emilia Romagna.

Twee momentjes voor de Red Bull-man

Ook na de stop-go penalty was de strijdlustige Mexicaan nog niet uit het veld geslagen, al helemaal toen een rode vlag de afstanden tussen de top en de achterkant van het veld neutraliseerde. Hij bevond zich na die rode vlag weer in een redelijke positie, achter Carlos Sainz en Leclerc, maar wederom sloeg het noodlot toe. Davidson licht de spin van Perez toe: 'Op het opdrogende circuit zie je aan de linkerkant een stuk waar het circuit een stuk natter is nog. Daar moet je altijd vanaf zien te blijven. Hij zat er echter enkele centimeters op en dat verraste hem.'

Met zijn linker achterband kwam hij op het natte wegdek terecht, en dat op de zachte band. Hij moest de fout wederom bekopen met een spin, waarna vier collega's hem passeerden. Tegen het einde van de wedstrijd nam hij ook nog even het grind mee na de op één na laatste bocht, waarmee zijn rampweekend tot een teleurstellend einde kwam. 'Hij had dit jaar veel meer verdiend na die uitstekende kwalificatieronde', concludeert Davidson.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws