De winterstop-ontwikkelingen bij Mercedes die een aanval van Red Bull Racing moeten pareren Formule 1
Formule 1

De winterstop-ontwikkelingen bij Mercedes die een aanval van Red Bull Racing moeten pareren

De winterstop-ontwikkelingen bij Mercedes die een aanval van Red Bull Racing moeten pareren

Mercedes zal niet stilzitten deze winter. De regerend wereldkampioen heeft eind vorig jaar al laten weten dat ze aan het ontwikkelen waren voor 2021, maar hebben we ook wat terug gezien van deze ontwikkelen? En wat vinden we aan het begin van volgend seizoen terug onder de motorkap? Bij Autosprint is er meer bekend over hoe Mercedes onder meer directe concurrent Red Bull Racing voor wil blijven.

Allereerst wordt er gesproken over de aerodynamische aanpassingen die Mercedes wil maken. Zoals verwacht gaat op dat gebied de meeste moeite naar het integreren van de vernieuwde regelgeving. De dimensies van de vloer voor de achterwielen zullen ook bij Mercedes aangepast moeten worden en dit brengt de nodige gevolgen met zich mee.

Dat gezegd hebbende zal de W12 (de onbevestigde naam die er door het medium aan gegeven wordt, red.) verder weinig veranderen ten opzichte van de W11. De achterwielophanging is afgelopen seizoen al stevig herzien en daar zal dus nog maar weinig te winnen vallen, stelt Paolo Filisetti, werkzaam voor het autosportblad.

Desalniettemin waren er op de W11 in Abu Dhabi significante veranderingen te zien aan de achterkant. Zo testte Mercedes een gewijzigde diffuser (de achterkant van de vloer, een belangrijk aerodynamisch component, red.), die volgend jaar grotendeels moet compenseren voor het verlies aan downforce ten gevolge van de wijzigingen aan de vloer, een strategie die bijvoorbeeld Ferrari ook aanhoudt.

Die aangepaste diffuser, waarvan de eerste tekenen in de seizoenfinale van 2020 al te zien waren, wordt gebracht in combinatie met een slankere achterkant. Niet alleen probeert het team van Lewis Hamilton en Valtteri Bottas zo het gewicht van de bolide te verminderen, ook zou het het 'stijve' karakter van de ophanging versoepelen. Er wordt vermoed dat dit gedaan is om alvast in te spelen op de aangepaste Pirelli-banden waar vanaf volgend jaar mee gereden zal worden.

Mercedes neemt motor onder handen

Er wordt ook flink aan de motor gesleuteld. De efficiëntie van de krachtbron die gebruikt werd in de W11 lag al erg hoog, maar onder leiding van voormalig Ferrari-man Lorenzo Sansi gaat Mercedes op zoek naar een hogere mate van thermodynamische efficiëntie. Dit moet leiden tot positieve gevolgen in de verbrandingskamer, wat logischerwijs zou moeten resulteren in efficiënter verbruik van brandstof.

Tenslotte gaat er deze winter door Mercedes ook naar de ERS (Energy Reduction System, red.) gekeken worden. Omdat men sinds half 2020 geen gebruik meer kan maken van de zogeheten 'partymodus', is de beschikbaarheid van elektrische energie per ronde een belangrijker onderdeel gebleken van de kracht van de Formule 1-bolides. Daarom wil Mercedes daar winst boeken in de huidige winterstop.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws