Deze Red Bull-mannen zetten Verstappen wekelijks op het asfalt Formule 1
Formule 1

Deze Red Bull-mannen zetten Verstappen wekelijks op het asfalt

Deze Red Bull-mannen zetten Verstappen wekelijks op het asfalt

De successen van Max Verstappen boekt hij niet in zijn eentje. Elk Formule 1-team heeft een enorme schakel aan werknemers die verantwoordelijk zijn voor de bolide, gezondheid van de coureurs en andere belangrijke zaken. F1Maximaal bekijkt de situatie bij Red Bull Racing en zoomt in op de belangrijkste collega's van Verstappen.

Een aantal Red Bull-medewerkers focussen zich volledig op Verstappen, maar een groot deel werkt ook voornamelijk voor het hele team. Van verschillende departementen binnen het team (personal training, monteurs, communicatie met Verstappen en het Red Bull-management) is gekeken wie nou de belangrijkste schakel is voor de Nederlandse coureur. Christian Horner en Helmut Marko worden hier niet bij meegenomen.

Personal training: Bradley Scanes

Bradley Scanes werkt niet aan de technische kant van Red Bull, maar is de personal trainer van Verstappen. Scanes is verantwoordelijk voor het trainingsschema van de Nederlander en is daarnaast ook fysiotherapeut. De prestatiecoach werkt sinds eind 2019 voor Red Bull, gezien Verstappens oude trainer toen moest stoppen wegens persoonlijke omstandigheden.

Ervaring had de Brit overigens nog niet in de Formule 1. 'Maar dat vond ik niet erg. Juist niet, dan kan ik nog een beetje sturen hoe ik mijn training wil hebben', verklaarde Verstappen tegen de Telegraaf. De twee kunnen prima met elkaar overweg. 'Je moet wel even een goede klik krijgen met elkaar, maar dat gaat allemaal goed, ook tijdens het trainen zelf.'

Hoofdmonteur Red Bull: Philip Turner

Philip Turner heeft als hoofdmonteur bij de crew van Red Bull een reputatie hoog te houden. De pitcrew van het team wordt wereldwijd gezien als de beste in de gehele Formule 1. Het eerder genoemde voorval in Hongarije is een voorbeeld, maar ook de razendsnelle pitstops bewijzen het niveau van de crew. Turner zorgt ervoor dat alles binnen de regels van de FIA gebeurt en communiceert tussen team en pitcrew.

Voor Verstappen is Turner op strategisch niveau dan ook onmisbaar. Het team bepaalt de strategie, maar de mannen in de pitbox moeten de daadwerkelijke acties aan de bolide uitvoeren. Doordat dit vrijwel altijd razendsnel en vlekkeloos verloopt, zit hier een groot strategisch voordeel voor Red Bull. De Britse hoofdmonteur werkt overigens al sinds 2005 voor de renstal.

Communicatie: Gianpiero Lambiase 

Gianpiero Lambiase is, vooral tijdens een Grand Prix, de belangrijkste schakel tussen Verstappen en de rest van het team. De Britse race-ingenieur is degene die we altijd horen op de boordradio van Verstappen, al zijn het maar korte gesprekken. Dit typeert de relatie tussen de twee: Verstappen wil graag dat zijn collega's recht voor zijn raap zijn en niet te veel praten, iets waar Lambiase zich goed in kan vinden.

De twee kunnen goed met elkaar overweg, zowel op als naast het circuit. Ze respecteren het dan ook als er een keer wordt geklaagd over de boordradio. Lambiase heeft overigens met een aantal bekende gezichten gewerkt. De ingenieur verhuisde in de eerste vier jaar in de Formule 1 van Jordan (2005) naar, Midland (2006), Spyker (2007) en Force India (2008). Bij laatstgenoemde bleef hij plakken om ingenieur te zijn voor Paul di Resta en Sergio Perez. In 2015 stapte hij over naar Red Bull, waar hij aan de slag ging naast Daniil Kvyat. Vanaf de Grand Prix van Barcelona in 2016 is hij de nauwe collega van Verstappen.

Deze Red Bull-mannen zetten Verstappen wekelijks op het asfalt

Management: Jonathan Wheatley

Als sportief directeur van Red Bull heeft Jonathan Wheatley een aantal belangrijke taken binnen het team, waaronder ook het vormen van de pitcrew. De ervaren Brit is dan ook ontzettend trots op de recordpitstop van 1.82s in Brazilië, een teken van goed verricht werk. Het grote takenpakket geeft Verstappen en Sergio Perez een comfortabele plek om te werken binnen een team dat, vooral vroeger, wat minder professioneel leek te zijn. 'Red Bull had een beetje de reputatie van een feestteam', blikt Wheatley terug via de Red Bull-website.

Een sportief directeur en een teammanager verschilt niet erg veel. Buiten het circuit om zijn de taken bijna hetzelfde, maar tijdens een Grand Prix-weekend focust Wheatley zich vooral op zijn taken aan de pitmuur. Alles wat te maken heeft met de FIA gaat in eerste instantie langs de sportief directeur. Daarnaast houdt Wheatley zich bezig met hotels, vracht, personeel en het budget.

Deze Red Bull-mannen zetten Verstappen wekelijks op het asfalt

Hoofdmonteur Verstappen: Lee Stevenson

Ook al vertrekt Lee Stevenson voorafgaand aan het 2021-seizoen is hij zeker noemenswaardig in de successen van Verstappen. Stevenson was jarenlang de nummer 1-monteur van de Red Bull-rijder, een zeer belangrijke taak binnen het team. Zo was hij tijdens de Grand Prix van Hongarije, toen Verstappen vóór de race al crashte, verantwoordelijk voor de razendsnelle reparatieklus bij de RB16. Stevenson was makkelijk te herkennen in de pitbox: als er wat met Verstappen gebeurde op het circuit, was hij degene met de heftigste reacties.

De Britse monteur begon net als Lambiase bij Jordan, al op vijftienjarige leeftijd. In 2006 maakte hij de overstap naar Red Bull, waar hij langzaamaan hogerop de ladder kon klimmen binnen het team. Het boek bij de Oostenrijkse renstal is overigens nog niet gesloten voor Stevenson, gezien hij zich gaat focussen op de showcase-evenementen van het raceteam. Het is overigens nog niet duidelijk wie de vervanger wordt en naast Verstappen mag gaan werken.

Rechtsonder: Lee Stevenson

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws