Dit is wat we tot nu toe weten over de nieuwe motorreglementen van de Formule 1

Dit is wat we tot nu toe weten over de nieuwe motorreglementen van de Formule 1

Het concept van de nieuwe motorreglementen, die in 2025 haar intrede zullen doen in de Formule 1, zijn nog niet helemaal klaar, maar er is al wel veel duidelijk over de nieuwe formule. Zo gaan we verder met de hybride V6 turbomotoren, maar moeten ze meer herrie maken en aantrekkelijker zijn voor nieuwe merken. Scott Mitchell analyseert voor The Race wat we tot nu toe weten over de nieuwe motorformule.

'De huidige verbrandingsmotoren zijn zeker nog niet aan hun einde gekomen, maar de elektrische aandrijving zal wel toenemen', zo opent Mitchell zijn analyse. Zo vertelt hij dat de hybridemotor voor zo'n vijftig procent verantwoordelijk zal zijn voor de aandrijving van de motor vanaf 2025. 'De Formule 1 wil dus duidelijk tot en met 2030 actief blijven met de hybridemotoren, maar er zal nog iets komen om de sport schoner te maken.'

En dat zijn duurzame brandstoffen, zogeheten 'e-fuels'. De Formule 1 wil in 2030 volledig CO2-neutraal te werk gaan en dat kan alleen met dat soort brandstoffen. 'Al in 2022 zullen brandstoffen voor zo'n tien procent bestaan uit ethanol. Ook hebben teams al eind vorig jaar met een honderd procent duurzame brandstof gewerkt, die bestaat uit biologische afval wat niet gemaakt is voor consumptie door mensen en dieren.'

'Nieuwe merken kunnen zo weer vertrekken als succes uitblijft'

Mitchell ziet ook dat er door de nieuwe reglementen een soort optimisme heerst onder de directie van de Formule 1 over potentiele, nieuwe merken. Eerder meldde BBC al dat Porsche eventueel in 2025 haar intrede wil maken in de sport. 'de biobrandstoffen zijn volgens Formule 1-CEO Stefano Domenicali een reden om de Formule 1 in te gaan, maar zo simpel is het niet. De huidige merken in de Formule 1 hebben al de juiste structuur en middelen om een goede motor te bouwen, maar nieuwe merken niet. Ze zouden het heel lastig kunnen krijgen in hun eerste jaar en als succes niet snel zou komen, dan kunnen die merken ook zo weer vertrekken.'

De Formule 1 wil dus ook dat er door de nieuwe reglementen meer herrie wordt geproduceerd door de nieuwe motoren, maar Mitchell betwijfelt of dat haalbaar is: 'Met hybridemotoren kan je het eigenlijk wel vergeten, zij produceren niet het beste geluid. En daarnaast, botst dat niet heel erg met dat CO2-neutrale doel van de Formule 1? De motoren uit het verleden die zoveel herrie maakten, waren zeker niet de schoonste. Ik betwijfel daardoor of luidere motoren een realistisch doel is', aldus Mitchell.



Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meest gelezen

Analyse longruns: Pijlsnelle Verstappen toont verborgen snelheid Red Bull

Max Verstappen mag dan in de tweede vrije training voor de Grand Prix van Spanje geen potten hebben gebroken met zijn teleurs...

Marko: 'Verstappen had veel gedoe bespaard als hij binnen de lijntjes kleurde'

Helmut Marko is van mening dat Max Verstappen zich aan de regels omtrent de baanlimieten moet houden, hoe bizar deze ook zijn...

Verstappen wil nog verbeteren in 2021: 'Het is nooit goed genoeg'

Max Verstappen denkt dat de verschillen tussen Red Bull Racing en Mercedes deels afkomstig zijn van de afstelling van de auto...

F1 in het kort | Pirelli: Tweestopper voornaamste keuze in Spanje

In de rubriek 'F1 in het kort' houdt F1Maximaal u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport d...

Boordradio's VT1 | Ingenieur Perez: 'Verstappen heeft zijn auto beschadigd in bocht 7'

Ook tijdens de eerste vrije training in Spanje was er weer voldoende te horen op de boordradio's. Zo ervoer Lewis Hamilton wa...

Verstappen tevreden in Spanje ondanks P9: 'Hebben een prima dag gedraaid'

Max Verstappen denkt dat Red Bull Racing een prima eerste dag gekend heeft in Spanje. De Nederlander wist de eerste vrije tra...

Live F1 15.00u | Tweede vrije training Grand Prix van Spanje 2021

Nog geen week na de Grand Prix van Portugal staat het Spaanse Formule 1-evenement van 2021 alweer op de agenda. Het Zuid-Euro...

Marko vreest: 'Nu wordt het wel krap met de reserveonderdelen'

Helmut Marko laat vanuit Spanje weten dat er niet heel veel reserveonderdelen aanwezig zijn voor Max Verstappen en Sergio Per...

Coulthard mengt zich in track limits-discussie: 'Belachelijk dat hieraan getwijfeld wordt'

David Coulthard is helemaal klaar met de track limits-discussie. Drie races gaat het al over het feit dat het niet duidelijk...

Hamilton: 'We kunnen niet afhankelijk zijn van fouten van anderen'

Lewis Hamilton heeft aangegeven geen psychologische spelletjes te willen spelen met Max Verstappen en breekt een lans voor Va...

Lees meer

Net binnen

Verstappen heeft vizier op poleposition: 'Om te winnen moet je hier op de eerste startrij staan'

Max Verstappen heeft een duidelijk doel voor ogen voor de Grand Prix van Spanje. De Red Bull Racing-coureur wil na een wat te...

Doornbos ziet Verstappen onder druk: 'Hij moet niet weer over de limiet van de auto gaan'

Robert Doornbos ziet dat Red Bull Racing er niet meer zo goed voorstaat als aan het begin van het seizoen. De Oostenrijkse re...

Foutjes en verkeer verbergen ware snelheid Red Bull in Spanje

Red Bull Racing kent geen daverend begin van haar weekend in Spanje. De Oostenrijkse renstal lijkt zelfs tegen een fikse acht...

Vraagtekens bij Grand Prix van Turkije na problematische beslissing Britse overheid

De Grand Prix van Turkije staat mogelijk op losse schroeven nadat de overheid van Groot-Brittannië heeft aangekondigd dat het...

Analyse longruns: Pijlsnelle Verstappen toont verborgen snelheid Red Bull

Max Verstappen mag dan in de tweede vrije training voor de Grand Prix van Spanje geen potten hebben gebroken met zijn teleurs...

Lees meer