Dit is wat we tot nu toe weten over de nieuwe motorreglementen van de Formule 1 Formule 1
Formule 1

Dit is wat we tot nu toe weten over de nieuwe motorreglementen van de Formule 1

Dit is wat we tot nu toe weten over de nieuwe motorreglementen van de Formule 1

Het concept van de nieuwe motorreglementen, die in 2025 haar intrede zullen doen in de Formule 1, zijn nog niet helemaal klaar, maar er is al wel veel duidelijk over de nieuwe formule. Zo gaan we verder met de hybride V6 turbomotoren, maar moeten ze meer herrie maken en aantrekkelijker zijn voor nieuwe merken. Scott Mitchell analyseert voor The Race wat we tot nu toe weten over de nieuwe motorformule.

'De huidige verbrandingsmotoren zijn zeker nog niet aan hun einde gekomen, maar de elektrische aandrijving zal wel toenemen', zo opent Mitchell zijn analyse. Zo vertelt hij dat de hybridemotor voor zo'n vijftig procent verantwoordelijk zal zijn voor de aandrijving van de motor vanaf 2025. 'De Formule 1 wil dus duidelijk tot en met 2030 actief blijven met de hybridemotoren, maar er zal nog iets komen om de sport schoner te maken.'

En dat zijn duurzame brandstoffen, zogeheten 'e-fuels'. De Formule 1 wil in 2030 volledig CO2-neutraal te werk gaan en dat kan alleen met dat soort brandstoffen. 'Al in 2022 zullen brandstoffen voor zo'n tien procent bestaan uit ethanol. Ook hebben teams al eind vorig jaar met een honderd procent duurzame brandstof gewerkt, die bestaat uit biologische afval wat niet gemaakt is voor consumptie door mensen en dieren.'

'Nieuwe merken kunnen zo weer vertrekken als succes uitblijft'

Mitchell ziet ook dat er door de nieuwe reglementen een soort optimisme heerst onder de directie van de Formule 1 over potentiele, nieuwe merken. Eerder meldde BBC al dat Porsche eventueel in 2025 haar intrede wil maken in de sport. 'de biobrandstoffen zijn volgens Formule 1-CEO Stefano Domenicali een reden om de Formule 1 in te gaan, maar zo simpel is het niet. De huidige merken in de Formule 1 hebben al de juiste structuur en middelen om een goede motor te bouwen, maar nieuwe merken niet. Ze zouden het heel lastig kunnen krijgen in hun eerste jaar en als succes niet snel zou komen, dan kunnen die merken ook zo weer vertrekken.'

De Formule 1 wil dus ook dat er door de nieuwe reglementen meer herrie wordt geproduceerd door de nieuwe motoren, maar Mitchell betwijfelt of dat haalbaar is: 'Met hybridemotoren kan je het eigenlijk wel vergeten, zij produceren niet het beste geluid. En daarnaast, botst dat niet heel erg met dat CO2-neutrale doel van de Formule 1? De motoren uit het verleden die zoveel herrie maakten, waren zeker niet de schoonste. Ik betwijfel daardoor of luidere motoren een realistisch doel is', aldus Mitchell.

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws