FIA werkt aan 'spectaculaire en zichtbare' overtake-knop voor nieuwe F1-motoren Formule 1
Formule 1

FIA werkt aan 'spectaculaire en zichtbare' overtake-knop voor nieuwe F1-motoren

FIA werkt aan 'spectaculaire en zichtbare' overtake-knop voor nieuwe F1-motoren

Vanaf 2025 breekt er een nieuw 'motortijdperk' aan in de Formule 1, waarbij de nadruk komt te liggen op zuinigheid en een betere beleving voor de fans. De huidige V6 hybride turbomotoren zullen dan worden ingeruild voor iets nieuws en aan dat concept werkt de FIA inmiddels dagelijks. Gilles Simon, die bij de FIA verantwoordelijk is voor het ontwerpen van de nieuwe krachtbronregels, geeft enkele details over het nieuwe concept.

In gesprek met Auto, Motor und Sport geeft Simon tekst en uitleg bij de huidige staat van de ontwikkeling van de nieuwe motoren. De FIA ontwikkelt namelijk een bepaald kader waarin de motorfabrikanten hun motoren kunnen ontwerpen en produceren. 'De motoren moeten minder brandstof gaan gebruiken, maar het belangrijkste is dat ze nauwelijks tot geen schadelijke stoffen de lucht in brengen. Het elektrisch vermogen gaat dus een grotere rol spelen, net als biobrandstoffen.'

FIA staat voor unieke en eenzame taak

Voor de FIA is het dus zaak om een geheel nieuwe motor te ontwerpen, een klus die geheel uniek is. 'Wat wij doen staat ver van de techniek die ze gebruiken bij het ontwerpen van consumentenauto's', legt de Fransman uit. 'Wij moeten zuinige motoren bouwen die goed functioneren wanneer de auto op z'n zwaarst is (met veel brandstof aan het begin van de race, red.). Wegauto's rijden nauwelijks met het maximale gewicht en dus is dat ontwerpproces totaal anders. Het is veel lastiger om een motor te baseren op het maximale gewicht. Toch zit er nog veel rek in de efficiëntie van bijvoorbeeld de verbrandingsmotor. We verwachten dat de nieuwe motor daarin zo'n tien procent efficiënter is.'

Ook komt Simon met interessante details over het elektrische deel van de nieuwe motor. 'We zullen een limiet instellen voor het aantal pk's dat de teams kunnen halen uit de elektrische en kinetische delen van de motor, maar we laten de teams en fabrikanten bepalen hoe ze omgaan met het loslaten van die elektrische energie. Op dat gebied kan men zich dus differentiëren. We zullen daarnaast de kosten voor de teams drukken door zelf met een voorgeschreven batterijtechnologie te komen, maar de details daaromheen zullen ze zelf moeten invullen. Er is dus nog genoeg ruimte voor innovatie.'

Speciale 'overtake button' met bijbehorende informatie op TV

De FIA lijkt zich dus te richten op zuinigere en goedkopere krachtbronnen, waarbij de vrijheid voor fabrikanten enigszins gewaarborgd blijft. Maar de organisatie heeft ook op het gebied van transparantie richting de kijkende fans plannen. 'De coureurs zullen extra vermogen kunnen inzetten voor bijvoorbeeld een inhaalactie. Hiervoor komt een spectaculaire oplossing in de vorm van een overtake-button. We willen op TV aan de fans dan ook laten zien wanneer en door wie de overtake button precies wordt ingezet, maar ook hoeveel energie ze nog over hebben.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws