Doornbos en Van Der Zande: 'Pérez moet in dienst rijden van Verstappen'

Doornbos en Van Der Zande: 'Pérez moet in dienst rijden van Verstappen'

In het F1 Café op Ziggo Sport betichten Renger van der Zande en Robert Doornbos veel kansen voor Red Bull Racing. Dat komt volgens beide heren vooral door het aerodynamische voordeel dat Red Bull heeft. Het ging ook over Pérez: Van Der Zande denkt dat de Mexicaan in dienst moet rijden van Verstappen.

Voor Sergio Pérez was het geen weekend om over naar huis te schrijven. Hij had het uiteindelijk moeilijk, wist niet in Q3 te geraken en kreeg problemen in de race. Uiteindelijk besliste de Mexicaan zelf om door te gaan op de mediumband, een dure fout. Hij miste op een aantal duizendsten de derde kwalificatiesessie.

Toch denkt Robert Doornbos dat Pérez zich niet moet focussen op de kwalificatie. 'Hij moet zich niet focussen op de zaterdagen. Ze hebben hem binnen gehaald op voor de zondagen, hij moet Verstappen uiteindelijk gaan helpen. Toch is Red Bull wel verslagen, op strategie. Om Mercedes te verslaan moet Red Bull Racing geen fouten maken, ze zullen wel echt aan de bak moeten', vertelt Doornbos.

Pérez moet in dienst rijden van Verstappen

Van der Zande is het daar niet helemaal mee eens, hij vindt het onbegrijpelijk dat ze Pérez zelf de keuze hebben laten maken. 'Ze moeten hem gebruiken voor het team. Ik snap niet dat Red Bull het toelaat dat Pérez zelf die call maakt. Hij zou juist in dienst moeten rijden van Verstappen. Als ze nu even geen pech hebben maken ze echt kans', vertelt Van Der Zande.

Wel betichten de heren aan tafel goede kansen voor het team van Verstappen. Vooral omdat Red Bull Racing een enorm voordeel heeft op aerodynamisch vlak. 'Op Imola rijd je vooral veel kerb. Het lijkt erop alsof die Red Bull dat veel beter absorbeert met de hogere rake. Dat is ook logisch, omdat hij meer kan opvangen, simpelweg omdat er meer ruimte zit', legt Doornbos uit.

'Aerodynamica is daarnaast super belangrijk in de Formule 1. De aanpassingen aan de vloer kennen we inmiddels. Maar het lijkt een cadeautje te zijn voor de teams met een hogere rake. Uiteindelijk is er gewoon hard gewerkt en is er nu een auto die perfect in balans is', gaat Doornbos verder. Mercedes zal daarom last gaan hebben op het circuit van Imola, ziet ook Van der Zande: 'Red Bull heeft meer ruimte achter om mogelijke schokken op te vangen, dan blijf je in aerodynamisch opzicht constanter', sluit hij af.



Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meest gelezen

Analyse longruns: Pijlsnelle Verstappen toont verborgen snelheid Red Bull

Max Verstappen mag dan in de tweede vrije training voor de Grand Prix van Spanje geen potten hebben gebroken met zijn teleurs...

Marko: 'Verstappen had veel gedoe bespaard als hij binnen de lijntjes kleurde'

Helmut Marko is van mening dat Max Verstappen zich aan de regels omtrent de baanlimieten moet houden, hoe bizar deze ook zijn...

Verstappen wil nog verbeteren in 2021: 'Het is nooit goed genoeg'

Max Verstappen denkt dat de verschillen tussen Red Bull Racing en Mercedes deels afkomstig zijn van de afstelling van de auto...

F1 in het kort | Pirelli: Tweestopper voornaamste keuze in Spanje

In de rubriek 'F1 in het kort' houdt F1Maximaal u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport d...

Boordradio's VT1 | Ingenieur Perez: 'Verstappen heeft zijn auto beschadigd in bocht 7'

Ook tijdens de eerste vrije training in Spanje was er weer voldoende te horen op de boordradio's. Zo ervoer Lewis Hamilton wa...

Verstappen tevreden in Spanje ondanks P9: 'Hebben een prima dag gedraaid'

Max Verstappen denkt dat Red Bull Racing een prima eerste dag gekend heeft in Spanje. De Nederlander wist de eerste vrije tra...

Live F1 15.00u | Tweede vrije training Grand Prix van Spanje 2021

Nog geen week na de Grand Prix van Portugal staat het Spaanse Formule 1-evenement van 2021 alweer op de agenda. Het Zuid-Euro...

Marko vreest: 'Nu wordt het wel krap met de reserveonderdelen'

Helmut Marko laat vanuit Spanje weten dat er niet heel veel reserveonderdelen aanwezig zijn voor Max Verstappen en Sergio Per...

Coulthard mengt zich in track limits-discussie: 'Belachelijk dat hieraan getwijfeld wordt'

David Coulthard is helemaal klaar met de track limits-discussie. Drie races gaat het al over het feit dat het niet duidelijk...

Hamilton: 'We kunnen niet afhankelijk zijn van fouten van anderen'

Lewis Hamilton heeft aangegeven geen psychologische spelletjes te willen spelen met Max Verstappen en breekt een lans voor Va...

Lees meer

Net binnen

Verstappen heeft vizier op poleposition: 'Om te winnen moet je hier op de eerste startrij staan'

Max Verstappen heeft een duidelijk doel voor ogen voor de Grand Prix van Spanje. De Red Bull Racing-coureur wil na een wat te...

Doornbos ziet Verstappen onder druk: 'Hij moet niet weer over de limiet van de auto gaan'

Robert Doornbos ziet dat Red Bull Racing er niet meer zo goed voorstaat als aan het begin van het seizoen. De Oostenrijkse re...

Foutjes en verkeer verbergen ware snelheid Red Bull in Spanje

Red Bull Racing kent geen daverend begin van haar weekend in Spanje. De Oostenrijkse renstal lijkt zelfs tegen een fikse acht...

Vraagtekens bij Grand Prix van Turkije na problematische beslissing Britse overheid

De Grand Prix van Turkije staat mogelijk op losse schroeven nadat de overheid van Groot-Brittannië heeft aangekondigd dat het...

Analyse longruns: Pijlsnelle Verstappen toont verborgen snelheid Red Bull

Max Verstappen mag dan in de tweede vrije training voor de Grand Prix van Spanje geen potten hebben gebroken met zijn teleurs...

Lees meer