Doornbos en Van Der Zande: 'Pérez moet in dienst rijden van Verstappen' Formule 1
Formule 1

Doornbos en Van Der Zande: 'Pérez moet in dienst rijden van Verstappen'

Doornbos en Van Der Zande: 'Pérez moet in dienst rijden van Verstappen'

In het F1 Café op Ziggo Sport betichten Renger van der Zande en Robert Doornbos veel kansen voor Red Bull Racing. Dat komt volgens beide heren vooral door het aerodynamische voordeel dat Red Bull heeft. Het ging ook over Pérez: Van Der Zande denkt dat de Mexicaan in dienst moet rijden van Verstappen.

Voor Sergio Pérez was het geen weekend om over naar huis te schrijven. Hij had het uiteindelijk moeilijk, wist niet in Q3 te geraken en kreeg problemen in de race. Uiteindelijk besliste de Mexicaan zelf om door te gaan op de mediumband, een dure fout. Hij miste op een aantal duizendsten de derde kwalificatiesessie.

Toch denkt Robert Doornbos dat Pérez zich niet moet focussen op de kwalificatie. 'Hij moet zich niet focussen op de zaterdagen. Ze hebben hem binnen gehaald op voor de zondagen, hij moet Verstappen uiteindelijk gaan helpen. Toch is Red Bull wel verslagen, op strategie. Om Mercedes te verslaan moet Red Bull Racing geen fouten maken, ze zullen wel echt aan de bak moeten', vertelt Doornbos.

Pérez moet in dienst rijden van Verstappen

Van der Zande is het daar niet helemaal mee eens, hij vindt het onbegrijpelijk dat ze Pérez zelf de keuze hebben laten maken. 'Ze moeten hem gebruiken voor het team. Ik snap niet dat Red Bull het toelaat dat Pérez zelf die call maakt. Hij zou juist in dienst moeten rijden van Verstappen. Als ze nu even geen pech hebben maken ze echt kans', vertelt Van Der Zande.

Wel betichten de heren aan tafel goede kansen voor het team van Verstappen. Vooral omdat Red Bull Racing een enorm voordeel heeft op aerodynamisch vlak. 'Op Imola rijd je vooral veel kerb. Het lijkt erop alsof die Red Bull dat veel beter absorbeert met de hogere rake. Dat is ook logisch, omdat hij meer kan opvangen, simpelweg omdat er meer ruimte zit', legt Doornbos uit.

'Aerodynamica is daarnaast super belangrijk in de Formule 1. De aanpassingen aan de vloer kennen we inmiddels. Maar het lijkt een cadeautje te zijn voor de teams met een hogere rake. Uiteindelijk is er gewoon hard gewerkt en is er nu een auto die perfect in balans is', gaat Doornbos verder. Mercedes zal daarom last gaan hebben op het circuit van Imola, ziet ook Van der Zande: 'Red Bull heeft meer ruimte achter om mogelijke schokken op te vangen, dan blijf je in aerodynamisch opzicht constanter', sluit hij af.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws