F1 in het kort | De Vries aan de leiding van het Formule E-kampioenschap na tweede race in Londen Formule 1
Formule 1

F1 in het kort | De Vries aan de leiding van het Formule E-kampioenschap na tweede race in Londen

F1 in het kort | De Vries aan de leiding van het Formule E-kampioenschap na tweede race in Londen

In de rubriek 'F1 in het kort' houdt F1Maximaal u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport dat nét niet in aanmerking komt voor een uitgebreide vermelding, maar uiteraard wel relevant is om toch even te benoemen op de website.

De Vries aan de leiding van het Formule E-kampioenschap na tweede race in Londen

Nyck de Vries is tweede geworden in de tweede Formule E-race in Londen en pakt daarmee de leiding in het kampioenschap. De Nederlander begon als vierde, maar wist na iets meer dan drie minuten Alex Lynn in te halen voor de derde plaats. Hij wisselde ook kort met Oliver Rowland van plaats doordat beiden vlak na elkaar attack mode pakten. Echter, met nog vijf minuten aan attack mode te gaan, kwam er een safety car door een crash tussen Sébastien Buemi en Rene Rast. Daardoor ging zijn attack mode vrijwel verloren, maar met het laatste beetje wist De Vries toch de tweede plaats van Rowland af te pakken in de dubbele hairpin.

De volgende safety car kwam met nog iets meer dan 28 minuten te gaan door een crash van António Félix da Costa met André Lotterer. Wederom had De Vries vlak daarvoor attack mode gepakt. Ditmaal zakte hij daardoor terug naar p3 achter Rowland en nadat de safety car was beëindigd, kon de Nederlander de tweede plaats niet meer terugpakken. Die plaats werd hem uiteindelijk toch in de schoot geworpen, toen een inhaalactie van Rowland op Stoffel Vandoorne voor p1 halverwege de race faalde en de twee helemaal terugvielen. De Vries had weer even de leiding, maar kon die niet lang vasthouden. Eerst wist Lucas Di Grassi het hele veld via de pitstraat in te halen tijdens het einde van de safety car. Met behulp van attack mode dook Lynn vlak na de safety car nog aan de binnenkant van de Mercedes bij de hairpins.

Daardoor kwam De Vries terecht op p3 en die positie hield hij vast tot het einde van de race. Er was geen mogelijkheid meer om attack mode te pakken. Het geluk was ditmaal echter wel aan de zijde van de Mercedes-coureur, toen Di Grassi een stop-go penalty kreeg voor zijn inhaalactie via de pitstraat. Daardoor eindigde De Vries op p2. Lynn won de race en Mitch Evans werd derde. Sam Bird, voor de race nog leider in het kampioenschap, eindigde buiten de punten, evenals Vandoorne. Robin Frijns werd vierde en staat daardoor nu op plek twee in het kampioenschap. De Vries is dus de leider geworden met slechts één raceweekend te gaan. In Korea krijgt hij de kans om het af te maken.

Schumacher laat nieuwe stoel maken: 'Ik ben niet symmetrisch'

Mick Schumacher krijgt voor de Grand Prix van Hongarije een nieuwe stoel. De Haas-coureur onthulde in Frankrijk dat hij in een scheve positie zat. Tijdens het GP-weekend op Silverstone onthulde teambaas Guenther Steiner dat er een betere passende stoel gemaakt zal worden. 'We hopen dat de volgende niet scheef is', zei de Italiaan volgens Autosport. 'Ik sprak laatst met Mick en we moesten er een beetje om lachen. De stoel zal zeker klaar zijn voor Hongarije. Maar of die krom zal zijn, weet ik nog niet.'

Schumacher liet zelf weten dat de nieuwe stoel aangepast moet worden aan zijn natuurlijke positie. 'De stoel is symmetrisch, maar ik ben dat niet. Het kostte me alleen best lang om daarachter te komen. Maar ik denk dat we nu goed weten wat we eraan moeten doen. De stoel moet scheef zijn, zodat ik centraal in de auto zit.'

De Vries doet goede zaken voor Formule E-titel, Dennis wint thuisrace

Nyck de Vries is tweede geworden tijdens de eerste van twee races van de Formule E in Londen. De Mercedes-coureur eindigt daarmee achter Jake Dennis, die voor BMW zijn thuisrace wist te winnen. Alexander Lynn, een andere thuisheld, werd voor het team van Mahindra derde. Met zijn eerste podium in zeven races doet De Vries goede zaken in het kampioenschap. Hoewel de Nederlander tiende staat, zijn de puntenverschillen minimaal en stijgt hij zes plekken. Hij staat nog maar vier punten (77 op 81, red) achter kampioenschapsleider en Jaguar Racing-rijder Sam Bird. Robin Frijns kon geen potten breken en werd slechts vijftiende voor Envision Virgin Racing.

Steiner: 'Schumacher heeft nog niet getekend, maar er zijn afspraken gemaakt'

Volgens Haas-teambaas Günther Steiner is het slechts een kwestie van tijd voordat Mick Schumacher bijtekent. Volgens de Oostenrijker ligt het contract al klaar om getekend te worden. 'Er zijn enkele details die nog besproken moeten worden. Het gaat uiteindelijk om een contract met drie partijen, aangezien hij ook een contract heeft bij Ferrari. Ik kan niet zeggen dat Mick al heeft verlengd, maar afspraken zijn in ieder geval gemaakt', sluit Steiner af tegenover Motorsport.com.

McLaren niet vóór 2024 in het WEC

Steeds vaker gingen er geruchten op voor een Le Mans-deelname voor McLaren. CEO Zak Brown heeft die ambitie nog steeds, maar geeft te kennen dat een deelname vóór 2024 is uitgesloten voor het Britse team. Wel zijn de voortekenen positief voor het team. De topklassen, LMDh en het LMH, zijn geconvergeerd. Dat houdt in dat de hypercars met een vergelijkbare prestatiebalans tegen elkaar zullen racen. Toch wacht McLaren het liefst nog even.

'Onze motor voldoet niet aan de huidige vereisten, de crankhoogte zit te hoog. We zullen dus moeten kijken naar een motorenpartner. Dat is iets dat we onderzoeken, maar we moeten ook niet vergeten dat een WEC-team een enorme operatie is. Het heeft ook een enorme ontwikkelingsinspanning', vertelt Brown aan Motorsport-total.com.

Masi ziet toekomst in de sprintraces: 'Dan besef je je pas hoe snel het eigenlijk gaat'

FIA-racedirecteur Michael Masi ziet een voortzetting van het sprintformat in latere seizoenen wel voor zich. Wat hem betreft was er genoeg spektakel te zien. 'Het was heel intens, ook voor ons. Maar het was goed, ook weer eens iets anders', legt Masi uit. De Australiër vond met name de spanningsboog in de race heel intens, ook als steward zijnde.

'Als je de eerste paar ronden achter de rug hebt en je dan al hoort dat er nog maar tien rondjes over zijn, besef je je hoe ontzettend snel het allemaal gaat. Ik vond het ook goed om naar te kijken, juist omdat 'oude rotten' als Fernando Alonso en Kimi Räikkönen veel mensen inhaalden bij de start. Dat droeg wel bij aan het spektakel wat mij betreft', laat de hoofdsteward weten aan Motorsport.com.

Aston Martin heeft test nieuwe Pirelli-banden achter de rug

Afgelopen dinsdag en woensdag was het de eer aan de coureurs van Aston Martin om de nieuwe 18-inch banden van Pirelli uit te testen. Deze band zou vanaf 2022 intrede moeten doen. Op het circuit van Silverstone mocht Sebastian Vettel de eerste dag achter het stuur plaatsnemen. De tweede dag was aan Lance Stroll besteed, die 124 ronden aflegde.

Raikkonen doet oproep aan Alfa Romeo: 'Moeten de auto snel maken'

Na een teleurstellende Grand Prix van Groot-Brittannië voor Kimi Raikkonen deed de Fin een opmerkelijke oproep over de radio. Het gebrek aan snelheid zorgde ervoor, dat hij het gevecht met de concurrentie niet aan kon gaan. 'Misschien moeten we de auto snel maken, het is niet zo moeilijk', zo klonk het na afloop van de race over de boordradio. 'Het is onmogelijk om met ze (de concurrentie, red.) te strijden. We moeten wakker worden en eens wat gaan doen.' Raikkonen scoorde dit jaar pas een punt en het ziet ernaar uit dat Alfa Romeo zich zal moeten neerleggen bij de huidige krachtsverhoudingen, aangezien er niet meer doorontwikkeld wordt.

Punten bij sprintrace kunnen worden herzien na 2021

Ross Brawn, technisch directeur van de Formule 1, zou graag meer punten toebedeeld zien worden voor een sprintrace-overwinning. In gesprek met RaceFans geeft hij aan dat men in eerste instantie een derde van de punten van een 'normale' Grand Prix aan wilde houden, gezien er ook een derde van een normale race afgelegd werd.

Uit vrees dat deze extra punten uiteindelijk de titelstrijd konden bepalen, stapte de F1 terug naar het puntensysteem dat afgelopen weekend gebruikt is. 'Het systeem ligt zeker niet vast. Voor dit jaar wel, maar als we dit in de toekomst blijven doen, is dat een van de punten waar wel nog over gepraat gaat worden', aldus de Brit bij het Britse medium.

F1 mikt op doorgang Japanse Grand Prix ondanks toenemende COVID-cijfers

Terwijl de Olympische Spelen op het punt staan om te beginnen in Tokyo, stijgen de coronavirus-gevallen in het Aziatische land. Een lastig scenario, waar de Formule 1 lessen uit wil halen. Om de mogelijkheid van een veilige doorgang van de Grand Prix van Japan te bepalen, kijken ze naar hoe het er de aankomende weken aan toe zal gaan. Begin augustus wil de organisatie van de F1 een beslissing nemen over of de wedstrijd gehouden kan worden.

Schumacher met vraagtekens over beter bandenmanagement Mazepin

Mick Schumacher wil kijken hoe hij zijn bandenmanagement in de Haas kan verbeteren. Na een lastige Britse Grand Prix kijkt hij naar de situatie: 'We hadden het moeilijk op allebei de bandensets. Ik denk dat we van onze aanpak moeten leren en proberen beter terug te komen. We probeerden in de eerste ronden ervoor te zorgen dat de banden niet oververhitten.'

Vervolgens analyseert hij ook even zijn collega. Nikita Mazepin leek namelijk minder last te hebben van de oververhittingsproblemen dan hijzelf. Schumacher: 'Nikita had meer snelheid in de openingsfase maar leek zijn banden goed op temperatuur te houden. Dat moet ik analyseren, want daar lag een grote marge om tijd te winnen.'

Indoor- en outdoor-circuit voor ePrix van Londen onthuld

De Formule E heeft zijn gloednieuwe circuit in Londen onthuld dat gebruikt gaat worden voor de ePrix van komend weekend. Het betreft een baan die zowel indoor- als outdoor-delen kent. Alles vindt plaats rond het ExCeL International Exhibition Centre. Het indoor-gedeelte van het circuit ligt in het evenementencentrum. De rest van de baan is om het gebouw heen gevormd.

Miami begonnen met voorbereidingen Grand Prix

In Florida zijn de eerste voorbereidingen getroffen voor de Grand Prix van Miami, die gepland staat voor 2022. Bij het Hard Rock Stadium in de bekende Amerikaanse stad wordt een nieuwe laag asfalt gestort voor het faciliteren van de koningsklasse volgend jaar.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws