De chassiswissel van Ocon: iets technisch, of zat het tussen de oren? Formule 1
Formule 1

De chassiswissel van Ocon: iets technisch, of zat het tussen de oren?

De chassiswissel van Ocon: iets technisch, of zat het tussen de oren?

Esteban Ocon tekende 16 juli een contractverlenging bij Alpine en begon vrijwel meteen aan een flinke nosedive wat prestaties betreft. Alpine, een Frans team, stond op het punt haar thuisrace te verrijden en zodoende vonden ze het een geschikt moment om een verlengd verblijf van een Franse coureur aan te kondigen. Voor de francofielen onder ons een uitstekend staaltje planwerk, maar de vorm van Ocon kwam het niet ten goede. Hij verzocht zijn team om zijn chassis te wisselen, en na die wissel eindigde hij in Silverstone op P9. Is dit iets mentaals of kan een chassis een wereld van verschil maken voor een coureur?

Na Ocons contractverlenging werd gehoopt dat dit hem alleen nog maar meer zelfvertrouwen zou moeten geven. Het ging tot toen namelijk aardig met de voormalig Racing Point-rijder, die in Fernando Alonso een ervaren en onbetwist sterke teamgenoot heeft. Dit beloofde zelfvertrouwen bleef echter uit, hoewel Ocon nu dus weet dat hij tot 2024 zeker is van een plekje in de koningsklasse van de autosport, een jaar langer zelfs dan Alonso. In Frankrijk werd Ocon op een ronde achterstand gezet en eindigde hij op P14. Een nare uitschieter na het goede nieuws, zou je denken.

Na de Grand Prix van Stiermarken begonnen in Enstone de alarmbellen te rinkelen. Eenmaal een veertiende plek kan ongelukkig zijn, twee keer op rij zo'n kleurloos optreden betekent dat er meer aan de hand kan zijn, al helemaal als je teamgenoot met een P8 en P9 wél twee keer punten scoort. Terwijl Alonso dat in de tweede editie op de Red Bull Ring wederom deed, reed Ocon de race niet uit. Er zat voor de 24-jarige maar één ding op: hij wilde een nieuw chassis. Zoals Robert Doornbos bij Ziggo Sport al aangaf: 'Dit wordt gezien als laatste strohalm.' Als de chassiswissel de vormdip niet oplost, dan wordt het gissen voor de coureur en het team wat dan wél het probleem is.

Chassiswissel Ocon doet wonderen

Afgelopen Grand Prix-weekend willigde Alpine het verzoek van haar talentvolle rijder in. Op Silverstone kwam hij in actie met een nieuw chassis, en dat lijkt gewerkt te hebben. Ocon eindigde de wedstrijd als negende. Meegeholpen door de crash van Max Verstappen en de uitvalbeurt van Sebastian Vettel maakte hij een einde aan een puntloze reeks, die vanaf de Grand Prix van Azerbeidzjan tot aan de Britse wedstrijd duurde. Wel eindigde hij wederom achter zijn Spaanse teamgenoot, maar met een tweevoudig wereldkampioen naast je mag een verschil van vier seconden over een hele raceafstand verwaarloosd worden.

Bij Alpine zelf werd de mini-comeback (zo dramatisch was de situatie immers nog niet) ook uitstekend ontvangen. Zo sprak Davide Brivio de volgende woorden in gesprek met AUTOhebdo: 'Je moet er rekening mee houden dat met drie Grands Prix op rij je weinig aan de auto kan veranderen. Dat helpt zeker niet mee als je de boel weer op de rails wil krijgen. Voor Silverstone hebben we alles gedaan wat we konden. We zijn er voor gaan zitten, hebben de zaak gecheckt en geanalyseerd. Het resultaat werd meteen zichtbaar', merkte de Italiaan trots op. 'Het was een kwestie van tijd voordat hij weer op niveau was. We kozen voor een nieuw chassis en dan zie je dat het talent er is. Of het nou een F1-coureur is of een MotoGP-rijder, alle topatleten gaan door ups and downs.'

Mooi voor Ocon dat hij weer heeft weten te scoren en het is altijd fijn om een coureur te aanschouwen die op het circuit goed in zijn vel zit. Het feit dat hij punten heeft weten te scoren nu zijn chassis verwisseld is, móét bijna wel een causaal verband aangeven. Maar waar zit deze causaliteit dan in? Er vallen immers twee argumenten te verzinnen voor een positief effect dat een chassiswissel met zich meebrengt. Allereerst zou het technisch verschil kunnen maken, maar ook is het duidelijk dat het mentale aspect van de Formule 1 niet vergeten mag worden. Welke van de twee is het bij Ocon?

Na de chassiswissel was Esteban Ocon in staat het op te nemen tegen onder meer de AlphaTauri's. (Foto: Alpine Racing)
Na de chassiswissel was Esteban Ocon in staat het op te nemen tegen onder meer de AlphaTauri's. (Foto: Alpine Racing)

'Het ene chassis is zwaarder, het andere lichter'

Om het technische aspect te belichten kijken we mee met Sam Collins, de technische man bij F1TV. Collins kijkt op weekendbasis naar de technische verbeteringen die de teams met zich meebrengen en over het chassis van Ocon had hij wel wat zinnigs te zeggen: 'Waarom maakt zo'n nieuw chassis een verschil? Een chassis wordt met de hand gemaakt. De monocoque is een samenstelling van koolstofvezel, aramide en andere synthetische stoffen. In sommige gebieden wordt ook gebruik gemaakt van aluminimum. In feite houdt dit in dat sommige chassis verschillend zijn.'

'Het ene chassis is zwaarder, het andere lichter, terwijl sommige frames wat meer meebuigen. Een coureur ontwikkelt dus een gevoel voor een chassis en dat is waarom ze hem bij Ocon vervangen hebben. Die hebben ze hier naar de lokale Grand Prix gehaald. Het is namelijk weliswaar een Frans team, maar de auto's worden hier (nabij Silverstone, red.) vlakbij geproduceerd in Enstone', aldus de analyse van de Brit. Uit zijn woorden blijkt dat dus elk chassis nét iets anders is. De samenstelling van synthetische stoffen verschilt marginaal bij de diverse chassis waardoor het qua prestaties op het circuit wel degelijk een verschil kan maken. Ook Collins gaf aan dat als dit niet lukte, het voor Alpine lastig zou worden om Ocon een comfortabel gevoel te geven in de A521.

Esteban Ocon met zijn teamleden op een snikheet Silverstone voorafgaand aan de race. (Foto: Alpine Racing)
Esteban Ocon met zijn teamleden op een snikheet Silverstone voorafgaand aan de race. (Foto: Alpine Racing)

Lessen van landgenoot Gasly

Dat de mentale kant van de Formule 1 een rol speelt, is de afgelopen jaren wel duidelijk geworden. Pierre Gasly is er een perfect voorbeeld van. Gasly, ook van Franse komaf, crashte zijn Red Bull in de wintertests voorafgaand aan zijn halve seizoen bij Red Bull Racing. Het schudde hem op en deed wat met zijn zelfvertrouwen. Na een uitstekend 2018-seizoen bij Toro Rosso was er niets meer terug te zien van de talentvolle jongeling. Bijzonder genoeg wist Gasly datzelfde jaar voor Toro Rosso nog een podium te scoren in Brazilië, wat hem heel het jaar bij Red Bull dus niet gelukt was. Het is een indicatie van dat het mentale aspect niet onderschat mag worden.

Dit mentale aspect kan ook bij een vormdip mee gaan wegen. Wanneer een coureur in een negatieve spiraal terecht komt, op het circuit geuit in tegenvallende resultaten, is het aan de rijder zelf om zich daar weer uit te trekken. Lukt dit de coureur niet op eigen kracht dan kan hij natuurlijk door het team een zetje in de juiste richting krijgen. Het is niet ondenkbaar dat het niet goed ging met Ocon en dat hij middels de aanpassing meer vertrouwen in de bolide gekregen heeft terwijl er verder weinig mis was. Voor zover bekend was zijn chassis voor de Britse Grand Prix immers dezelfde als die hij gebruikt heeft gedurende zijn verdienstelijke seizoenstart van 2021.

Zat het tussen de oren?

Enfin, wat is dan uiteindelijk de ware reden dat Ocon zich herpakt lijkt te hebben? Het eerlijke en korte antwoord is: we weten het niet. Wat we wel weten is dat het tussen de oren kan zitten, maar dat ook een ander chassis een verschil kán maken. Dat de componenten van een chassis voor elke versie verschillen, staat toe dat het de prestaties van een coureur aan kan tasten, afhankelijk van of de coureur het gebruikte chassis prettig vindt, of juist niet. Dat het mentale aspect ook een deel heeft gespeeld, is daarnaast zeker niet uit te sluiten. Niet alleen omdat het lijkt alsof er gedurende het seizoen verder geen ander chassis gebruikt is door Ocon, maar ook omdat in het verleden al gebleken is dat het mentale deel van de F1 simpelweg een significante rol speelt in de prestaties van een coureur.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws