De derde vrije training van de Grand Prix van Emilia Romagna staat alweer op de agenda. Na een flinke drie weken rust komen de teams voor het eerst in 2021 in actie in Italië, waar op Imola gereden zal worden. Na een chaotische eerste vrije training en een zure tweede vrije training voor Red Bull zal Max Verstappen veel kilometers willen maken Middels een liveblog houdt F1Maximaal u constant op de hoogte van wat er zich afspeelt in Imola. (Hier vind je de link voor app-gebruikers)
Het Europese Formule 1-seizoen wordt afgetrapt op een illuster circuit dat een rijke geschiedenis kent in de Formule 1. Het asfalt kent een grote variatie aan trage, medium en snelle bochten met slechts één lang recht stuk en DRS-zone. Een zeer technische uitdaging dus die vooral fouten van de coureurs zelf afstraft. Voeg daaraan toe dat dit circuit geen uitloopstroken kent maar gras en grind en je kan concluderen dat het een ware uitdaging voor de coureurs wordt.
Diverse teams hebben de downtime tussen Bahrein en Imola gebruikt om aan de bolide te werken. Zo komt onder meer Alpine met flinke verbeteringen aan de bolide, terwijl we bij Mercedes al een nieuwe diffuser zagen. Andere teams, zoals Ferrari en Red Bull Racing, houden het enkel bij circuit-gerelateerde aerodynamische aanpassingen die verder geen enorme prestatieverbeteringen met zich meebrengen voor de rest van het jaar.
Red Bull hoopt Mercedes te verslaan
Aankomend weekend hopen we wederom een strijd te ervaren tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton. Red Bull zou het op het Italiaanse asfalt zomaar eens uitstekend kunnen doen, volgens Valtteri Bottas is de RB16B in de snellere bochten namelijk met name sterker. Daar heeft Imola er een aantal van. Vooralsnog leek Mercedes sneller te zijn in de eerste vrije training.
Bij Mercedes is er tussen Bahrein en Imola met name gekeken naar de krachtbron. Deze vertoonde volgens Ted Kravitz kuren gedurende de wedstrijd in Sakhir en derhalve is men gaan analyseren of daar nog meer vermogen uit te halen is. Door de Britse Sky Sports F1-analist wordt het elektrische systeem genoemd als primair onderdeel waar naar gekeken wordt.
Mercedes komt sterk voor de dag, Red Bull minder
Het lijkt er dit weekend op dat Mercedes de problemen langzaam maar zeker te boven komt. Ted Kravitz meldde eerder dit weekend dat Mercedes in Bahrein problemen had met de krachtbron, deze lijken nu verholpen te zijn. Mercedes wist in beide vrije trainingen op vrijdag als snelste de dag af te sluiten. Het is toch een vertekend beeld, gezien Red Bull Racing een minder sterke start van het weekend had.
Zo kwam Sergio Pérez in een chaotische eerste vrije training in aanraking met Esteban Ocon en maakte ook Max Verstappen een klein uitstapje in de grindbak. De tweede vrije training verliep overigens niet veel beter. De Nederlander moest de auto midden in de trainingssessie aan de kant zetten omdat de aandrijfas kapot was gegaan. Voor Verstappen wordt het dus belangrijk om vandaag zo veel mogelijk meters te maken. Het hele verslag van de tweede vrije training is hier te lezen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties