Analyse AmuS: Ferrari en AlphaTauri in long runs sneller dan Mercedes Formule 1
Formule 1

Analyse AmuS: Ferrari en AlphaTauri in long runs sneller dan Mercedes

Analyse AmuS: Ferrari en AlphaTauri in long runs sneller dan Mercedes

Er kunnen slechts een paar conclusies getrokken worden na de twee vrijdagtrainingen van de Grand Prix van Emilia Romagna, aangaande de strijd tussen Mercedes en Red Bull Racing. Dat stelt het gerenommeerde Auto, Motor und Sport. Doordat de Oostenrijkse renstal tegen de nodige problemen aanliep, kan men weinig concluderen. Wel was het opvallend hoe Ferrari presteerde.

Het was een rommelige vrijdag voor Red Bull Racing. Sergio Perez strandde naast de baan tijdens de eerste vrije training vanwege een botsing met Esteban Ocon en Max Verstappen kreeg vroeg in VT2 te maken met een kapotte aandrijfas. Zodoende kon Red Bull Racing weinig representatieve rondes klokken, zo zag ook Michael Schmidt van Auto, Motor und Sport. 'Een lastige analyse', zo concludeert hij, aangezien er amper analyses van de long runs van Red Bull Racing te maken zijn.

Schmidt zag wel een Mercedes dat comfortabeler oogte op Imola dan op het Bahrain International Circuit, waar drie weken geleden de seizoensopener plaatsvond. 'Dat lag niet alleen aan het aerodynamische pakket, maar ook aan de baantemperaturen van slechts 27 graden en het vlakke asfalt', legt hij uit. 'Deze combinatie verminderde het risico op oververhitte banden. Dat was in Bahrein nog de oorzaak van de instabiele achterkant van de Mercedes. Hoe warmer het was, hoe erger de effecten waren.'

Mercedes kwam op Imola inderdaad goed voor de dag. Valtteri Bottas klokte in beide trainingen de snelste tijd, terwijl teamgenoot Lewis Hamilton twee keer tweede werd. Kijkend naar gemiddelde rondetijden van de long runs op mediumbanden, valt op dat Sergio Perez slechts een tiende langzamer was dan Hamilton. 'Maar hij reed wel vier ronden meer (dan Hamilton, red.).' Zodoende kan men weinig met de data van Red Bull Racing.

Ferrari maakt indruk

'Verder valt het op dat Mercedes in de eerste en derde sector het snelste was', vervolgt Schmidt. In de tweede sector moest de renstal echter pas op de plaats maken. Niet op Red Bull Racing, maar op Ferrari en AlphaTauri. Beide teams kwamen sterk voor de dag en Schmidt ziet vooral in Ferrari een outsider voor in ieder geval de pole position. Ook in de long runs kwamen de twee Italiaanse teams goed voor de dag. 'Charles Leclerc en Pierre Gasly waren sneller dan Mercedes, al dient wel rekening gehouden te worden met het vele verkeer in de trainingen.'

Desondanks maakte vooral Ferrari indruk. Bottas reed dan wel de snelste tijd in VT2 met een 1.15.551, Leclerc had daaronder gezeten als hij niet over de vier wielen van de pituitgang ging. Daardoor werd hem zijn rondetijd afgepakt. Te zien was ook hoe de Monegask harder ging dan Hamilton op de rechte stukken, iets wat kan duiden op meer motorkracht achterin de Ferrari.

'Ferrari testte de nieuwe onderkant van beide auto's en de nieuwe achtervleugel bij Leclerc', vertelt Schmidt. 'Niet alleen die upgrades hielpen, want net als Mercedes profiteerde Ferrari van de koelere temperaturen en het vlakkere asfalt.' Dat zorgde ervoor dat de achterbanden van de SF21 niet te warm werden.'

Denk jij dat Lewis Hamilton de snelste is tijdens de kwalificatie in Imola? Zet in en krijg 2,49 keer je inzet terug!

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws