Het Europese drieluik wordt afgerond op een circuit dat alle coureurs goed kennen: het Circuit de Barcelona-Catalunya. De negende race op de kalender staat al sinds het begin van het jaar omcirkeld in ieders agenda, want vanaf dit weekend controleert de FIA strenger op flexibele voorvleugels. Teams hopen dat het McLaren afremt. De Britse renstal heeft een stijvere voorvleugel echter al in Imola getest.
Het weekend wordt afgetrapt met de eerste vrije training die om 13:30u begint en zoals gebruikelijk een uurtje zal duren. De FIA was op donderdag al druk in de weer met de flexi-wings, waarvoor er een apparaat staat opgesteld in de garage van het bestuurorgaan. De voorvleugels worden middels een statische test getest op hun flexibiliteit. Al sinds 2024 wordt McLaren het meest in verband gebracht met flexi-wings.
Lees ook
Hoop is gevestigd op deze regelwijziging: einde flexi-wings kan reddingsboei van Red Bull zijn

De Britse renstal stak de interesse in het benutten van dat concept dan ook niet onder stoelen of banken. Pas laat in de winterstop gaf de FIA aan het aan banden te willen leggen, tot de ergernis van de teams die zijn gaan investeren in flexi-wings. McLaren maakt zich niet druk om de regelwijziging die dit weekend van kracht zal zijn. Volgens Andrea Stella 'was er een kleine wijziging nodig'.
Eerste conclusies na VT1
De gewijzigde voorvleugel is in Imola al getest en voldeed aan de verwachtingen, zo liet de Italiaan optekenen. Bij Red Bull Racing werd voor het eerst erkend dat de regelwijziging ook helemaal geen impact kan hebben op de rangorde. De Oostenrijkse renstal heeft eerder in het seizoen al aangegeven niet van een TD-wijziging afhankelijk te willen zijn om competitiever mee te doen. Het lek boven krijgen is belangrijker.
Toch hebben de analisten na slechts een uurtje trainen al hoopvolle berichten voor Red Bull. Voormalig strateeg Ruth Buscombe-Divey merkte op dat Verstappen ijzersterk was in de snelle bochten en dat hij in bocht veertien zelfs twaalf kilometer per uur sneller was dan Norris. Als Red Bull op die manier de langzamere bochten kan compenseren, komen ze op een gelijk niveau met McLaren.
Oud-kampioen Nico Rosberg denkt zelfs dat de regelwijziging 'een kettingreactie' kan veroorzaken. De Duitser verklaart dat de aero-balans van de auto enorm verschuift met het beperken van de flexi-wing aan de voorkant. Het levert een scherpe voorkant op, en iedereen weet dat Verstappen goed overweg kan met een auto die richting overstuur neigt.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Zijn Barcelona en de RB21 een match?
De triple header in Europa bestaat voor Verstappen tot nu toe uit één goed circuit, Imola, en een saai circuit die de pijnpunten van de RB21 weer blootlegde. De viervoudig wereldkampioen trok dan ook de conclusie dat de performance van de auto in de langzame bochten niet bepaald was verbeterd. Hij hoopt dat ze hetzelfde kunnen doen op Barcelona als in Imola, waar Red Bull de set-up wist te perfectioneren.
Als we kijken naar de lay-out van het Circuit de Barcelona-Catalunya, is het mogelijk dat de derde sector lastig kan worden voor Red Bull. Dat is een bochtige, technische sector waar de RB21 op andere circuits dit jaar ook al moeite had. Daar zal McLaren vermoedelijk weer snel zijn. Het is nog een vraagteken waar Mercedes en Ferrari staan. Het wordt warm, en de Mercedes-bolide houdt niet van hitte. Ferrari presteert al een lange tijd wisselvallig.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties