Christian Horner is niet ontevreden na de eerste vrije training in Spanje. De teambaas van Red Bull Racing geeft toe dat zijn coureurs nog aan het zoeken waren naar een goede balans en dat Max Verstappen en Yuki Tsunoda enkele oude klachten herhaalden, maar denkt dat Red Bull niet lijdt onder de aanpassing aan de voorvleugels. Horner reageerde daarnaast op interesse van Ferrari.
Horner zal het inmiddels gewend zijn dat zijn coureur in de belangstelling staat bij de concurrentie. Met name Mercedes en Aston Martin hebben in de afgelopen jaren vaker interesse in Max Verstappen getoond. Horner bleef keer op keer aangeven dat zijn coureur gewoon bij Red Bull zou blijven, en vooralsnog heeft hij daar ook gelijk in gekregen. Zelf heeft Horner ook weinig te klagen over interesse.
Ferrari afgewimpeld
Ferrari zou volgens het Duitse BILD eerder deze maand contact opgenomen hebben met Horner. Het Italiaanse team heeft een teleurstellende start van het seizoen achter de rug, nadat het team in 2024 nog tot de laatste ronden met McLaren voor de constructeurstitel streed. In Miami kende Ferrari een nieuw dieptepunt, toen ook Williams sneller bleek te zijn. Twee weken later misten beide Ferrari-coureurs in Italië Q3.
John Elkann, de voorzitter van Ferrari, wordt inmiddels ongeduldig met teambaas Frédéric Vasseur, en belde Horner dus op. De Brit bevestigt die geruchten door de interesse van Ferrari 'vleiend' te noemen. In de persconferentie voor teambazen gaf Horner aan dat hij sowieso niet naar Ferrari overstapt. 'Ik ben voor de volle honderd procent toegewijd aan Red Bull, en mijn Italiaans is nog slechter dan het Engels van Flavio Briatore, dus hoe zou dat moeten werken?' grapt Horner.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Red Bull gives you wings
Verder ging het natuurlijk uitgebreid over de aanpassing omtrent de voorvleugels. Horner kaart aan dat Red Bull er weinig last van heeft. 'De coureurs hadden de gebruikelijke opmerkingen over onderstuur en een gebrek aan grip aan de voorkant', aldus Horner. De minder flexibele vleugels zorgen in snelle bochten juist voor minder onderstuur en meer overstuur. Het effect op de balans in langzamere bochten, waar Red Bull vaker onderstuur ervaart, is nihil.
'De verandering is dus subtiel, maar wel behoorlijk significant', voegt Horner toe, die vooral gevolgen in de race verwacht. 'Of het netto-effect voor elk team hetzelfde is, is lastig te zeggen, maar de coureurs waren vooral bezig om een goede balans te vinden. Het is heel erg warm, dus de banden hebben het zwaar.' Desondanks gebruikten nagenoeg alle coureurs meteen een set harde banden, wat erop duidt dat ze zondag maximaal één set van die harde banden zullen inzetten.
Horner kan nog niet al te veel zeggen over de gevolgen van de regelwijziging voor de balans. 'Dat is moeilijk om te zeggen. De feedback van de coureurs klonk niet echt anders dan op andere vrijdagen. Het heeft wel zeker invloed, dus er valt ook veel te leren. Het kan hier in zowel de korte als de lange runs een rol spelen, maar voor ons is het netto-effect tot nu toe behoorlijk klein.' Red Bull kan nu alleen maar hopen dat dit niet het geval is bij andere teams en dan met name McLaren.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Inlopen op McLaren
Red Bull kruipt ondanks de regelwijzigingen wel weer in de underdogrol. 'Je moet wel zeggen dat McLaren de favoriet is, want ze waren in alle eerdere races heel sterk. We putten wel veel vertrouwen uit de race in Imola, waar we ontzettend snel waren en waar we de race wisten te winnen. Met deze hoge temperaturen zal McLaren sowieso erg competitief zijn', verwacht Horner. 'Of Lando Norris dan sneller is, of Oscar Piastri, is lastig te zeggen.' In Imola was het overigens slechts twee graden koeler tijdens de Grand Prix dan het momenteel in Spanje is.
'Voor ons is het belangrijk dat we proberen in te lopen op McLaren', vervolgt Horner. 'We zijn nu op één derde van het kampioenschap, en er is dus nog een lange weg te gaan. We moeten wel langzaam wat van hun voorsprong afsnoepen. Barcelona is dan wel echt een serieuze test. Je hebt hier veel snelle en middensnelle bochten en weinig langzame bochten', zo wijst hij op het verwijderen van de chicane en het aanpassen van bocht 10. 'Als je chassis goed werkt, zie je dat hier duidelijk terug, vanwege de variatie aan bochten en omdat het circuit zwaar is voor de banden. Dit zal op zondag een cruciale rol spelen.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties