F1 onthult eerste beelden van 2022-bolides Formule 1
Formule 1

F1 onthult eerste beelden van 2022-bolides

F1 onthult eerste beelden van 2022-bolides

Volgend jaar rijden de coureurs in de F1 met gloednieuwe bolides. Om het racen aantrekkelijker te maken, gooide de sport het aerodynamische concept van de auto's volledig om. Dit resulteert in een auto die significant verschilt van die van 2021. Voorafgaand aan de Grand Prix van Groot-Brittannië, op Silverstone, zijn de eerste beelden vrijgegeven van de nieuwe generatie F1-bolides.

Het is een punt wat de Formule 1 al jaren aan wil pakken: de huidige generatie auto's kunnen elkaar maar nauwelijks volgen. Wanneer een coureur achter een voorligger zit, verliest de achterste man zoveel downforce dat inhalen op het rechte stuk vervolgens nauwelijks mogelijk is. In de bochtige sectoren wordt teveel tijd verloren. Dat moest anders en zodoende ging de FIA aan de slag met een nieuw concept.

Onder leiding van Ross Brawn, Pat Symonds en Nikola Tombazis (allen hoge piefen bij het technische team van de FIA, red.) werd er aan een nieuw concept gesleuteld dat goedkoper moest zijn én aantrekkelijkere races op moest leveren. Om kosten te drukken werden er standaard onderdelen geïntroduceerd, terwijl de auto's van 2022 aerodynamisch een stuk simpeler zijn: niet een hele rits aan flappen op de voorvleugel, maar een simplistisch model.

Dit alles resulteerde in de nieuwe generatie Formule 1-bolides die inmiddels gepresenteerd is. In de eerste beelden is duidelijk te zien dat het een simpeler ontwerp betreft met minder aerodynamische tierelantijntjes om de luchtstroom naar achteren schoner te krijgen. Hieronder vind je de beelden van de nieuwe bolides.

Domenicali reageert op onthulling 2022-bolides

'Het is een spannende dag voor de sport. De helden van onze sport zullen vanaf volgende seizoen in de 2022-bolide racen. De reglementen van de FIA die opgesteld zijn voor dat jaar zullen nauw racen toestaan. Inhaalacties zullen frequenter zijn en de races aantrekkelijker. Een ongelooflijk moment voor de Formule 1 en wij zijn trots dat wij dit tijdperk in mogen gaan', aldus een verklaring van Stefano Domenicali tijdens de lancering.

Technische team aan het woord

Ook van de technische heren die verantwoordelijk zijn voor het ontwerp hoorden we tijdens de onthulling. Brawn sprak van een nieuw en interessant ontwerp. 'We wilden dat het er goed uitzag', meldde de Brit. 'We maken gebruik van nieuwe 18 inch-wielen en er zitten veel nieuwe snufjes op. De beste coureurs moeten kunnen winnen, maar het racen moet spannender. Om dat te bereiken hebben we een voorvleugel die een stuk simpeler is, evenals de vloer.'

Tombazis gaf vervolgens aan wat er op aerodynamisch gebied precies veranderd was: 'We hebben het aerodynamische concept herzien om de luchtstroom van de auto naar de achterligger beter te maken. Daarnaast zijn er wijzigingen aangebracht in de sportieve reglementen, zal er minder ontwikkeling plaats moeten vinden gedurende het seizoen en introduceren we gestandaardiseerde componenten om kosten te drukken voor de teams.'

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws