F1Maximaal voorspelt: 'Zou me verbazen als de RB16B ineens de snelste auto is' Formule 1
Formule 1

F1Maximaal voorspelt: 'Zou me verbazen als de RB16B ineens de snelste auto is'

F1Maximaal voorspelt: 'Zou me verbazen als de RB16B ineens de snelste auto is'

De Grand Prix van de Verenigde State staat alweer voor de deur na een succesvolle wedstrijd in Turkije voor Max Verstappen. De Red Bull Racing-coureur nam de koppositie in de titelstrijd wederom over van Lewis Hamilton en gaat met goede papieren naar het Circuit of the Americas. Toch is het Mercedes dat al jarenlang de dienst uitmaakt in Austin, maar wat zegt de geschiedenis over het huidige seizoen? In F1Maximaal voorspelt bespreken hoofdredacteuren Christian Moerman en Maurits Kappetijn en redacteur Terrence Riepma het aankomende Grand Prix-weekend.

Mercedes lijkt weer de overhand te hebben qua materiaal, zijn zij daarom dit weekend de favoriet?

Christian: 'Het is een lastig vraagstuk. Mercedes kwam in Turkije bijzonder overtuigend over, maar er moet niet vergeten worden dat Red Bull er echt heel erg veel problemen kende met de balans en het gripniveau. Ja, Mercedes steeg boven zichzelf uit, maar het gat naar Red Bull is ook deels te wijten aan vermoedelijk eenmalige problemen met de RB16B. Daarom denk ik dat Valtteri Bottas het op COTA sowieso weer af zal leggen tegen Verstappen, terwijl het wederom spannend wordt tussen de Nederlander en de Brit. Als ik echt kant zou moeten kiezen dan bestempel ik Mercedes als favoriet, maar wel heel marginaal.'

Maurits: 'Ik denk zeker dat Mercedes de betere auto heeft. Enerzijds door de trend van de afgelopen weken, want de W12 lijkt op de één of andere manier ieder raceweekend sneller te worden. Anderzijds omdat het COTA ook in de afgelopen jaren bewezen heeft dat motorvermogen belangrijk is. Het zou me verbazen als de RB16B ineens de snelste auto is in Q3.'

Terrence: 'Dat mag je wel zeggen, maar het is ook weer niet zó groot. Sinds Hongarije zag je wel al dat de Mercedes steeds sterker en sterker leek te worden, los van in Zandvoort dan. De term 'Mercedes-baan' lijkt wat dat betreft weer een beetje terug te keren. Nu valt er over COTA over het algemeen wel te zeggen dat het zo'n type baan is, al was de laatste race natuurlijk in 2019. In die tijd is er het één en ander veranderd en kan Red Bull wel degelijk sterker voor de dag komen dan in het verleden. Mercedes is dus favoriet in mijn ogen, maar succes voor Verstappen sluit ik niet uit. Zeker als je bedenkt dat de problemen in Turkije waarschijnlijk eenmalig zijn.'

In deze fase van het kampioenschap is de aankomende race cruciaal, kan Verstappen zich hier puntenverlies veroorloven?

Christian: 'Nee. De machtsverhouding over de aankomende zes races, kijkend naar de circuits, is ongeveer fifty-fifty, wat inhoudt dat het verschil in punten minimaal zal zijn aan het einde van het jaar. We hebben het over een seizoen dat in het slot kan vallen met minder dan tien punten verschil tussen de nummer één en nummer twee. Elke punt telt, wat betekent dat de eindklassering goed moet zijn en idealiter de snelste raceronde bij Verstappen moet eindigen. Een tweede plek zou geen ramp zijn, maar je wint een F1-titel op consistentie, dus die moet hij ook de resterende races tonen.'

Maurits: 'Eigenlijk kan alles nog gebeuren, dus de Nederlandse fans moeten niet in paniek raken als Verstappen zondag de leiding uit handen geeft als hij tweede of derde wordt. Tot en met de laatste race zal het stuivertje wisselen zijn dus Hamilton ‘mag’ zondag winnen. Vergeet niet dat de races in Brazilië en Mexico er nog aan zitten te komen en bovendien was Verstappen in Abu Dhabi vorig jaar ook erg goed.'

Terrence: 'Dat denk ik ergens toch wel, maar wel écht beperkt tot een minimum. De races hierna zijn in Mexico en Brazilië: twee locaties waar het juist Red Bull was die de afgelopen seizoenen de dienst wist uit te maken. Als je hier, in de VS, je schade tot een minimum beperkt en dan maximaal profiteert in Zuid-Amerika, dan ben je als Verstappen spekkoper in de titelstrijd. Saoedi-Arabië en Qatar zijn nog lastig te voorspellen en Abu Dhabi is echt half om half wat betreft Red Bull vs. Mercedes. Naar mijn inziens kan Verstappen hier dus wel puntenverlies lijden, maar moet het wel tot een minimum beperkt worden. Denk aan een eerste plek voor Hamilton en tweede plek voor Verstappen met idealiter de snelste ronde bij laatstgenoemde.'

Wat wordt de top drie van de race een waarom?

Christian: 'Ik hou er doorgaans totaal niet van om Verstappen de overwinning toe te dichten, al helemaal niet als het er voorafgaand aan de race niet op lijkt dat die overwinning zijn kant op gaat vallen. Toch ga ik het voor de Grand Prix van Amerika doen. Verstappen gaat op COTA eigenlijk altijd goed, voelt zich lekker in de eerste en derde sector en ik verwacht dat Red Bull de balansproblemen van Turkije achter zich laat. Red Bull weet dat het beter moet en dat besef zal in Texas doordringen. Dat podium kan echter maar op één manier verder opgevuld worden: met titelconcurrent Hamilton op P2 en Bottas op P3.'

Maurits: 'Persoonlijk denk ik dat het heel close zal worden, maar dat Verstappen niet verder komt dan P2. Hamilton zal de race winnen, waarbij teamgenoot Bottas, die erg goed in vorm is, derde zal worden.'

Terrence: 'Hamilton, Verstappen, Bottas. Dat is mijn top drie, want COTA is natuurlijk wel een soort Mercedes-walhalla. Toch ga ik ervanuit dat Red Bull niet zomaar te verslaan is, dat zagen we het hele seizoen al. Ook nu de Mercedes enigszins de overhand lijkt te hebben, schat ik Verstappen goed en sterk genoeg in om minstens één zilverpijl achter zich te houden.'

Bookmakers: Verstappen delft in VS onderspit in zware strijd met Hamilton

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws