mercedes toto wolff gp oostenrijk 2025 vrijdag Formule 1
Formule 1

FIA-president krijgt bijval van Wolff op één vlak: 'Kinderen moeten dat leren'

mercedes toto wolff gp oostenrijk 2025 vrijdag

Aan het begin van het jaar ging het in de paddock vooral over de taalgebruikregels die FIA-president Mohammed ben Sulayem introduceerde. Na veel negatieve reacties kwam de Emirati er in april op terug en paste hij enkele dingen aan. Velen zijn alsnog niet tevreden, maar Mercedes-teambaas Toto Wolff is het op sommige vlakken wel eens met Ben Sulayem.

Voordat de eerste race plaatsvond introduceerde de FIA een nieuwe gedragscode. Hierin stond dat de coureurs vanaf dat moment niet meer mochten vloeken in een officiële FIA-setting en geen kritiek mochten uiten op de officials van het bestuursorgaan. Na veel klachten en negatieve reacties, ook van fans, besloot Ben Sulayem wat veranderingen door te voeren. Zo werden bepaalde boetes verlaagd en eerste overtredingen worden niet zo streng aangepakt.

Ook maakte hij duidelijk dat het taalgebruik van de coureurs op de boordradio niet bestraft zou worden. Wolff is het niet altijd eens met Ben Sulayem, maar kan zich in dit punt wel vinden. 'Het is niet te ontkennen dat hij met harde hand regeert', stelde Wolff tegenover de Oostenrijkse media. 'Ik denk dat zijn standpunt over vloeken terecht is.' Wel erkent Wolff dat weinig coureurs Engels als hun eerste taal hebben.

Voorbeeldfunctie

Soms veroorzaakt dat misverstanden, denkt de Oostenrijker. Bepaalde dingen worden heel anders vertaald naar het Engels of naar de moedertaal van de coureur. 'Veel coureurs die op de radio schreeuwen, spreken geen Engels als moedertaal. Als een Franse of Italiaanse coureur go fuck yourself zegt, en dat als normaal beschouwt, komt dat vaak omdat hij dat al sinds zijn karttijd zo hoort. Als je het letterlijk naar zijn moedertaal vertaalt, schrikt hij er waarschijnlijk zelf van.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen toto wolff oostenrijk vrijdag 1
Wolff sluit zich op het gebied van taalgebruik wel bij Ben Sulayem aan.

De teambaas van Mercedes heeft al eerder aangegeven dat hij van mening is dat de huidige coureurs een bepaalde voorbeeldfunctie hebben. Hij vindt het daarom jammer dat coureurs soms beginnen te schelden op hun ingenieurs als het even niet meezit. 'Kinderen moeten leren dat het niet goed is om anderen te beledigen via de boordradio. Zo'n ingenieur heeft ook een gezin thuis. Als de coureur dan zo tegen hem praat, is dat niet goed, maar het gebeurt al in de juniorcategorieën.'

Net als aan het einde van het 2024-seizoen pakt Wolff het voorbeeld van zijn zoontje erbij. Vorig jaar in Abu Dhabi steunde Wolff de uitspraken van George Russell, die de race ervoor, in Qatar, een aanvaring had met Max Verstappen. Volgens de Britse coureur was Verstappen erg verbaal agressief geweest tegen de stewards en ook in de auto. Wolffs zoontje rijdt inmiddels ook in de karts, en hij ziet dat de toon daar niet anders is dan in de Formule 1.

Duidelijke lijn

'Die acht-, negen-, tienjarigen praten zoals de professionele coureurs. Ze spiegelen het gedrag van hun helden', wijst Wolff aan. 'Dus ik vind het goed dat de president daar een duidelijke lijn in trekt. Je kunt discussiëren over waar de grens ligt tussen vloeken en beledigen. Tijdens een race zijn wij (de pitmuur, iedereen op de boordradio, red.) diegenen die het moeten aanhoren en daarbij vormen we een afvoerputje voor de frustratie van de coureurs', zegt Wolff.

Of het reëel is om een coureur op zijn taalgebruik te wijzen in het heetst van de strijd, is wel discutabel, denkt hij: 'ze rijden 300 kilometer per uur, wiel-aan-wiel, op het fysieke en mentale randje, en dan zeggen wij: wees beleefd', lacht Wolff. 'Dat is niet het punt. Het is prima als ze even stoom afblazen. Wat niet kan, is wanneer het persoonlijk wordt. Daar moet een duidelijke grens liggen.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws