FIA wil gevolgen porpoising onderzoeken na klachten Mercedes Formule 1
Formule 1

FIA wil gevolgen porpoising onderzoeken na klachten Mercedes

FIA wil gevolgen porpoising onderzoeken na klachten Mercedes

De FIA gaat onderzoek doen naar de gevolgen van porpoising. Het fenomeen was afgelopen Grand Prix-weekend in Baku weer onderwerp van gesprek, nadat vooral de Mercedes-coureurs last hadden van het stuiteren. Lewis Hamilton stapte met rugklachten uit zijn W13, waarna Toto Wolff in de media aanspoorde om het fenomeen goed te bekijken. De FIA lijkt deze woorden serieus te nemen en zal in gesprek gaan met verschillende partijen.

Voorafgaand aan het raceweekend in Azerbeidzjan hadden George Russell en Carlos Sainz al meermaals hun beklag gedaan. De FIA gaat het stuiteren nu onder de loep nemen. 'Er wordt gezegd dat de FIA het probleem heel serieus neemt', schrijft Auto, Motor und Sport. 'Het bestuursorgaan wil een onderzoek starten om het tot de bodem uit te zoeken. De FIA wil met coureurs en de technisch directeuren praten. Alleen willen de technisch directeuren natuurlijk niks toegeven. Met een hogere rijhoogte verlies je significant veel downforce.'

Het bestuursorgaan zal dan ook niet alleen maar in gesprek gaan met mensen die in de Formule 1-paddock rondlopen. De FIA wil het complete plaatje verzamelen voordat ze er iets over gaan zeggen. 'Ze willen met medische specialisten praten en data verzamelen van andere raceklassen. Ze willen bijvoorbeeld kijken naar de rallysport. Daar rijden de coureurs niet op een vlakke ondergrond, maar liggen de snelheden wel lager.'

Uitspraken Wolff overdreven

Toto Wolff heeft gezegd dat de coureurs het unaniem met elkaar eens zijn dat het probleem moet worden aangepakt. Alleen Fernando Alonso zou niet mee willen werken. Auto, Motor und Sport zegt dat het anders zit. 'Uit de driver briefings wordt duidelijk dat slechts drie coureurs hun beklag doen. Hamilton is daar niet één van. Er wordt gezegd dat hij niet zo veel last heeft van het stuiteren als Russell en Sainz.'

Mercedes lijkt op het moment de renstal te zijn die het meeste last heeft van het stuiteren. Red Bull Racing lijkt niet te kampen met het fenomeen, terwijl het bij Ferrari niet zorgt voor mindere performance. 'De mensen in de paddock denken dat het vooral een probleem is van Mercedes. Alfa Romeo had helemaal geen last van porpoising in Baku, Alpine kan het aan en uit zetten, McLaren heeft er maar een klein beetje last van en AlphaTauri lijkt het onder de knie te hebben', schrijft het Duitse medium.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws