FIA wil onderhandeling over minimumgewicht in 2026 voorkomen: 'Teams moeten maar harder werken' Formule 1
Formule 1

FIA wil onderhandeling over minimumgewicht in 2026 voorkomen: 'Teams moeten maar harder werken'

FIA wil onderhandeling over minimumgewicht in 2026 voorkomen: 'Teams moeten maar harder werken'

De FIA is niet van plan om het minimumgewicht waar de Formule 1-bolides vanaf 2026 aan moeten voldoen ter discussie te stellen, aldus Nikolas Tombazis. Het hoofd van de single-seaters van de FIA is, net zoals andere betrokkenen van het bestuursorgaan, van mening dat het minimumgewicht een probleem is waar de teams op eigen houtje een oplossing voor moeten zoeken. De FIA is dan ook niet van plan om toe te geven aan eventuele pogingen tot onderhandeling.

Het is al enige tijd bekend dat er vanaf 2026 het één en ander zal veranderen aan de reglementen, al zijn de meningen daar nog altijd over verdeeld. De teambazen en coureurs spraken zich eerder al uit, onder andere over de nieuwe verdeling tussen de verbrandings- en hybridemotor, al komt er nog meer kijken bij de nieuwe reglementen. De FIA mikt in dat proces namelijk niet alleen op duurzamere bolides, maar ook gewichtsafname speelt een rol. De huidige limiet voor Formule 1-auto's met grondeffect is 798 kilogram, wat de toename van het gewicht sinds de komst van de hybridemotoren in 2014 perfect weergeeft.

In een poging om het gewicht van de auto's juist binnen te perken te houden zal de FIA vanaf 2026 de reglementen zo optimaal mogelijk benutten om smallere, kortere én lichtere bolides de baan op te kunnen sturen. De FIA wil een poging wagen om een gewichtsafname van veertig tot vijftig kilogram te realiseren, maar het bestuursorgaan geeft de teams geen volledige vrijheid. Bij de nieuwe reglementen komt namelijk ook een minimumgewicht kijken. De FIA weet als geen ander dat de teams het liefst een zo hoog mogelijk minimum willen vanwege de grote hoeveelheid onderdelen, maar volgens Tombazis zal de FIA een stokje steken voor eventuele discussies die over het onderwerp aan het licht zullen komen.

FIA niet van plan om minimumgewicht nog aan te passen

In gesprek met Motorsport.com benadrukte Tombazis dat er geen discussie mogelijk zal zijn over een eventuele aanpassing van het minimumgewicht, omdat hij verwacht dat de teams een lastig karwei voor de boeg hebben als het gaat om het gewicht van de eigen auto's. 'We weten dat het een uitdaging zal worden voor de teams om zich aan een zo laag mogelijk gewicht te houden, en ze zullen het daardoor echt niet makkelijk krijgen. Maar wij houden vast aan de limiet die we vanaf 2026 zullen introduceren.' Volgens het hoofd van de single-seaters zal de FIA niet ingrijpen als blijkt dat de teams moeite hebben met het minimum, en ze zullen dus zelf met een oplossing moeten komen. 'We zullen het minimum niet verder ophogen als de teams daar om vragen. Ze moeten maar gewoon harder werken om het gewicht zelf verder te verlagen.'

De FIA laat zich de kaas in deze discussie in ieder geval niet van het brood eten, want zelfs van een eventuele afschaffing van het minimumgewicht wil het bestuursorgaan niets horen. Tombazis weet dat het geen gevaar zal veroorzaken als het minimum afgeschaft wordt, maar voelt toch weinig voor het idee. 'We hebben al eerder besproken of een minimumgewicht echt nodig is,' gaf hij toe, 'maar wij denken dat, als we het volledig af zouden schaffen, er een oneindige strijd om gewichtsvermindering zal ontstaan tussen de teams.' Volgens Tombazis is dat scenario juist verre van ideaal. 'Een strijd om gewichtsvermindering kan wél onvoorziene consequenties met zich meebrengen, dus zullen we het vastgelegde minimumgewicht niet meer aanpassen. We gaan niet toegeven aan die oneindige poging tot onderhandelen van de teams als we een keer extra onderdelen, en dus extra gewicht, toevoegen.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws