Foute keuzes en technische richtlijnen raken Ferrari: 'In Maranello geven ze het nooit toe' Formule 1
Formule 1

Foute keuzes en technische richtlijnen raken Ferrari: 'In Maranello geven ze het nooit toe'

Foute keuzes en technische richtlijnen raken Ferrari: 'In Maranello geven ze het nooit toe'

Het team van Ferrari heeft tijdens het Grand Prix-weekend in België meerdere keuzes gemaakt die ervoor zorgden dat het team veel performance verloor ten opzichte van Red Bull Racing. Max Verstappen was oppermachtig op Spa-Francorchamps, maar Ferrari wist niet met een antwoord te komen. Dit kan de Italiaanse renstal deels wijten aan de technische richtlijnen, aangezien het team de auto hoger moest zetten om porpoising te elimineren.

Het Grand Prix-weekend op Spa-Francorchamps werd er eentje om snel te vergeten voor Ferrari. Carlos Sainz wist het podium wel te halen, maar hij finishte 27 seconden achter Verstappen. 'De simulaties beloofden een competitieve auto', schrijft de Italiaanse tak van Motorsport.com. 'Vanaf de eerste vrije training werd het echter duidelijk dat het team een oplossing moest vinden voor het stuiteren. Het was noodzakelijk om de rijhoogte van de auto te verhogen.'

'In Maranello zullen ze het nooit toegeven, maar de F1-75 verloor performance door het verhogen van de rijhoogte om te voldoen aan de technische richtlijnen.' Mattia Binotto was na afloop van de race stellig dat de consequenties van deze richtlijnen nihil waren. Echter gaan er meer geluiden rond dat de Italiaanse renstal wel degelijk geraakt is. 'Ook Red Bull moest naar haar aerodynamica kijken, maar het team verloor geen performance. De RB18 heeft veel minder last van porpoising dan de Ferrari-auto.'

'Ferrari heeft haar huiswerk niet gedaan'

Op de rechte stukken bleek Ferrari uiteindelijk niet zoveel tijd te verliezen ten opzichte van Red Bull. Verstappen maakte vooral in de tweede sector het verschil. 'Dat laat weer zien dat Ferrari haar huiswerk niet goed gedaan heeft. Ze kwamen met een tijdelijke oplossing voor Spa-Francorchamps en hierdoor werden zwakke punten blootgelegd. Het team dacht te rekenen op wat downforce, waardoor er een kleinere vleugel op de auto werd gezet. Ferrari merkte echter als snel dat dit geen optie was tegenover Red Bull op de rechte stukken. Uiteindelijk genereerde de auto ook niet genoeg downforce in sector 2.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws