Gaat Sainz een gridstraf incasseren in Frankrijk na wederom een plofmotor van Ferrari? Formule 1
Formule 1

Gaat Sainz een gridstraf incasseren in Frankrijk na wederom een plofmotor van Ferrari?

Gaat Sainz een gridstraf incasseren in Frankrijk na wederom een plofmotor van Ferrari?

De onfortuinlijke Carlos Sainz zag in Oostenrijk voor de vierde keer dit seizoen de eindstreep niet. Tweemaal gooide hij zelf een eindklassering weg, maar in Spielberg werd hij voor de tweede keer dit jaar getroffen door betrouwbaarheidsproblemen. Tegen het einde van de wedstrijd sprong hij noodgedwongen uit zijn brandende F1-75 terwijl de motorkap al aan het wegsmelten was. Gaat dit Sainz voor de eerstvolgende wedstrijd een gridstraf opleveren? F1Maximaal.nl bekijkt de feiten.

Sainz zat voorafgaand aan de Grand Prix van Oostenrijk voor de meeste onderdelen al op het maximumaantal. Dit valt op te maken uit de documentatie van de FIA voorafgaand aan het evenement op de Red Bull Ring. Een motor bestaat uit enkele standaardonderdelen. Van de interne verbrandingsmotor (ICE), turbo, MGU-H en MGU-K mogen er maximaal drie gebruikt worden per seizoen voordat een coureur een gridstraf te wachten staat.

Sainz zit bij al deze onderdelen al op de drie maximaal toegestane versies, net zoals alle coureurs van klantenteams Haas en Alfa Romeo, overigens. Charles Leclerc en Valtteri Bottas zijn de heren met Ferrari-motoren die er al overheen zitten. De Monegask zat zijn gridstraf uit in Canada, terwijl Bottas in Oostenrijk op de blaren moest zitten. Ter conclusie: moet Ferrari één van de onderdelen van de motor van Sainz vervangen dan gaat dat hem in Frankrijk minstens tien startplaatsen kosten.

Wat Ferrari gezegd heeft

Dan is de volgende vraag natuurlijk: moet hij ook werkelijk onderdelen wisselen? Als buitenstaander kan je maar op een zeer beperkte hoeveelheid informatie handelen, namelijk naar wat het team bereid is vrij te geven. Mattia Binotto liet na afloop van de Oostenrijkse Grand Prix echter wel een cruciaal stukje informatie los dat veelzeggend is over de situatie omtrent het motorengebruik van Sainz en diens uitvalbeurt voor bocht 4 van het Oostenrijkse asfalt.

De Italiaanse Ferrari-teambaas moest toegeven dat ook hij zo vlak na afloop geen idee had waarom het wéér misgegaan was bij Ferrari, nadat Leclerc in Spanje en Azerbeidzjan al twee motorgerelateerde uitvalbeurten kende. Wel gaf hij vrij dat de problemen van Sainz wat weg hadden van die van Leclerc in Baku: uit het niets ploft de motor, begint de krachtbron hevig te roken en is het meteen einde wedstrijd.

Binotto heeft nog niet bevestigd dat het eenzelfde probleem betreft, maar het heeft er alle schijn van. Daarbovenop komt dat Sainz' uitvalbeurt te Oostenrijk een stuk onheilspellender oogde dan die van Leclerc in Baku. Bij de Monegask was er niet sprake van een vlammenzee, waar dit bij Sainz wel het geval is. Je zou dus kunnen stellen dat de uitvalbeurt van de Madrileen er zelfs een stukje ernstiger lijkt dan die van Leclerc in Spanje en Baku.

Ferrari heeft veel om intern over na te praten na wederom een motorprobleem te ervaren. Nu was Carlos Sainz de sigaar, in twee eerdere races was het Charles Leclerc.
Ferrari heeft veel om intern over na te praten na wederom een motorprobleem te ervaren. Nu was Carlos Sainz de sigaar, in twee eerdere races was het Charles Leclerc.

Wat was Leclerc kwijt?

Enkele dagen na Leclercs uitvalbeurt in Azerbeidzjan, die hem vermoedelijk een eerste plek kostte, kwam Ferrari met het volgende lastige bericht naar buiten: 'Ons onderzoek heeft bevestigd dat Charles' Baku-motor onherstelbaar beschadigd is. Een mogelijke verklaring is dat de krachtbron het begeven heeft ten gevolge van de motorproblemen die hij in Spanje ervoer. Wij doen er nu alles aan om het pakket te verstevigen en de situatie is onder controle.'

De situatie blijkt enkele races later dus helemaal niet onder controle. Dit bericht van ongeveer een maand geleden zal Sainz liever niet opduiken, want betreft het werkelijk hetzelfde probleem als Leclerc in Baku had, dan moet hij al zijn motoronderdelen wisselen. Hiervoor zou hij 40 plekken gridstraf krijgen, wat resulteert in een start van achteraan de grid. De voormalige teamgenoot van Max Verstappen baalde er al van dat hij de aansluiting met de top van het coureursklassement mist na Oostenrijk, maar zal op korte termijn alleen nog maar verder achterop raken. Bovendien betekent het dat Ferrari drie races later het probleem van Baku nog niet boven water heeft.

Gaat Sainz een straf krijgen?

Alle pijlen wijzen op een straf voor Sainz, en de meest logische conclusie is dat deze in Frankrijk al komt. Eén van de onzekere factoren in dit verhaal is in hoeverre hij nog oude motoronderdelen heeft waarmee Ferrari voor één race een bruikbare motor in elkaar kan knutselen. Bij Leclerc besloot het team uit Maranello om meteen op de blaren te zitten door de hele zaak in Montreal te vernieuwen. Logischerwijs zullen ze dat op Circuit Paul Ricard bij haar andere coureur in theorie dus ook moeten doen.

Als Ferrari voor een onderdelenwissel gaat, reken er dan maar op dat ze ook nu weer meteen het hele pakket vervangen. Stel dat enkel de ICE of enkel de turbo beschadigd is, kunnen ze in theorie alleen dat onderdeel vernieuwen, maar de eerste wissel betekent een gridstraf van tien plekken. Als je toch al vanaf de tiende plek start (als Sainz poleposition weet te pakken, red.) dan kan je net zo goed de pleister er in één keer aftrekken en die veertig plekken gridstraf in één keer pakken.

Mocht Sainz een gridstraf pakken en mocht het weekend van Red Bull Racing voortvarend verlopen in Frankrijk dan zouden we dus weer spanning kunnen krijgen, met twee Red Bulls die vooraan op één Ferrari jagen. In 2021 was de wedstrijd in Le Castellet, toch wel tegen verwachting in, een van de spannendere, strategisch beladen wedstrijden van het seizoen. Een snellere Ferrari tegen twee opjagers zou eenzelfde uitkomst kunnen bieden in 2022. Ferrari moet alleen nog even officieel bevestigen dat die gridstraf er komt.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws