Volgens Ferrari-teambaas Frédéric Vasseur is het gevecht tussen zijn team en concurrent Mercedes een goede drijfveer, niet alleen voor het huidige seizoen maar ook voor de toekomst. Beide teams zijn volop in strijd om de tweede plek in het constructeurskampioenschap, en volgens de Fransman heeft de uitdaging een positief effect op de mentaliteit binnen zijn eigen team, maar ook op de voortgang voor 2024. De prestaties zouden er volgens Vasseur juist beter op worden het komende jaar door de onderlinge strijd tussen teams.
Meerdere teams lijken zich momenteel volledig te storten op de ontwikkeling van de bolide voor 2024. Dankzij het budgetplafond kennen de financiële mogelijkheden van de teams bepaalde beperkingen waar zij zich aan moeten houden, en dat betekent indirect ook een limitatie van de ontwikkeling. Enkele teams spraken daardoor enkele raceweekenden geleden al over het dichtdraaien van de ontwikkelingskraan voor 2023 om volledig te kunnen focussen op ontwikkeling voor 2024, een aanpak die onder andere McLaren eerder al benoemde.
Vasseur kiest voor zijn team echter een andere richting en is nog volop in de weer met het wegwerken van de zwakke punten van de huidige Ferrari-bolide. Volgens de Fransman is er namelijk geen gegeven dat het strijden tot de laatste seconde in 2023 meteen garantie zal bieden op een slechtere uitgangspositie voor 2024. De teambaas benadrukte na afloop van de Grand Prix van Japan dan ook stellig dat hij juist een tegenovergestelde aanpak hanteert, en juist gelooft in een betere toekomst als er op het moment nog hard gewerkt wordt.
Gevecht met Mercedes doet Ferrari niet de das om volgens Vasseur
Tegenover de Italiaanse tak van Motorsport.com benoemde Vasseur onder andere de strijd die zijn team al enkele raceweekenden voert met concurrent Mercedes. De teambaas bekijkt de situatie het liefst per dag, en voelt er weinig voor om van alles uit te stellen. 'We mogen gevechten niet vooruit schuiven. Momenteel zijn we in gevecht met Mercedes, dus dat is de uitdaging die we nu aan moeten gaan.' Vasseur benadrukte vervolgens dat hij geen voorstander is van het vooruit denken waar de andere teams juist wel mee bezig lijken te zijn. 'Die gevechten zijn echt de beste voorbereiding voor de toekomst, vooral voor de mentaliteit binnen het team. Het is heel belangrijk dat iedereen voor de volle honderd procent weet hoe het is om middenin de strijd te zitten, dus we willen vechten tot de laatste seconde van dit seizoen.'
In de wereld van de motorsport staat een voortdurende afweging vrijwel altijd centraal, maar Vasseur ziet zijn aanpak niet als een mogelijke opoffering. 'Dat zal het niet zijn, want ik denk dat prestaties alleen voort kunnen komen uit presteren. Momenteel kunnen we ons niet terugtrekken in de windtunnel, daarvoor is het seizoen te ver gevorderd, maar de aanpassingen die we op dit moment nog aan de huidige auto kunnen maken zullen mogelijk van grote invloed zijn op volgend seizoen.' Dat men bij de Italiaanse renstal niet stil lijkt te zitten valt dan ook op te merken aan de resultaten sinds de zomerstop, want zowel Carlos Sainz als Charles Leclerc lieten in Monza en Singapore blijken een sterke bolide onder zich te hebben.'
Vooruitgang van Ferrari is niet van de ene op de andere dag ontstaan
Toch ontstond die verbetering niet van de ene op de andere dag, merkte Vasseur op. De Fransman zag namelijk hoe zijn team nog vóór de zomerstop de prestaties wist te verbeteren, dus ook nog voor de laatste upgrades, zelfs als dit van buitenaf amper werd opgemerkt. 'Voor de zomerstop waren we al prima in vorm. Charles (Leclerc, red.) liet in Spa-Francorchamps al zien dat er veel potentie in onze bolide zit.' Dankzij een straf voor Max Verstappen, waardoor de Nederlander vanaf de zesde plek van start moest gaan, kreeg Leclerc de poleposition voor de hoofdrace in handen. De Monegask wist deze niet te verzilveren, maar toch was Vasseur bovenal tevreden. 'Hij stond ineens op poleposition, maar wist de race niet te winnen. Toch deed hij het heel goed.'
In de Formule 1 zijn de onderlinge verschillen aanzienlijk klein, en dat heeft vaak onverwachte gevolgen voor de ervaringen van de teams én coureurs. 'Het is vaak een kwestie van honderdsten of zelfs duizendsten van een seconde. Dan hadden we een kleine stap in de goede richting gezet, maar kregen we meteen het gevoel dat alles veranderde.' Toch valt ook voor Ferrari geen touw vast te knopen aan de wisselvallige prestaties waar ieder team vroeg of laat mee te maken kreeg. 'Dat beeld gaat niet op voor iedere race, want van circuit tot circuit ziet alles er anders uit. Zelfs voor onze coureurs, want het ene weekend past onze afstelling beter bij Charles terwijl het de andere keer de kant van Carlos (Sainz, red.) op valt.'
Zelfs met de onvermijdelijke pieken en dalen is er volgens de teambaas echter geen reden tot paniek, want volgens Vasseur hoort het allemaal bij de sport. 'Uiteindelijk blijft dit een sport, en kan je gewoon accepteren dat je het ene weekend beter presteert dan het andere weekend.' De wisseling van de wacht, waar Red Bull Racing als enige buiten beschouwing blijft, is volgens Vasseur echter van positieve aard, en oefent daardoor ook een goede invloed uit op de teams. 'Ik vind wel dat alle concurrentie dit seizoen positief is, en dat het ons echt helpt om beter te worden.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties