Green: 'Aerodynamische aanpassingen 2021 minder nadelig voor Red Bull' Formule 1
Formule 1

Green: 'Aerodynamische aanpassingen 2021 minder nadelig voor Red Bull'

Green: 'Aerodynamische aanpassingen 2021 minder nadelig voor Red Bull'

Andrew Green, de technisch directeur van Racing Point, licht toe wat de gevolgen zijn voor de teams van de aerodynamische wijzigingen in 2021. Onder andere de vloer van de auto moet flink onder de loep genomen worden. Daarnaast verklapt de Brit dat het concept van hoge rake, waar Red Bull Racing met name bekend om staat, vanaf 2022 geen toekomst meer heeft.

Mercedes, Racing Point en Renault hebben de ontwikkeling van de 2020-bolide al stilgelegd. Red Bull, Ferrari en McLaren ontwikkelen vrolijk door, ondanks dat het ze de windtunneltijd van 2021 kost. De beargumentering is simpel: alles wat nu aangepast wordt, zal volgend jaar ook nuttig zijn. Mede wegens het feit dat veel onderdelen overgeheveld kunnen worden naar het nieuwe jaar.

Het oorspronkelijke plan van de teams was om één grote upgrade te realiseren voor 2021 en om vanaf 1 januari alle pijlen te richten op het ontwerp van de 2022-auto's. De aerodynamische aanpassingen voor 2021 gooien voor veel van de teams echter roet in het eten, zo ook bij Racing Point. De downforce-reducerende maatregelen die de teams moeten nemen op de vloer dit jaar kunnen namelijk niet in één ontwikkelingsfase doorgevoerd worden.

Auto Motor und Sport ging in gesprek met Green om te bepalen waar het probleem zit: 'Het zal niet makkelijk worden om volledig te compenseren voor de volle seconde die de teams in dat opzicht gaan verliezen, maar we denken dat het mogelijk is. Omdat deze reglementen pas enkele weken geleden aan ons voorgelegd zijn, is het niet realiseerbaar dat deze aanpassingen voor de wintertest al op de auto te vinden zijn.'

Teams ontwikkelen in 2021 meer dan verwacht

En dus gaat Racing Point voor een tussenstap. Zo willen ze het eerste prototype van de 2021-bolide al snel in elkaar schroeven, maar benadrukken ze dat er aan dat eerste showmodel veel veranderd zal worden: 'Over een maand liggen de eerste aerodynamische aanpassingen voor de 'presentatieauto' van 2021 klaar.'

'Maar daar houdt de ontwikkeling niet op', bevestigt de Racing Point-man. 'Ik verwacht meer kleinere ontwikkelingsstappen in de eerste helft van het 2021-seizoen. Er gaat zoveel downforce verloren wegens de reglementswijziging dat we nu weer in een steile leercurve zitten.' Green vermoedt dat alle teams de plannen voor 2021 omgooien nadat duidelijk geworden is dat de vloer van de 2020-bolide simpeler moet.

In 2021 zullen we dus ondanks de stabiele regelgeving andere auto's zien. Toen het Duitse medium Green de vraag stelde of een auto met een hoge achterkant (rake, red.) meer onder de nieuwe reglementen zou leiden, had hij een antwoord klaar: 'De nieuwe regels kunnen ons meer pijn doen dan auto's met hoge rake.' Hiermee doelt hij op Red Bull, het team dat met relatief veel rake rijdt. 'Sommige delen van de vloer die aangepast moeten worden, hebben significant minder invloed op auto's waarvan de achterkant hoger ligt.'

Green kijkt naar 2022

Hoewel dit in 2021 dus een voordeel zou kunnen bieden voor Red Bull, vreest Green dat het jaar daarop een zeer zwaar jaar gaat worden voor Red Bulls topontwerper Adrian Newey: 'Met de 2022-reglementen kan je een auto met hoge rake wel vergeten. De neerwaartse druk van de toekomstige bolides zal volgens geheel nieuwe vuistregels opgesteld moeten worden.'

'Red Bull is theoretisch gezien in staat om twee programma's tegelijkertijd te draaien, maar de aerodynamische beperkingen en het token-systeem verhinderen dit', weet Green. Daarom is het voorlopig nog niet te zeggen of de Oostenrijkers na 2021 voor een compleet nieuwe aanpak kiezen: 'Ze moeten het een of het ander kiezen. Dan maakt het dus niet uit hoe groot je team is.' (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws